Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. januar 2022
2022-58
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 149:
Ved ændringslov til vejloven, jf. lov nr. 434 af 16. marts 2021, blev
der med § 17h, stk. 6, fra den 1. april 2021 hjemmel til Vejdirekto-
ratets borgerhøringer om miljøkonsekvensrapporter. Ministeren
bedes oplyse, hvilken hjemmel Vejdirektoratet anvendte for sin
borgerhøring vedr. miljøkonsekvensrapport for 3. Limfjordsforbin-
delse i 2011 og opdateringen for Egholmlinjen 1. marts 2021.
Svar:
Før den omtalte ændring af vejloven, som der henvises til i spørgs-
målet, fulgte det af vejlovens § 17 h, stk. 3, at Vejdirektoratet i de
projekter, hvor der meddeles tilladelse ved anlægslov, sender mil-
jøkonsekvensrapporten og eventuelle supplerende oplysninger i
høring med henblik på at give berørte myndigheder mulighed for
at fremsætte bemærkninger. Vejdirektoratet fastsætter en frist for
fremsættelse af bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten på
mindst 8 uger, jf. dog stk. 4. Fristen skal fremgå af høringen.
Den omtalte bestemmelse blev indsat ved lov nr. 658 af 8. juni
2016, og fandt således anvendelse i forbindelse med høringen i be-
gyndelsen af 2021.
Før der ved lov nr. 658 af 8. juni 2016 blev indsat de særlige regler
i vejlovens kapitel 2 a om miljøkonsekvensvurdering af statslige
vejanlæg, herunder § 17 h, var p
rojekter, der blev vedtaget ved an-
lægslov, tidligere formelt undtaget VVM-direktivets bestemmelser
om gennemførelse af en VVM-procedure og en vurdering af pro-
jektets indvirkning på miljøet.
Dette gjaldt dog kun i det omfang, at målene med VVM-direktivet
blev nået gennem lovgivningsprocessen. Projekterne var således i
praksis underlagt de samme materielle krav, som fulgte af VVM-