Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. februar 2022
2021-4189
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 133:
Vil ministeren oversende en oversigt over de 10 mest CO2-bela-
stende vejprojekter i Infrastrukturaftalen 2021, og en opgørelse
over projekternes CO2-belastning i anlægsfasen samt det forven-
tede årlige CO2-aftryk i drift, når projekterne er færdiggjort? Gerne
i skemaform og gerne med Danmarks årlige CO2-udledning påført
i de pågældende år frem til, at alle de 10 vejprojekter er afsluttet
plus et år efter?
Svar:
Til brug besvarelsen er der indhentet bidrag fra Vejdirektoratet,
som har foretaget beregninger med den nyeste version af InfraLCA
af de ti vejprojekter fra
Infrastrukturplan 2035,
der i tidligere be-
regninger med VejLCA havde den højeste CO2-udledning fra an-
lægsfasen. Vejdirektoratets resultater er oplistet i tabel 1 i vedlagte
bilag.
I tabellen fremgår en samlet opgørelse over CO2-udledningen i alt i
projekternes anlægsfase. Fordelingen af CO2-udledningen på de
enkelte år i anlægsfasen er også opgjort. Det er antaget, at den esti-
merede CO2-udledning fra anlæg vil være lige fordelt ud over
årene. Der er tale om global CO2-udledning, og de angivne tal er
derfor ikke sammenlignelige med 70 pct.’s målsætningen.
Det bemærkes, at de samlede opgørelser over CO2-udledningen fra
projekternes anlægsfase afviger fra resultaterne af tidligere bereg-
ninger med VejLCA. Årsagen er blandt andet, at der med den nye-
ste version af InfraLCA er taget højde for et i fremtiden forventet
faldende CO2-aftryk fra anlægssektoren i Danmark.
Vejdirektoratet har hertil oplyst, at tallene generelt set er lavere
end med VejLCA-beregningerne. Reduktionen skyldes især, at der