Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2525628_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. februar 2022
2022-439
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 168:
Vil ministeren redegøre for, hvordan der løbende arbejdes med at
sikre, at ansvar for budget, fremdrift og kvalitet placeres entydigt
ved statslige byggerier set i lyset af f.eks. Niels Bohr Byggeriet?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet som omhandlende byggeri på Byg-
ningsstyrelsens område. Der er i den forbindelse indhentet svar fra
Bygningsstyrelsen, der oplyser følgende:
"Der er gennemført en række tiltag for at skabe rammer, der un-
derstøtter en bedre ansvarsfordeling ved statslige byggerier.
Bygningsstyrelsen har blandt andet implementeret en overordnet
udbudsstrategi med fokus på strategiske rammeaftaler samt udbud
med færre kontraktrelationer, hvilket sikrer det enkelte projekt den
bedst mulige gennemførelse inden for rammerne af styrelsens byg-
herreorganisation.
Bygningsstyrelsen har siden starten af 2018 gennemført en gen-
nemgribende handlingsplan for styrket projektstyring og gennem-
førelse, som blandt andet indebærer øget granskning og kvalitets-
sikring af projektmaterialet, systematisk risikostyring og økono-
misk projektcontrolling.
Specifikt i forhold til statslige universitetsbyggerier har Bygnings-
styrelsen sammen med universiteterne truffet beslutning om en
"Styringsmodel for gennemførelse af byggesager mellem universi-
teterne og Bygningsstyrelsen". Styringsmodellen bidrager til at
skabe klarhed over ansvars- og rollefordelingen i projekterne.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om, hvordan der løbende arbejdes med at sikre, at ansvar for budget, fremdrift og kvalitet placeres entydigt ved statslige byggerier set i lyset af f.eks. Niels Bohr-byggeriet, til transportministeren
2525628_0002.png
Side 2/2
Det er desuden forventningen, at en øget anvendelse af fastprisaf-
taler i byggeprojekterne med universiteterne vil medvirke til at fo-
rebygge situationer som med Niels Bohr Bygningen, fordi modellen
sikrer klarere rammer og en langt bedre incitamentsstruktur, hvil-
ket efterlader mindre plads til uenigheder. Som tidligere oplyst er
det blevet besluttet, at alle ønsker om dialogbaserede aftaler skal
godkendes i Transportministeriets departement.
Bygningsstyrelsen har således styrket bygherrefunktionen mar-
kant, siden Niels Bohr Byggeriet blev indledt i starten af 10'erne, og
et sådant projekt ville i dag blive gennemført med nogle helt andre
værktøjer".
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen