Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2517354_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. januar 2022
2021-4405
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF).
Spørgsmål nr. 143:
Har ministeren fortsat tillid til bygningsledelsen efter mere end 5
års forsinkelse og en budgetoverskridelse på mindst 2,7 milliarder
kroner på Niels Bohr Bygningen?
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at den daværende minister i
2017 besluttede at flytte bygherreansvaret fra Bygningsstyrelsen til
Vejdirektoratet som en konsekvens af de vanskeligheder, der alle-
rede på det tidspunkt havde været ved projektet.
Det er overordnet min opfattelse, at Vejdirektoratet herefter har
været stillet over for en særdeles vanskelig opgave, herunder som
følge af såvel forhold omkring udbud og organisering af projektet
og den fysiske indretning af byggeriet. Forhold som direktoratet
ikke i nævneværdig omfang har haft mulighed for at påvirke,
Vejdirektoratet har supplerende oplyst følgende:
”Projektet var tilbage i 2014 udbudt som stor- og fagentrepriser
med 8 parallelle kontrakter. Efter Inabensas kontrakt blev opsagt
af bygherren i 2017 grundet entreprenørens ekstraordinært svigt,
måtte entreprisen opdeles i mindre delentrepriser med 8 yderligere
parallelle kontrakter til følge. Således blev antallet af parallelle
kontrakter forøget til i praksis at tælle 16.
Der er i hele forløbet af byggesagen forsøgt at fastholde entrepre-
nørerne på de indgåede aftaler. Generelt er det Vejdirektoratets op-
fattelse, at flere af de afgørende entreprenører har haft en usæd-
vanlig tilgang og prioritering af ressourcer til gennemførelsen af de
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om ministeren fortsat har tillid til bygningsledelsen, til transportministeren
2517354_0002.png
Side 2/3
aftalte arbejder. Dette på trods af Vejdirektoratets gentagne opfor-
dringer på alle niveauer.
Der er stillet usædvanligt høje krav til bygningens tekniske installa-
tioner og mange krav er stillet som funktionskrav til de enkelte
komponenter, der skal anvendes. Projektmaterialet anviser således
et vist detaljeringsniveau hvorefter det er entreprenørernes pligt at
færdigprojektere, når der er valgt leverandør af komponenterne.
Disse valg og udførelsesmetoder har entreprenørerne pligt til at ko-
ordinere indbyrdes. I praksis har en del af entreprenørerne haft
meget svært ved at overholde kravet til færdigprojektering og ind-
byrdes koordinering, samt den dertilhørende dokumentation. Lige-
som planlægning og ledelse af egne arbejder hos flere af de centrale
entreprenører er mangelfuld, hvilket har medført større forsinkel-
ser.
Hertil kommer det, at der er foretaget en lang række ændringer af
projektet undervejs i byggeperioden. I orienteringen til Finansud-
valget den 8. november 2021 redegøres for ændringerne, som først
kom på plads i starten af 2018. Ændringerne medførte indvirkning
på entreprenørernes udførelsestakt og særskilte aftaler med hver
enkelt entreprenør blev efterfølgende indgået. Generelt har entre-
prenørerne ikke kunnet overholde disse indgåede aftaler om den
tid der var afsat til gennemførelse af deres arbejder og når en en-
treprenør bliver forsinket, medfører dette refleksforsinkelserne hos
de efterfølgende entreprenører.
Konkret er refleksforsinkelserne indtrådt i de tilfælde, hvor det
ikke har været muligt at flytte rundt på arbejderne, således alle en-
treprenører kunne opretholde den aftalte fremdrift. I disse tilfælde
har man måtte indgå store økonomiske kompensationer i forlæn-
gelsesaftaler med entreprenørerne, eftersom de må vente med at
kunne gennemføre deres arbejder, indtil de foregående entrepre-
nører færdiggør sine arbejder. Denne ventetid er kompensations-
berettiget.
Projektledelsen har i hele perioden gennemført forhandlinger med
entreprenørerne, både på projekt og direktionsniveau, om hvorle-
des entrepriserne kunne bestykkes således den aftalte fremdrift
kunne opretholdes. Entreprenørerne har i flere tilfælde aldrig op-
nået at have tilstrækkelig bemanding på opgaven, hvorfor forsin-
kelse blev en realitet. Tvisterne med flere af entreprenørerne om
hvorvidt de forsinkede byggeriet eller ej, er grundlag for flere vold-
giftssager.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om ministeren fortsat har tillid til bygningsledelsen, til transportministeren
2517354_0003.png
Side 3/3
Lige nu handler det om at fokusere alle kræfter på at få færdiggjort
byggeriet til Københavns Universitet. Den opgave har jeg tillid til at
Vejdirektoratet kan komme i mål med. Mere fundamentale æn-
dringer omkring organiseringen af projektet på dette tidspunkt
ville omvendt kun give risiko for yderligere forsinkelser.
Transportministeriet vil sikre, at der efter afslutningen af bygge-
projektet foretages en fornyet vurdering af mulig generel læring i
forhold til bygherrerollen i byggeprojekter, der kan udledes af det
konkrete projektforløb. Der vil blandt andet blive indhentet input
fra repræsentanter for entreprenører.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht