Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. januar 2022
2021-4405
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF).
Spørgsmål nr. 142:
Mener ministeren, at der er tale om aftalebrud når Bygningsstyrel-
sens projekter, eksempelvis Mærsk Tårnet og Niels Bohr-Bygnin-
gen, bliver så meget dyrere end forventet, og ud over enhver rime-
lig og forventelig grænse?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for
Bygningsstyrelsen, som har oplyst
følgende:
"Det
følger af SEA-ordningen, at universiteterne ved byggeprojek-
ter kan vælge mellem to forskellige aftalemodeller: Den dialogbase-
rede model og en fastprismodel.
Den dialogbaserede aftalemodel er valgt for Mærsktårnet og Niels
Bohr Bygningen efter aftale med Københavns Universitet. Det in-
debærer, at universitetet er forpligtet til at betale husleje efter de
faktiske byggeomkostninger.
Modellen indebærer en mulighed for at opnå en lavere husleje, hvis
projektet billiggøres i forhold til det overslag der foreligger ved af-
talens indgåelse. Omvendt indebærer den en risiko, hvis projektet
fordyres.
Københavns Universitet har anlagt interne statslige voldgiftssager
mod Bygningsstyrelsen om huslejen på Mærsk Tårnet og Niels
Bohr Bygningen.
Sagerne skal fastslå, hvilken omkostning huslejen for lejemålene
skal basere sig på og i den forbindelse, om der er udvist ansvarspå-
dragende adfærd, der indebærer, at visse omkostninger skal tages