Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2517352_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. januar 2022
2021-4405
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF).
Spørgsmål nr. 144:
Er det ministerens opfattelse, at de mange udsættelser i færdiggø-
relsen af Niels Bohr Bygningen, foruden den helt enorme fordy-
relse af projektet, skader eller har skadet samarbejdsklimaet mel-
lem Danmarks højst rangerende universitet, Københavns Universi-
tet, og staten og dets ministerier?
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse at Rigsrevisionen i 2020 valgte at
undersøge styringen af ændringer ved byggeriet af Niels Bohr Byg-
ningen.
I deres beretning kritiserede de særligt håndteringen af ændrings-
ønsker. Dette er en af de væsentlige uhensigtsmæssigheder ved den
dialogbaserede aftalemodel, som er valgt ved dette projekt og
uenigheder om disse projektændringer udgør en væsentlig kilde til
de problemer der har været i samarbejdet.
Jeg har derfor videreført min forgænger, daværende Boligminister
Kaare Dybvads indstilling om, at Bygningsstyrelsen skal forelægge
alle ønsker om indgåelse af dialogbaserede aftaler for Transportmi-
nisteriets departement.
Bygningsstyrelsen har supplerende oplyst følgende:
”Det er klart, at udskydelser og fordyrelser af byggeprojekter som
Niels Bohr-bygningen ikke gavner samarbejdsklimaet mellem de
involverede parter.
Der er derfor gennemført en række tiltag for at skabe rammer, der
bedre understøtter et godt samarbejde mellem Bygningsstyrelsen
og universiteterne.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om de mange udsættelser i færdiggørelsen af Niels Bohr Bygningen, foruden den helt enorme fordyrelse af projektet, skader eller har skadet samarbejdsklimaet, til transportministeren
2517352_0002.png
Side 2/2
Blandt andet er der i samarbejde mellem universiteterne og Byg-
ningsstyrelsen i 2016 truffet beslutning om en "Styringsmodel for
gennemførelse af byggesager mellem universiteterne og Bygnings-
styrelsen". Styringsmodellen bidrager til at skabe klarhed over an-
svars- og rollefordelingen i projekterne.
Endvidere har Bygningsstyrelsen gennemført en gennemgribende
handlingsplan for styrket projektstyring og gennemførelse, som
blandt andet indebærer øget granskning og kvalitetssikring af pro-
jektmaterialet, systematisk risikostyring og økonomisk projekt-
controlling.
Derudover er det forventningen, at anvendelse af fastprisaftaler i
byggeprojekterne vil medvirke til at forebygge situationer som med
Niels Bohr Bygningen, fordi modellen sikrer klarere rammer og en
langt bedre incitamentsstruktur, hvilket efterlader mindre plads til
uenigheder. Styringsmodellen og fastprisaftaler skaber dermed
grundlaget for et godt samarbejde.
Desuden er det forventningen, at den betydelige tilførsel af midler,
der er givet gennem reformen af SEA-ordningen siden 2015, og
som trådte endeligt i kraft 1. januar 2020, løbende vil bidrage til at
forbedre de generelle rammer for ordningen, hvilket også burde
påvirke samarbejdet i positiv retning.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht