Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2518323_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. januar 2022
2022-432
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 167:
Vil ministeren redegøre for, hvordan der tages hånd om luftfarts-
og flyvesikkerheden i Danmark, herunder hvilke instrumenter der
er til rådighed udover Rådet for Større Flyvesikkerhed?
Svar:
I Danmark er Trafikstyrelsen luftfartsmyndighed og er derfor an-
svarlig for at leve op til internationale regler om luftfartsikkerhed
inden for civil luftfart. Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafiksty-
relsen, som oplyser følgende:
”Trafikstyrelsen er som tilsynsmyndighed underlagt internationale
regler for luftfart, som udstedes af International Civil Aviation Or-
ganisation (ICAO). Disse regler implementeres i en fælles europæ-
isk kontekst i det europæiske luftfartsagentur (EASA) gennem for
eksempel EU-forordninger og en lang række bestemmelser og vej-
ledninger, der knytter sig til disse forordninger.
Trafikstyrelsen skal som tilsynsmyndighed på luftfartsområdet
godkende og føre tilsyn med alle luftfartsselskaber, flyvepladser,
personer, organisationer, uddannelsessteder, luftfartøjer og luftfar-
tøjsmateriel, med mere, som indgår i den civile luftfart i Danmark,
Grønland og Færøerne.
Trafikstyrelsens tilsyn baserer sig på krav i EU-forordningerne og
på Trafikstyrelsens tilsynsstrategi for luftfart. Tilsynet skal under-
støtte luftfartsvirksomhedernes evne til at håndtere risici, idet det
på sigt giver en til stadighed mere robust luftfartssikkerhed. Ud-
over de mange planlagte tilsyn med luftfartens organisationer gen-
nemfører Trafikstyrelsen i visse tilfælde også tilsyn med kort eller
ingen varsel (inspektioner).
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvordan der tages hånd om luftfarts- og flyvesikkerheden i Danmark, herunder hvilke instrumenter der er til rådighed udover Rådet for Større Flyvesikkerhed, til transportministeren
2518323_0002.png
Side 2/2
Nye indsatsområder på baggrund af indberetning af flyvesikker-
hedsmæssige hændelser
En vigtig del af Trafikstyrelsens arbejde med luftfartssikkerhed er
registrering af flyvesikkerhedsmæssige hændelser. Trafikstyrelsen
modtager hvert år et stort antal indberetninger af hændelser og ob-
servationer fra luftfartens mange aktører, som bruges til at foku-
sere og forbedre styrelsens tilsyn. Trafikstyrelsen ønsker en gen-
nemsigtig indberetningskultur, der sikrer, at medarbejdere inden
for luftfartsområdet indberetter alle hændelser uagtet deres alvor-
lighed. Trafikstyrelsen arbejder derfor på at højne bevidstheden og
kulturen omkring dette. De indrapporterede data danner grundlag
for analyser i Danmark og på europæisk plan i EASA, som bruges
til at vurdere og udforme nye indsatsområder, som vil være til gavn
for flyvesikkerheden.
I tilfælde af havarier er det Havarikommissionen for Civil Luftfart,
som er den uafhængige sikkerhedsundersøgelsesmyndighed, der
undersøger havarier, ulykker og hændelser inden for luftfart. Ha-
varikommissionen er også en medvirkende faktor i udarbejdelse af
sikkerhedsanbefalinger til forbedring af sikkerheden inden for luft-
fart.
Trafikstyrelsen har de seneste år udført kvartalsmæssige certifikat-
kontroller i lufthavne og ved flyvestævninger. Ved disse kontroller
tjekkes piloternes certifikater, medicals, luftfartøjets papirer og ad-
gang til nødudstyr med mere. Trafikstyrelsen har et tæt samar-
bejde med politiet ved udførelse af alkohol- og narkotest. Covid-19-
pandemien har medført en nedprioritering af disse kontroller, men
Trafikstyrelsen forventer efter pandemien igen at udføre sådanne
certifikationskontroller på løbende basis.
På Trafikstyrelsens hjemmeside forefindes information om gæl-
dende og ny lovgivning, og det er muligt at holde sig opdateret om
ny lovgivning på luftfartsområdet ved at tilmelde sig Trafikstyrel-
sens nyhedsbrev.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht