Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2532670_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. februar 2022
2021-4189
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 133:
Vil ministeren oversende en oversigt over de 10 mest CO2-bela-
stende vejprojekter i Infrastrukturaftalen 2021, og en opgørelse
over projekternes CO2-belastning i anlægsfasen samt det forven-
tede årlige CO2-aftryk i drift, når projekterne er færdiggjort? Gerne
i skemaform og gerne med Danmarks årlige CO2-udledning påført
i de pågældende år frem til, at alle de 10 vejprojekter er afsluttet
plus et år efter?
Svar:
Til brug besvarelsen er der indhentet bidrag fra Vejdirektoratet,
som har foretaget beregninger med den nyeste version af InfraLCA
af de ti vejprojekter fra
Infrastrukturplan 2035,
der i tidligere be-
regninger med VejLCA havde den højeste CO2-udledning fra an-
lægsfasen. Vejdirektoratets resultater er oplistet i tabel 1 i vedlagte
bilag.
I tabellen fremgår en samlet opgørelse over CO2-udledningen i alt i
projekternes anlægsfase. Fordelingen af CO2-udledningen på de
enkelte år i anlægsfasen er også opgjort. Det er antaget, at den esti-
merede CO2-udledning fra anlæg vil være lige fordelt ud over
årene. Der er tale om global CO2-udledning, og de angivne tal er
derfor ikke sammenlignelige med 70 pct.’s målsætningen.
Det bemærkes, at de samlede opgørelser over CO2-udledningen fra
projekternes anlægsfase afviger fra resultaterne af tidligere bereg-
ninger med VejLCA. Årsagen er blandt andet, at der med den nye-
ste version af InfraLCA er taget højde for et i fremtiden forventet
faldende CO2-aftryk fra anlægssektoren i Danmark.
Vejdirektoratet har hertil oplyst, at tallene generelt set er lavere
end med VejLCA-beregningerne. Reduktionen skyldes især, at der
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over de 10 mest CO2-belastende vejprojekter i Infrastrukturaftalen 2021, og en opgørelse over projekternes CO2-belastning i anlægsfasen samt det forventede årlige CO2-aftryk i drift, når projekterne er færdiggjort, til transportministeren
2532670_0002.png
Side 2/3
nu tages højde for den teknologiske udvikling, men også, at bereg-
ningerne er foretaget med nye data og/eller forbedret metodetil-
gang. For nogle af projekterne er der større afvigelser, hvilket skyl-
des ændring i projekters udformning og omfang, opdaterede
mængdeoverslag eller opdaterede skøn over CO2-udledningen.
Vejdirektoratet har derudover oplyst, at InfraLCA løbende er under
udvikling, hvorfor resultaterne eventuelt kan ændre sig/forbedres i
takt med udviklingen af modellen. Derudover arbejdes der videre
med flere af projekterne, og mængdeoverslagene kan derfor også
ændre sig i fremtiden.
Med udvalgsspørgsmålet spørges også til de ti vejprojekters årlige
CO2-aftryk i drift. Det er uklart, om der med spørgsmålet sigtes til
CO2-aftrykket til vedligehold af infrastrukturen eller CO2 fra tra-
fikken på strækningen. Såfremt der stilles et præciserende spørgs-
mål svarer jeg naturligvis gerne herpå.
I forhold til de angivne tal i bilaget er det vigtigt at understrege, at
tallene ikke afspejler CO2-effekten (eller klimaeffekten) ved de på-
gældende anlæg, idet alternativscenariets CO2-udledning ikke ken-
des. Midler til investering i trafikal infrastruktur vil således alter-
nativt som udgangspunkt forudsættes anvendt andre steder i den
offentlige sektor eller samfundet, hvilket også ville medføre CO2-
udledning.
I forlængelse heraf bemærkes, at der i Energistyrelsens
Klimasta-
tus og –fremskrivning 2021
(KF21) for perioden frem til 2030 er
antaget en fortsat økonomisk udvikling, bl.a. baseret på den under-
liggende økonomiske fremskrivning fra Finansministeriet. Der
opereres således med en løbende aktivitet på en række områder,
herunder som følge af opførelse og vedligeholdelse af infrastruk-
turanlæg, ligesom der i fremskrivningen af udledningerne i trans-
portsektoren er taget højde for en fortsat udbygning af infrastruk-
turen og de effekter dette vil have på trafikarbejdet. Det betyder, at
der allerede inden aftale om
Infrastrukturplan 2035
teknisk set
var indregnet CO2-emission i Danmark fra investeringsrammen til
infrastruktur i den officielle klimafremskrivning. Der foretages til
KF21 ikke beregninger af konkrete effekter forbundet med opførsel
af og vedligehold af infrastruktur, men det vurderes, at Infrastruk-
turplan 2035 isoleret set holder sig inden for klimafremskrivnin-
gen.
Med udvalgsspørgsmålet ønskes Danmarks årlige CO2-udledning
også oplyst. I tabel 2 i bilaget følger på den baggrund Danmarks
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over de 10 mest CO2-belastende vejprojekter i Infrastrukturaftalen 2021, og en opgørelse over projekternes CO2-belastning i anlægsfasen samt det forventede årlige CO2-aftryk i drift, når projekterne er færdiggjort, til transportministeren
2532670_0003.png
Side 3/3
forventede årlige CO2-udledning i årene 2022-2030. Tallene stam-
mer fra KF21.
Den officielle klimafremskrivning løber på nuværende tidspunkt
kun til 2030, mens fremskrivningen, der udkommer senere på for-
året har et forløb frem til 2035.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen