Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. december 2021
2021-4051
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 127:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det forholder sig med type-
godkendelser af cykler i Danmark i forhold til EU, herunder om de
danske regler er strammere og i givet fald hvorfor? Som kontekst
henvises til materiale fra deputation fra Jørn Iversen Aps om regler
for cyklers indretning og udstyr jf. TRU alm. del – bilag 66.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som admini-
strerer reglerne på dette område. Færdselsstyrelsen oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Cykler er generelt ikke omfattet af krav om typegodkendelse hver-
ken i Danmark eller i EU. Dette skyldes, at almindelige cykler lige-
som øvrige forbrugerprodukter, der gøres tilgængelige på det indre
marked, i stedet er omfattet af Europa - Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2001/95/EF af 3. december 2001 om produktsikkerhed i al-
mindelighed (produktsikkerhedsdirektivet). Produktsikkerhedsdi-
rektivet er i Danmark implementeret gennem lov om produkter og
markedsovervågning herunder også bekendtgørelse nr. 839 af 10.
juni 2020 om produktsikkerhed i almindelighed og koordination
mellem kontrolmyndigheder.
Produktsikkerhedsdirektivet indeholder ikke tekniske krav, men
stiller alene et generelt krav om, at forbrugerprodukter kun må
bringes i omsætning, hvis de er sikre. Et produkt anses for at være
sikkert, hvis det overholder nationale krav eller europæiske stan-
darder. I tilfælde af, at sådanne krav eller standarder ikke findes,
baseres sikkerhedsvurderingen på en række momenter beskrevet i
direktivet. De tekniske krav for disse produkter, herunder også