Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2536605_0001.png
1. marts 2022
J.nr. 2022 - 649
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 175 af 14. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil udarbejde en redegørelse for det faktiske salg af personbiler, fordelt på benzinbiler, dieselbiler, elbiler og pluginhybridbiler, i 2021 sammenlignet med fremskrivningen, der lå til grund for aftalen Grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020, til skatteminsteren
2536605_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en redegørelse for det faktiske salg af personbiler, fordelt på
benzinbiler, dieselbiler, elbiler og pluginhybridbiler, i 2021 sammenlignet med fremskriv-
ningen, der lå til grund for aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten” fra december
2020?
Svar
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
indgået af regeringen, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten skønnes at medføre en bestand på ca.
775.000 grønne biler i 2030, heraf er størstedelen elbiler.
Omlægningen af bilafgifterne indebærer et økonomisk incitament til at købe nul- og lave-
missionsbiler (typisk el- og plug-in hybridbiler). Pr. 20. februar 2022 er ca. 47 pct. af den
grønne bilbestand elbiler, og ca. 53 pct. er plug-in hybridbiler, men som følge af de lø-
bende indfasningsregler og den teknologiske udvikling forventes det, at elbiler inden for
de kommende år vil blive mere udbredt end plug-in hybridbiler.
Fremskrivningen af salget af personbiler, som blev skønnet i aftalen på baggrund af Ener-
gistyrelsens fremskrivning, og det faktiske salg i 2021 fremgår af tabel 1. Heraf ses det, at
det faktiske nysalg af benzin- og dieselbiler i 2021 har været lavere end forventet, mens
det faktiske nysalg af el- og især plug-in hybridbiler har været højere end forventet.
Energistyrelsen forventes at udkomme med deres årlige Klimafremskrivning i april må-
ned, som vil indeholde en opdateret fremskrivning af bilsalget og -bestanden.
Tabel 1. Fremskrivning af nybilsalget og faktisk nysalg i 2021, fordelt på drivmiddel
Fremskrivning
Grønne biler
Herunder elbiler
Herunder plug-ins
Konventionelle biler
Herunder benzin
Herunder diesel
Total
23.500
17.000
6.500
192.500
151.500
41.000
216.000
Faktisk
65.500
25.000
40.500
120.000
96.000
24.000
185.500
Anm.: Tabellen viser en fremskrivning af bilsalget, som blev skønnet i vejtransportaftalen på baggrund af Energistyrelsens
fremskrivning og det faktiske salg i 2021. Afrundet til nærmeste 500 stk.
Kilde: Skatteministeriets CES-model og Bilstatistik.dk.
Den markante stigning i salget af plug-in hybridbiler i 2021 forventes dæmpet ift. salget af
elbiler sfa. indfasningsreglerne, hvormed registreringsafgiften for plug-in hybridbiler ind-
fases årligt fra og med 2022, mens registreringsafgiften for elbiler først indfases fra og
med 2026,
jf. tabel 2.
Dette betyder, at det relativt set bliver mere økonomisk attraktivt for
forbrugerne at købe elbiler fremfor plug-in hybridbiler.
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil udarbejde en redegørelse for det faktiske salg af personbiler, fordelt på benzinbiler, dieselbiler, elbiler og pluginhybridbiler, i 2021 sammenlignet med fremskrivningen, der lå til grund for aftalen Grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020, til skatteminsteren
2536605_0003.png
Således forventes salget af elbiler at overstige salget af plug-in hybridbiler inden længe.
Det bemærkes, at der t.o.m. 20. februar i 2022 er indregistreret ca. 2.700 nye elbiler og ca.
2.150 nye plug-in hybridbiler, svarende til hhv. ca. 18 pct. og ca. 14 pct. af nysalget.
Tabel 2. Indfasnings- og bundfradragsregler for nul- og lavemissionsbiler
2021
Nulemissionsbiler
Indfasningspct
Bundfradrag
Lavemissionsbiler
Indfasningspct
Bundfradrag
Kilde: Skatteministeriet.
2022
40
167.500
50
48.750
2023
40
165.000
55
47.500
2024
40
162.500
60
46.250
2025
40
160.000
65
45.000
40
170.000
45
50.000
Samlet set har det faktiske nybilsalg i 2021 været lavere end forventet, hvilket bl.a. kan
skyldes coronapandemien, den globale mangel på mikrochips og generelle forsyningspro-
blemer på verdensmarkederne. Således har 2021 været et år præget af ekstraordinær usik-
kerhed også for bilmarkedet, og antallet af nysolgte biler har ikke været så lavt siden 2014.
I takt med, at coronapandemien når sin ende, må det formodes, at nysalget igen når et
mere normalt niveau.
Side 3 af 3