Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. januar 2022
2022-413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del, spørgsmål 165), som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen
(V).
Spørgsmål nr. 165:
”Kan ministeren bekræfte, at der på grund af det nye signalpro-
gram kræves rådighed over to typer On Board Unit, hvis der køres
med et godstog i både Øst- og Vestdanmark? I bekræftende fald;
hvorfor har man valgt en sådan løsning, der er stærkt omkost-
ningsdrivende for banegodsoperatørerne?”
Svar:
Nej, det kan jeg ikke bekræfte, jf. følgende bemærkninger fra Ba-
nedanmark, som jeg henholder mig til:
”Efter ibrugtagning af det nye signalsystem (ETCS) vil et godsloko-
motiv kunne køre i både Øst- og Vestdanmark med den
samme
ombordenhed. Tog, som også kører på strækninger med det gamle
system (ATC), vil i perioden frem til disse strækninger overgår til
det nye signalsystem (ETCS) skulle være udrustet med et oversæt-
telsesmodul – en såkaldt STM-enhed (Specific
Transmission Mo-
dule)
– som gør det muligt at modtage ATC-signalet på den gamle
strækning og ”oversætte” signalerne til oplysninger på lokomotiv-
førerens ERTMS-display.
Hertil kan jernbanegodsvirksomheder jævnfør Banedanmarks nu-
værende støtteordning til nyt signaludstyr i godslokomotiver søge
op til 50 pct. kompensation af de samlede direkte omkostninger
ved anskaffelse og installation af ETCS og dansk STM. Omkostnin-
ger til indkøb og installation af dansk STM kan søges dækket op til
100 pct.”