Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2536593_0001.png
1. marts 2022
J.nr. 2022 - 645
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 173 af 14. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ministeren vil redegøre for det samlede indirekte tilskud, der er givet til pluginhybridbiler i 2021 på baggrund af aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020, opgjort henholdsvis ift. de gældende regler før aftalen, og ift. en fuld indfasning af pluginhybrider i afgiftssystemet, til skatteminsteren
2536593_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren bedes redegøre for det samlede indirekte tilskud, der er givet til pluginhy-
bridbiler i 2021 på baggrund af aftalen om
”Grøn
omstilling af vejtransporten” fra de-
cember 2020, opgjort henholdsvis ift. de gældende regler før aftalen, og ift. en fuld indfas-
ning af pluginhybrider i afgiftssystemet?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
indgået mellem regeringen, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten blev det besluttet at annullere de
planlagte afgiftsstigninger på el- og plug-in hybridbiler for at øge udbredelsen af grønne
biler. Registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbiler bliver således gradvist indfaset.
Aftalen indeholdt en omlægning af registreringsafgiften, der havde flere elementer i sig,
herunder afskaffelse af daværende sikkerhedsfradrag, mindsteafgiften og fradrag/tillæg
for brændstofforbrug. Samtidig blev der indført et ekstra skalaknæk i værdielementet og
et CO
2
-tillæg. Desuden var det før aftalen ikke hele registreringsafgiften for plug-in hy-
bridbiler, der blev indfaset.
På baggrund af aftalen og det faktiske 2021-salg skønnes den gennemsnitlige registre-
ringsafgift for nye plug-in hybridbiler at udgøre ca. 69.300 kr. (2021-regler),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skøn for gennemsnitlig registreringsafgift for nye lavemissionsbiler (plug-in hybridbiler) pba.
af det faktiske salg i 2021.
Indfasningspct. for
lavemissionsbiler
pct.
Gældende 2021-regler
Gældende 2021-regler med
fuld indfasning
Forskel
45
100
Særligt bundfradrag Gns. registreringsaf-
til lavemissionsbiler gift
kr.
kr.
50.000
0
69.300
265.100
195.800
Anm.: De gennemsnitlige registreringsafgifter er regnet pba. det faktiske 2021-salg og afrundet til nærmeste 100 kr.
Skøn for de indirekte tilskud til plug-in hybridbiler er opgjort på baggrund af gennemsnitlige registreringsafgifter med ud-
gangspunkt i det faktiske 2021-salg.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
Med 100 pct. indfasning og et bundfradrag på 0 kr. for lavemissionsbiler (plug-in hybrid-
biler) skønnes den gennemsnitlige registreringsafgift at udgøre ca. 265.100 kr. (pba. det
faktiske 2021-salg). Det indirekte tilskud, som der er givet til nye plug-in hybridbiler, der
udleder under 50 g CO
2
-km, svarer således til forskellen på ca. 195.800 kr.,
jf. tabel 1.
Det blev aftalt, at registreringsafgiften for plug-in hybridbiler indfases årligt fra og med
2022,
jf. besvarelse af TRU alm. del - spm. 175.
Tabel 2 viser de provenumæssige konsekvenser ved en indfasningsprocent på 100 og et
bundfradrag på 0 kr. for lavemissionsbiler (plug-in hybridbiler) med udgangspunkt i det
faktiske 2021-salg. Det skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 8,3 mia.
kr., svarende til det samlede indirekte tilskud, og et provenu efter tilbageløb og adfærd på
ca. 1,0 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Det umiddelbare provenu er ved uændret salg, mens
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ministeren vil redegøre for det samlede indirekte tilskud, der er givet til pluginhybridbiler i 2021 på baggrund af aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020, opgjort henholdsvis ift. de gældende regler før aftalen, og ift. en fuld indfasning af pluginhybrider i afgiftssystemet, til skatteminsteren
2536593_0003.png
adfærdsvirkningen dækker over, at salget af plug-in hybridbiler stort set ville ophøre, og i
stedet ville der blive solgt betydeligt flere konventionelle biler og flere elbiler.
Tabel 2. Provenuvirkning ved 100 pct. indfasning og 0 kr. bundfradrag til nye lavemissionsbiler solgt
i 2021
2021
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Beregnet pba. det faktiske 2021-salg.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
Mia. kr.
8,3
1,0
Side 3 af 3