Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. januar 2022
2022-69
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 153:
Vil ministeren henvise til undersøgelser, som viser, at samme type
trafikanter i samme type trafik har syv gange så stor risiko for at
blive involveret i en trafikulykke, hvis de kører på elløbehjul sam-
menlignet med, hvis de kører på cykel?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som admini-
strerer reglerne for forsøgsordningen for motoriserede løbehjul.
Færdselsstyrelsen har oplyst følgende:
”For at kunne sige noget om ulykkesrisikoen for en enkelt
køretøjstype, skal man se på ulykkesfrekvensen, hvor der ta-
ges højde for, hvor mange kilometer de enkelte typer af køre-
tøjer kører.
Færdselsstyrelsen skal dertil bemærke, at styrelsen ikke er
bekendt med undersøgelser, hvor ulykkesfrekvensen for mo-
toriserede løbehjul og cykler er udregnet specifikt i forhold
til områder med forskelligartet trafik, herunder f.eks. i by-
midter eller i eller uden for tættere bebyggede områder.
Der blev i forbindelse med den første evaluering af forsøgs-
ordningerne for små motoriserede køretøjer i 2019 foretaget
en beregning af den generelle landsdækkende ulykkesfre-
kvens for cykler og motoriserede løbehjul.
Beregningen af ulykkesfrekvensen for cykler, var baseret på
oplysninger om ulykker fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik
og på Vejdirektoratets udregning af cykelkilometer i 2018.
Ulykkesfrekvensen for motoriserede løbehjul blev beregnet