Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2506509_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. december 2021
2021-4052
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V) og
Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 128:
Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at ændre bekendtgø-
relsen for cyklers indretning og udstyr, så specialcykler kan god-
kendes til brug i Danmark, og herunder oplyse om der er noget
færdselssikkerhedsmæssigt til hinder herfor, jf. materiale fra depu-
tation fra Jørn Iversen Aps om regler for cyklers indretning og ud-
styr jf. TRU alm. del – bilag 66.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som admini-
strerer reglerne på dette område. Færdselsstyrelsen oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen har i fastsættelsen af bestemmelserne om cyk-
lers og påhængsvognes maksimale vægt og dimensioner lagt vægt
på, at cykelinfrastrukturen i Danmark sætter en naturlig øvre
grænse for, hvor store og tunge cykler med og uden påhængsvogn,
der kan færdes sikkert på eksempelvis cykelstier og gang- og stisy-
stemer, kan være.
Færdselsstyrelsen har endvidere ved udformningen af reglerne lagt
vægt på færdselssikkerheden, da større vægt og dimensionsgræn-
ser vil have en negativ indflydelse på førerens evner til at overholde
cykelbekendtgørelsens § 2, stk. 1, hvorefter en cykel og påhængs-
eller sidevogn hertil skal være således indrettet og holdes i en så-
dan stand, at den kan benyttes uden fare eller ulempe i den infra-
struktur, den skal anvendes i.
Det fremgår af materialet fra Jørn Iversen ApS, jf. TRU alm. del –
bilag 66, at det sammenkoblede vogntog bestående af en
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om det er muligt at ændre bekendtgørelsen for cyklers indretning og udstyr, så specialcykler kan godkendes til brug i Danmark, og herunder oplyse om der er noget færdselssikkerhedsmæssigt til hinder herfor, til transportministeren
2506509_0002.png
Side 2/3
”Fun2Go”-parcykel med en tilkoblet ”Funtrain”-påhængsvogn vil
have en totallængde på knap 4 meter og vil med 4 voksne passage-
rer med en vægt på 80 kg have en totalvægt på 376 kg. Færdsels-
styrelsen bemærker endvidere, at det samlede vogntog overskrider
de maksimale 3,5 meter med 40-50 cm, og at påhængsvognens to-
talvægt med to voksne passagerer vil overskride 100 kg. Det er så-
ledes Færdselsstyrelsens vurdering, at et vogntog på 4 meter med
en totalvægt på næsten 400 kg i mange situationer vil være til
unødvendig gene og fare for de bløde medtrafikanter, som den skal
færdes side om side med i trafikken.
I forhold til ”GOCAP” cyklen bemærker Færdselsstyrelsen, at
denne cykel kan komme til at veje 300-500 kilo, når den belæsses
med 8 børn, oppakning og en fører. Efter Færdselsstyrelsens vur-
dering kan dette udgøre en betydelig udfordring for en fører uden
den nødvendige erfaring med at føre en så tung cykel i trafikken,
samtidig med at antallet af børn forøges og førerens udsyn m.v.
herved kan svækkes.
Det er derfor Færdselsstyrelsens samlede vurdering, at de nuvæ-
rende regler for cykler og påhængsvognes maksimale vægt og di-
mensioner afspejler de fysiske rammer, som cykelinfrastrukturen
udgør, og derigennem sikrer den nødvendige færdselssikkerhed og
tryghed for bløde medtrafikanter. Det vurderes, at de nuværende
regler udgør et kompromis mellem hensynene til både færdselssik-
kerhed og ønsket om at benytte cykler med forskellige vægt og di-
mensioner.
På baggrund af ovenstående kan Færdselsstyrelsen ikke anbefale
en ændring af bekendtgørelsen for cyklers indretning og udstyr,
hvis den nødvendige færdselssikkerhed skal bevares.”
Som transportminister arbejder jeg aktivt på at forbedre trafiksik-
kerheden for alle trafikantgrupper i Danmark. Heraf har jeg et sær-
ligt fokus på de bløde trafikanter. I lyset af ovenstående faglige vur-
dering samt anbefaling fra Færdselsstyrelsen
ser jeg på nuværende
tidspunkt ikke nogen grund til at ændre reglerne for cyklers indret-
ning og udstyr m.v.
Jeg kan i øvrigt henvise til svar på TRU spørgsmål nr. 92, som ved-
rører de i bilag 66 omhandlede problemstillinger.
Endelig skal jeg understrege, at erhvervsvirksomheder, herunder
producenter, leverandører og forhandlere m.v., som har interesse i
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om det er muligt at ændre bekendtgørelsen for cyklers indretning og udstyr, så specialcykler kan godkendes til brug i Danmark, og herunder oplyse om der er noget færdselssikkerhedsmæssigt til hinder herfor, til transportministeren
2506509_0003.png
Side 3/3
at produktudvikle cykler, er velkomne til at kontakte Færdselssty-
relsen med henblik på at få vejledning om de gældende regler på
området.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht