Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2503925_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. december 2021
2021-4195
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sjúrður Skaale (JF).
Spørgsmål nr. 134:
Spørgeren er bekendt med, at L 20 (ændring af lov om luftfart) in-
deholder en udvidelse af ministerens beføjelser til midlertidig at
indskrænke eller forbyde luftfart i dele af rigsfællesskabet, herun-
der over Færøerne og til og fra Vágar Lufthavn. Vil ministeren i for-
længelse heraf besvare følgende spørgsmål:
1) Kan ministeren bekræfte, at ministeren med L20 får udvidet
sine beføjelser til midlertidig at indskrænke eller forbyde lufttrafik
i færøsk luftrum?
2) Kan ministeren oplyse om årsagen til at udvide disse beføjelser
til midlertidig at indskrænke eller forbyde luftfart i hele eller dele
af rigsfællesskabet?
3) Kan ministeren specificere, hvad der menes med ”særlige om-
stændigheder” som grund for at indskrænke eller forbyde lufttrafik
til og fra Vágar Lufthavn?
4) Kan ministeren oplyse, under hvilke omstændigheder det er
tænkt at gøre brug af de udvidede beføjelser til midlertidig at ind-
skrænke eller forbyde lufttrafik i færøsk luftrum eller til og fra
Vágar Lufthavn?
5) Kan ministeren oplyse, om der er udtænkt et system for kom-
pensation til lufthavne, der omfattes af et eventuelt forbud mod
luftfart?
og 6) Har der været drøftelser mellem Færøernes landsstyre og re-
geringen i det nye Kontaktudvalg om at udvide ministerens beføjel-
ser på området, inden anordningen er blevet sendt til høring?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges ind til den foreslå-
ede nyaffattelse af luftfartslovens § 3, i særdeleshed § 3, stk. 2, der
vedrører midlertidige indskrænkninger af og forbud mod luftfart
over Færøerne i sin helhed og dermed også luftfart til og fra Vágar
Lufthavn.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 134: MFU spm. ministerens udvidelse af beføjelser til midlertidig at indskrænke eller forbyde luftfart i dele af rigsfællesskabet, herunder over Færøerne og til og fra Vágar Lufthavn, til transportministeren
2503925_0002.png
Side 2/4
For så vidt angår spørgsmål 1 skal jeg bemærke, at luftfartslovens §
3 allerede i dag gælder på Færøerne. Med den foreslåede nyaffat-
telse af luftfartslovens § 3, der ligeledes foreslås sat i kraft for Fæ-
røerne ved anordning, præciseres den nugældende § 3.
Formålet med nyaffattelsen af bestemmelsen er at præcisere de ek-
sisterende rammer for indskrænkninger i adgangen til luftfart in-
den for rigets område, herunder indarbejde den nugældende for-
tolkning af bestemmelserne direkte i luftfartslovens ordlyd.
Den foreslåede nyaffattelse afspejler dermed et ønske om, at ram-
merne for anvendelsen af bestemmelsen skal fremgå klart af be-
stemmelsen ordlyd. Der er således ikke tiltænkt en udvidelse i for-
hold til den nuværende praksis for bestemmelserne.
Da luftfartslovens § 3 daterer tilbage til 1960, er der med forslaget
om nyaffattelsen af bestemmelserne sket en gennemskrivning af
forarbejderne med henblik på i disse at skabe opdaterede rammer
for anvendelsen af bestemmelserne fremadrettet.
Jeg skal i forlængelse heraf også gøre opmærksom på, at udmønt-
ningen af luftfartslovens § 3 i dag for så vidt angår Færøerne skal
ske efter forhandling med Færøernes landsstyre. Denne bestem-
melse foreslås videreført, således at indskrænkninger og forbud
med hjemmel i § 3 på færøsk område alene kan indføres efter for-
handling med Færøernes landsstyre.
For så vidt angår spørgsmål 2 skal jeg henvise til min besvarelse af
spørgsmål 1.
For så vidt angår spørgsmål 3 kan jeg henlede opmærksomheden
på lovforslagets bemærkninger, hvor anvendelsesområdet og ram-
merne for udmøntningen af bestemmelserne af beskrevet så udfør-
ligt, som det har været muligt, netop for at gøre det klart, hvordan
bestemmelserne kan anvendes.
Med »særlige omstændigheder« i § 3, stk. 1, tænkes der således i
særdeleshed på situationer, hvor der vil være behov for at ind-
skrænke adgangen til luftrummet som følge af specifikke – plan-
lagte eller pludseligt opståede – begivenheder. Sådanne særlige
omstændigheder vil eksempelvis kunne være ved større offentlige
forsamlinger eller begivenheder, hvor det vil være nødvendigt, at
disse ikke forstyrres af lufttrafik. Bestemmelsen indebærer, at der
vil kunne etableres forbuds- eller restriktionsområder til mange
forskellige formål, eksempelvis til droneflyvning, modelflyvearran-
gementer, raketopsendelser, sportsbegivenheder, statsbesøg m.v.,
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 134: MFU spm. ministerens udvidelse af beføjelser til midlertidig at indskrænke eller forbyde luftfart i dele af rigsfællesskabet, herunder over Færøerne og til og fra Vágar Lufthavn, til transportministeren
2503925_0003.png
Side 3/4
idet nogle af disse begivenheder, alt efter omstændighederne, også
ville kunne medføre etableringen af forbuds- eller restriktionsom-
råder af hensynet til den offentlige sikkerhed.
Med »særlige omstændigheder« i § 3, stk. 2, tænkes der særligt på
krisesituationer. Krisesituationer vil bl.a. kunne bestå i begivenhe-
der med stor risiko for flyvesikkerheden, folkesundhedskriser, for-
svars- eller udenrigspolitiske kriser eller miljø- eller klimarelate-
rede krisesituationer.
Jeg skal endnu engang understrege, at indskrænkninger og forbud
med hjemmel i § 3 på færøsk område alene kan indføres efter for-
handling med Færøernes landsstyre.
For så vidt angår spørgsmål 4 kan jeg henvise til min besvarelse af
spørgsmål 3.
For så vidt angår spørgsmål 5 skal jeg bemærke, at bemyndigelses-
bestemmelserne som udgangspunkt skal udmøntes ved bekendtgø-
relse. Der vil i den forbindelse blive taget stilling til de nærmere
rammer for udmøntningen.
Der er således som led i nyaffattelsen af de overordnede bemyndi-
gelsesbestemmelserne til at fastsætte nærmere regler om de i luft-
fartslovens § 3 angivne forhold ikke taget stilling til eventuelle øko-
nomiske konsekvenser ved hypotetiske, potentielle scenarier for
udmøntning af bemyndigelsen ude i fremtiden.
For så vidt angår spørgsmål 6 kan jeg oplyse, at lovforslaget har
været sendt i høring hos både Færøernes landsstyre og Vágar Luft-
havn forud for fremsættelse. Det er endvidere min forståelse, at der
også løbende har været drøftelser om lovforslaget og den heraf af-
ledte anordning mellem i særdeleshed Trafikstyrelsen og det rele-
vante departement på Færøerne.
Der har løbende siden sommeren været drøftelser med Færøernes
landsstyre om udformningen af anordningen. Derudover bestræber
mit ministerium sig generelt på at have en god dialog med de rele-
vante færøske myndigheder forud for vedtagelse af ny lovgivning.
Lovforslaget har ikke været drøftet i det nye Kontaktudvalg forud
for høring over anordningen om ikrafttræden for Færøerne af lov-
forslaget.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 134: MFU spm. ministerens udvidelse af beføjelser til midlertidig at indskrænke eller forbyde luftfart i dele af rigsfællesskabet, herunder over Færøerne og til og fra Vágar Lufthavn, til transportministeren
2503925_0004.png
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht