Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. januar 2022
2022–267
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 159:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Dødtrætte chauffører kører
rundt med børn, syge og ældre” fra Politiken den 8. januar 2022 og
redegøre for, hvilke initiativer ministeren agter at foretage, så bru-
gernes tryghed og sikkerhed sikres?
Svar:
Trafiksikkerheden skal være i orden i flextrafikken, således at de
mange mennesker, der hver eneste dag har brug for at lade sig
transportere, kan føle sig trygge under kørslen.
Her har trafikselskaberne, der er stiftet af regioner og kommuner,
et stort ansvar. Det er centralt, at de kontrakter, der udbydes, og de
aftaler, der indgås, sikrer mulighed for, at kørsel foregår forsvar-
ligt. Arbejdsforholdene skal være i orden for chaufførerne og det
nytter ikke noget, at de bliver presset til at køre, hvis de fx er for
trætte.
Det følger af § 1o i taxiloven, at det er en betingelse for at have en
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, at virksomheder, der
har ansatte chauffører skal sikre, at disse medarbejderes løn- og ar-
bejdsvilkår er mindst lige så gode, som de vilkår, der er fastsat for
samme arbejde i henhold til landsdækkende, repræsentative kol-
lektive overenskomster inden for dette faglige område.
Regeringen og de øvrige partier, der stemte for seneste ændring af
taxiloven (Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti), har al-
lerede taget initiativ til at understøtte vilkårene for chaufførerne.
Med den seneste ændring af taxiloven er der således indsat et krav
om, at taxilovens § 10 fra 1. juli i år også skal gælde for chauffører,