Spørgsmål
Vil ministeren bedes redegøre for det samlede indirekte tilskud, der er givet til pluginhy-
bridbiler i 2021 på baggrund af aftalen om
”Grøn
omstilling af vejtransporten” fra de-
cember 2020, opgjort henholdsvis ift. de gældende regler før aftalen, og ift. en fuld indfas-
ning af pluginhybrider i afgiftssystemet?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
indgået mellem regeringen, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten blev det besluttet at annullere de
planlagte afgiftsstigninger på el- og plug-in hybridbiler for at øge udbredelsen af grønne
biler. Registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbiler bliver således gradvist indfaset.
Aftalen indeholdt en omlægning af registreringsafgiften, der havde flere elementer i sig,
herunder afskaffelse af daværende sikkerhedsfradrag, mindsteafgiften og fradrag/tillæg
for brændstofforbrug. Samtidig blev der indført et ekstra skalaknæk i værdielementet og
et CO
2
-tillæg. Desuden var det før aftalen ikke hele registreringsafgiften for plug-in hy-
bridbiler, der blev indfaset.
På baggrund af aftalen og det faktiske 2021-salg skønnes den gennemsnitlige registre-
ringsafgift for nye plug-in hybridbiler at udgøre ca. 69.300 kr. (2021-regler),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skøn for gennemsnitlig registreringsafgift for nye lavemissionsbiler (plug-in hybridbiler) pba.
af det faktiske salg i 2021.
Indfasningspct. for
lavemissionsbiler
pct.
Gældende 2021-regler
Gældende 2021-regler med
fuld indfasning
Forskel
45
100
Særligt bundfradrag Gns. registreringsaf-
til lavemissionsbiler gift
kr.
kr.
50.000
0
69.300
265.100
195.800
Anm.: De gennemsnitlige registreringsafgifter er regnet pba. det faktiske 2021-salg og afrundet til nærmeste 100 kr.
Skøn for de indirekte tilskud til plug-in hybridbiler er opgjort på baggrund af gennemsnitlige registreringsafgifter med ud-
gangspunkt i det faktiske 2021-salg.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
Med 100 pct. indfasning og et bundfradrag på 0 kr. for lavemissionsbiler (plug-in hybrid-
biler) skønnes den gennemsnitlige registreringsafgift at udgøre ca. 265.100 kr. (pba. det
faktiske 2021-salg). Det indirekte tilskud, som der er givet til nye plug-in hybridbiler, der
udleder under 50 g CO
2
-km, svarer således til forskellen på ca. 195.800 kr.,
jf. tabel 1.
Det blev aftalt, at registreringsafgiften for plug-in hybridbiler indfases årligt fra og med
2022,
jf. besvarelse af TRU alm. del - spm. 175.
Tabel 2 viser de provenumæssige konsekvenser ved en indfasningsprocent på 100 og et
bundfradrag på 0 kr. for lavemissionsbiler (plug-in hybridbiler) med udgangspunkt i det
faktiske 2021-salg. Det skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 8,3 mia.
kr., svarende til det samlede indirekte tilskud, og et provenu efter tilbageløb og adfærd på
ca. 1,0 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Det umiddelbare provenu er ved uændret salg, mens
Side 2 af 3