Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2519169_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. januar 2022
2022-185
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. Del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT)
Spørgsmål nr. 158:
Vil ministeren i forlængelse af artiklen ”Brussels Airlines makes
3,000 unnecessary flights to maintain airport slots” fra The Bulle-
tin (www.thebulletin.be/brussels-airlines-runs-3000-empty-flig-
hts-maintain-airport-slots) besvare følgende spørgsmål:
1) Kan ministeren redegøre for, hvilke regler der kan tvinge flysel-
skaber til at flyve med tomme fly for at sikre deres ret til at flyve fra
danske lufthavne?,
2) Kan ministeren redegøre for, hvilke muligheder der har været
for dispensationen for reglerne under Corona?,
3) Kan ministeren give et overblik over, hvor mange fly der har flø-
jet uden passagerer fra danske lufthavne under Corona-krisen, for
at flyselskaber kunne sikre deres ret til at flyve fra danske luft-
havne?, og
4) Hvis der har været fly, der har fløjet tomme af ovennævnte årsa-
ger, vil ministeren redegøre for, om man fremover vil arbejde for at
ændre reglerne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Ad 1)
Der er ingen regler, der som sådan tvinger luftfartsselskaber til at
flyve med tomme fly. Luftfartsselskaberne risikerer dog at miste
deres slotsserier, hvis ikke de benytter sig af en bestemt andel af
slotsserien.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm. om, hvilke regler der kan tvinge flyselskaber til at flyve med tomme fly for at sikre deres ret til at flyve fra danske lufthavne, til transportministeren
2519169_0002.png
Side 2/4
En slotsserie er en serie af faste afgangs- og ankomsttider i en luft-
havn, som et luftfartsselskab får tildelt af en lufthavnskoordinator i
den pågældende lufthavn.
Det følger af forordning 95/93, at et luftfartsselskab har ret til at få
stillet den samme slotsserie til rådighed i den efterfølgende sæson,
hvis luftfartsselskabet har benyttet en bestemt andel af slotsserien.
Normalt udgør denne andel som udgangspunkt minimum 80 %.
Ad 2)
I forbindelse med Covid-19-pandemien er der blevet vedtaget lem-
peligere regler ad flere omgang med henblik på at undgå tomflyv-
ninger og for at minimere unødvendig økonomisk belastning af
luftfartsselskaberne. Disse regler er vedtaget i forordning
2020/459 og forordning 2021/250.
De vigtigste lempelser består i at nedsætte benyttelseskravet, her-
under at bemyndige Kommissionen til via delegerede retsakter at
nedsætte benyttelseskravet for trafiksæsonerne, samt at udvide an-
vendelse af forordningens
force majeure-bestemmelser.
Den udvidede brug af force majeure i slotsforordningens artikel 10
stk. 4. tilsiger, at slots, som ikke kan opereres grundet Covid-19 re-
laterede nedlukninger og restriktioner, er undtaget for at skulle
indgå i slotsserien. Force majeure-bestemmelserne er blevet brugt i
vidt omfang af luftfartsselskaberne.
Kommissionen har vedtaget flere delegerede retsakter. For indevæ-
rende vintertrafiksæson er benyttelseskravet sat til 50%. For den
kommende sommertrafiksæson er benyttelseskravet sat til 64 %.
Ad 3)
Det skal bemærkes, at tomflyvninger er almindelig operationel
praksis. Tomflyvninger finder sjældent sted med henblik på at bi-
beholde slots, men er nærmere af operationel og teknisk karakter.
Det er typisk ved rokering af fly og ved tekniske stop, at fly flyver
tomme. Foruden dette flyves en række charterfly i sagens natur
også tomme til Københavns Lufthavn, såfremt det er her, de
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm. om, hvilke regler der kan tvinge flyselskaber til at flyve med tomme fly for at sikre deres ret til at flyve fra danske lufthavne, til transportministeren
2519169_0003.png
Side 3/4
chartres fra. SAS har desuden udmeldt, at de ikke har oplevet
tomme flyvninger som følge af kravene i slotsforordningen
1
.
Tabel 1 - Andelen af tomflyvninger til og fra Københavns Lufthavn i
perioden 2019 – 2021.
2019
Antal flyvninger, som er tomme
Antal flyvninger i alt
Andel tomme flyvninger
2020
2021 (jan-nov)
3.708
255.286
1,5%
1.824
90.011
2,0%
2.047
86.557
2,4%
Kilde: Trafikstyrelsens luftfartsstatisk
Det ses i tabellen, at der indtil videre har været markant færre tom-
flyvninger i 2021 end i 2019, men at tomflyvningerne udgør en
større andel af den samlede trafik. Dette skyldes sandsynligvis, at
der har været større behov for at rokere fly for at tilpasse sig om-
skiftelige rejserestriktioner.
I opgørelsen indgår både rutetrafik (”Scheduled”) og chartertrafik
(”Non-scheduled). Flyvningerne, som indgår i tabellen, har selska-
berne selv registeret som tomflyvninger. Det antages, at disse flyv-
ninger ikke har været udbudt på markedet.
Ad 4)
Lempelserne af slotsforordningen blev vedtaget den 30. marts
2020. De efterfølgende forlængelser og ændringer i benyttelseskra-
vet er efterfølgende blevet revideret ved en delegeret retsakt af
Kommissionen. Det er derved Kommissionen, som vedtager, hvor
lempelige benyttelseskravene skal være. Danmark har sammen
med en række andre medlemsstater løbende arbejdet for mere
lempelige krav, end det der har været foreslået fra Kommissionens
side.
1
Tomme fly tvinges på vingerne for at bevare adgang til flyruter (Berlingske
08/01/2022)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: MFU spm. om, hvilke regler der kan tvinge flyselskaber til at flyve med tomme fly for at sikre deres ret til at flyve fra danske lufthavne, til transportministeren
2519169_0004.png
Side 4/4
Kommissionens beføjelser til at kunne forlænge lempelserne og
fravige benyttelseskravet fra det normale krav på 80% udløber den
21. februar 2022.”
I lyset af usikkerheden om omikron-variantens betydning for luft-
farten har Danmark sammen med en række andre medlemsstater
skrevet til Kommissionen og udtrykt bekymring over det foreslåede
benyttelseskrav på 64 % for den kommende sommersæson.
Fra dansk side håber vi, at Kommissionen vil tage bekymringerne
alvorligt og lempe benyttelseskravet yderligere. Jeg vil også fortsat
følge området tæt for at vurdere, om der er behov for at forlænge
Kommissionens mandat til at forlænge de lempelser, der er vedta-
get under Covid-19 pandemien.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht