Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2522049_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. februar 2022
2022-147
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 157:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 5/1-22 fra Østerbro
Havnekomité vedrørende etablering af en ny containerterminal i
Ydre Nordhavn, jf. TRU alm. del – bilag 126?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet og henvendelsen fra Østerbro Havne-
komité for By & Havn som har følgende at bemærke:
”Lovgrundlag og VVM
I 2011 fik By & Havn lovhjemmel til at opfylde et areal i Ydre Nord-
havn med henblik på at anlægge en containerterminal. Det fremgik
af lovens bemærkninger, at flytningen skal sikre bedst mulige be-
tingelser for den fortsatte udvikling af erhvervshavnen i forbin-
delse med byudvikling i Indre Nordhavn.
Forud gik en række grundige analyser af alternative placeringer af
en ny containerterminal (bl.a. ved Københavns Lufthavn, ved
Avedøre Holme, Køge Havn, Kalundborg Havn, Nyborg Havn og
Aarhus Havn). Desuden har CMP i 2015-16 undersøgt mulighe-
derne for en ny containerterminal i Køge.
Anvendelsen af de arealer i Ydre Nordhavn, der siden 2012 er etab-
leret på opfyld, er således fastlagt ved lov. Af lovgrundlaget frem-
går, at der er tale om en del, som skal benyttes til rekreative formål,
og en del, der skal benyttes til havnerelaterede formål (krydstogt-
terminal, containerterminal administrationsbygning til havneope-
ratør, pakhuse mv.).
Det er således ikke muligt uden lovændring at anvende arealerne
til andre formål som f.eks. boliger.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/1-22 fra Østerbro Havnekomité vedrørende etablering af en ny containerterminal i Ydre Nordhavn, til transportministeren
2522049_0002.png
Side 2/4
Det skal i øvrigt bemærkes, at et af hovedformålene med etablering
af en ny containerterminal er, at CMP kan fraflytte det nuværende
containerterminalområde på Levantkaj. Levantkaj vil være det næ-
ste store byudviklingsområde i Nordhavn, når containerterminalen
flyttes til en ny placering i Ydre Nordhavn.
By & Havn har igangsat en proces omkring udformning og etable-
ringen af den rekreative del af de opfyldte områder i form af Natur-
park Nordhavn.
Der har i 2017-2019 været gennemført en VVM-proces for en ny
containerterminal på det opfyldte område. Det skal bemærkes, at
der ikke, som det fejlagtigt fremgår i henvendelsen fra Østerbro
Havnekomité, er tale om at containerterminalen skal anlægges
oven på et giftdepot.
Trafik og emissioner
I forhold til den trafikale situation i Nordhavn skal det bemærkes,
at Vejdirektoratet skal etablere Nordhavnstunnellen under Svane-
møllehavnen og Kalkbrænderiløbet som en forlængelse af Nord-
havnsvej. Nordhavnstunnellen forventes taget i brug i slutningen af
2027.
Formålet med Nordhavnstunnellen er at skabe mere direkte ad-
gangsforhold til byudviklingsområderne i ydre og indre Nordhavn,
ligesom adgangen til havneaktiviteterne i området forbedres. Lige-
ledes vil en stor del af den tunge trafik blive flyttet væk fra det øv-
rige vejnet på Østerbro. Havneaktiviteterne vil være tæt forbundet
med motorvejsnettet via Nordhavnstunnellen, når den åbner.
Denne forbindelse vil forbedres yderligere med eventuel etablering
af Østlig Ringvej på et senere tidspunkt. By & Havn bidrager øko-
nomisk til realiseringen af Nordhavnstunnellen.
Afslutningen af etableringen af opfyldet og driften af jorddepotet i
Ydre Nordhavn i de kommende 1-2 år, når jordmodtagelsesanlæg-
get på Lynetteholm er klar, vil medføre en reduktion i lastbiltrafik-
ken med jordtransporter i Nordhavn i størrelsesordenen 350 last-
biler pr. døgn. Mellemlagret jord i Ydre Nordhavn vil blive sejlet til
Lynetteholm.
CMP har bedt COWI om at analysere og vurdere CO₂-emissioner
fra hhv. varetransport med containerskib og lastbil i forhold til for-
skellige destinationer i Københavnsområdet - alt efter om godset
sejles til København eller Kalundborg.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/1-22 fra Østerbro Havnekomité vedrørende etablering af en ny containerterminal i Ydre Nordhavn, til transportministeren
2522049_0003.png
Side 3/4
Alt andet lige vil CO₂-emissioner og energiforbrug være mindst,
når containere transporteres med skib så stor en del af rejsen som
muligt. Det vil sige til containerterminalen i København.
Beregningerne fra COWI viser, at transport af en container fra con-
tainerterminalen i Århus til Københavnsområdet udleder betyde-
ligt mere CO₂, - hvis containeren sejles til Kalundborg og køres vi-
dere med lastbil til destinationer i københavnsområdet - sammen-
lignet med en situation, hvor containeren sejles til København og
herfra køres det sidste stykke til destinationen.
COWI’s beregninger viser endvidere, at CO₂-emissioner fra den
del, der vedrører vejtransporten, er cirka tre gange højere, når der
køres fra Kalundborg til destinationer i københavnsområdet sam-
menholdt med en situation, hvor distributionen sker fra Nordhavn
til de samme destinationer. Tilsvarende vil være tilfældet, hvis con-
tainere returneres fra Københavnsområdet til de to havnetermina-
ler - i henholdsvis Kalundborg og Nordhavn - til videre transport
med skib.
Endelig skal det bemærkes, at flytningen af containerterminalen vil
betyde at emissioner fra skibe der benytter containerterminalen vil
være reduceret pga. kortere sejlafstand og vil ske længere fra i
større afstand til bymæssig bebyggelse.
Økonomi
By & Havn finansierer og er bygherre for den nye containertermi-
nal. Der er ansøgt om EU-tilskud til etableringen under Kommissi-
onens ”Connecting Europe Facility” initiativ.
Omkostning ved at etablere en ny containerterminal dækkes efter-
følgende over tid gennem leje fra CMP, som lejer og driver contai-
nerterminalen.
Forudsætningen for såvel CMP som By & Havn for at investere i en
ny containerterminal i Ydre Nordhavn er, at det kan gøres på et
forretningsmæssigt grundlag. Det forretningsmæssige grundlag er
blevet mindsket efter AP Møller-Mærsks beslutning om at flytte
deres containertrafik fra København til Kalundborg fra marts 2021.
Det er dog stadig parternes vurdering, at der er et forretningsmæs-
sigt grundlag for at fortsætte planlægningen af og gennemføre in-
vesteringen i en ny containerterminal.
Beslutningen har været forelagt ejerne.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/1-22 fra Østerbro Havnekomité vedrørende etablering af en ny containerterminal i Ydre Nordhavn, til transportministeren
2522049_0004.png
Side 4/4
Jeg har ikke yderligere at tilføje.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht