Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2520441_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. januar 2022
2022-69
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 153:
Vil ministeren henvise til undersøgelser, som viser, at samme type
trafikanter i samme type trafik har syv gange så stor risiko for at
blive involveret i en trafikulykke, hvis de kører på elløbehjul sam-
menlignet med, hvis de kører på cykel?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som admini-
strerer reglerne for forsøgsordningen for motoriserede løbehjul.
Færdselsstyrelsen har oplyst følgende:
”For at kunne sige noget om ulykkesrisikoen for en enkelt
køretøjstype, skal man se på ulykkesfrekvensen, hvor der ta-
ges højde for, hvor mange kilometer de enkelte typer af køre-
tøjer kører.
Færdselsstyrelsen skal dertil bemærke, at styrelsen ikke er
bekendt med undersøgelser, hvor ulykkesfrekvensen for mo-
toriserede løbehjul og cykler er udregnet specifikt i forhold
til områder med forskelligartet trafik, herunder f.eks. i by-
midter eller i eller uden for tættere bebyggede områder.
Der blev i forbindelse med den første evaluering af forsøgs-
ordningerne for små motoriserede køretøjer i 2019 foretaget
en beregning af den generelle landsdækkende ulykkesfre-
kvens for cykler og motoriserede løbehjul.
Beregningen af ulykkesfrekvensen for cykler, var baseret på
oplysninger om ulykker fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik
og på Vejdirektoratets udregning af cykelkilometer i 2018.
Ulykkesfrekvensen for motoriserede løbehjul blev beregnet
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om ministeren vil henvise til undersøgelser, som viser, at samme type trafikanter i samme type trafik har syv gange så stor risiko for at blive involveret i en trafikulykke, hvis de kører på elløbehjul sammenlignet med, hvis de kører på cykel, til transportministeren
2520441_0002.png
Side 2/2
på baggrund af oplysninger fra Vejdirektoratets ulykkesstati-
stik og et estimat over antal kørte kilometer på motoriserede
løbehjul baseret på data fra udlejningsvirksomheder og tra-
fiktællinger i 2019.
Færdselsstyrelsens kunne på baggrund af disse oplysninger
beregne en ulykkesfrekvens for cykler og motoriserede løbe-
hjul på hhv. 0,01 og 0,07 ulykker pr. 10.000 km, og kunne
derudfra konkludere, at der er cirka syv gange så høj risiko
for ulykker på motoriserede løbehjul som på cykel.
Det har ikke været muligt for Færdselsstyrelsen ud fra den
data, der har været tilgængelig i forbindelse med evaluerin-
gen af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer, at
udregne differentierede ulykkesfrekvenser, som eksempelvis
kun dækker kørsel på cykel i tættere bebygget område.”
For så vidt angår ulykkesfrekvensen for cykeltransport, der er ud-
regnet specifikt for områder med forskelligartet trafik, f.eks. by-
midter eller i eller uden for tættere bebyggede områder, kan jeg
endvidere henvise til min besvarelse af 10. juli 2020 af spørgsmål
nr. 387 (Alm. del) fra Transportudvalget.
Det fremgår bl.a. heraf, at trafikarbejdet i bymidten i de større byer
i Danmark ikke bliver registreret af Vejdirektoratet, da cyklisterne
her færdes på de kommunale veje og stier. Det fremgår endvidere,
at det er de enkelte kommuner, der har de mest retvisende oplys-
ninger om cykeltrafikken. Der er dog stor forskel på, i hvilket om-
fang og med hvilken metode cykeltællinger bliver foretaget i de en-
kelte byer, og hvordan dette bliver omregnet til et tal for cykeltra-
fikarbejdet. Dette resulterer i tal med meget stor usikkerhed, som
det ikke vil være ansvarligt at bruge som sammenligningsgrundlag.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht