Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2507114_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. december 2021
2021-4051
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 127:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det forholder sig med type-
godkendelser af cykler i Danmark i forhold til EU, herunder om de
danske regler er strammere og i givet fald hvorfor? Som kontekst
henvises til materiale fra deputation fra Jørn Iversen Aps om regler
for cyklers indretning og udstyr jf. TRU alm. del – bilag 66.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som admini-
strerer reglerne på dette område. Færdselsstyrelsen oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Cykler er generelt ikke omfattet af krav om typegodkendelse hver-
ken i Danmark eller i EU. Dette skyldes, at almindelige cykler lige-
som øvrige forbrugerprodukter, der gøres tilgængelige på det indre
marked, i stedet er omfattet af Europa - Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2001/95/EF af 3. december 2001 om produktsikkerhed i al-
mindelighed (produktsikkerhedsdirektivet). Produktsikkerhedsdi-
rektivet er i Danmark implementeret gennem lov om produkter og
markedsovervågning herunder også bekendtgørelse nr. 839 af 10.
juni 2020 om produktsikkerhed i almindelighed og koordination
mellem kontrolmyndigheder.
Produktsikkerhedsdirektivet indeholder ikke tekniske krav, men
stiller alene et generelt krav om, at forbrugerprodukter kun må
bringes i omsætning, hvis de er sikre. Et produkt anses for at være
sikkert, hvis det overholder nationale krav eller europæiske stan-
darder. I tilfælde af, at sådanne krav eller standarder ikke findes,
baseres sikkerhedsvurderingen på en række momenter beskrevet i
direktivet. De tekniske krav for disse produkter, herunder også
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om, hvordan det forholder sig med typegodkendelser af cykler i Danmark i forhold til EU, herunder om de danske regler er strammere og i givet fald hvorfor, til transportministeren
2507114_0002.png
Side 2/3
cykler, fastsættes derfor i stedet i europæiske standarder harmoni-
seret under produktsikkerhedsdirektivet. Som eksempel kan næv-
nes standarden EN ISO 4210-4 om sikkerhedskrav til cykler, her-
under prøvningsmetoder for bremser.
Det samme gør sig som udgangspunkt gældende for elcykler med
en motoreffekt op til 250W, som dog i stedet er omfattet af Eu-
ropa- Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006
om maskiner (maskindirektivet). For elcykler fastsættes de tekni-
ske krav i europæiske standarder, som er harmoniseret under ma-
skindirektivet. Som eksempel kan nævnes standard EN 15194 om-
handlende cykler med elektrisk hjælpemotor op til 250W, som an-
giver kravene og testmetoderne til elcykler.
Ud over de ovenfor beskrevne cykeltyper findes der dog en lille
gruppe af cykler med en motoreffekt over 250W, som er omfattet
af typegodkendelseskrav i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) nr. 168/2013 om godkendelse og markedsovervågning af
to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler. Sådanne cykeltyper
skal derfor typegodkendes.
Typegodkendte cykler med en motoreffekt på over 250W bliver ka-
tegoriseret som enten speed pedelec eller som knallert. Heraf kan
knallerter yderligere underkategoriseres som lille eller stor knallert
i Danmark.
Bekendtgørelse nr. 976 af 28. juni 2016 om cyklers indretning og
udstyr m.v. (cykelbekendtgørelsen) supplerer de tekniske krav i
standarderne for cykler og elcykler, som ikke er omfattet af type-
godkendelsesreglerne. Bekendtgørelsen fastsætter blandt andet
regler på områder, hvor den harmoniserede lovgivning og de euro-
pæiske standarder ikke fastsætter krav Det kan for eksempel være i
forhold til antallet af personer der lovligt kan befordres på en cykel.
Bestemmelserne i cykelbekendtgørelsen er fastsat med henblik på
at sikre, at cykler kan benyttes uden fare eller ulempe og dermed
skabe den nødvendige færdselssikkerhed i Danmark.
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at de danske regler er et nød-
vendigt supplement til den ovennævnte EU-harmoniserede lovgiv-
ning samt de europæiske standarder, da der eksempelvis endnu
ikke findes europæiske sikkerhedsstandarder for ladcykler. De
danske regler er således ikke generelt strammere end EU-reglerne
men fastsætter et minimumssikkerhedsniveau, som udgør et kom-
promis mellem færdselssikkerheden og den nødvendige variation
af cykler, der lovligt kan markedsføres, sælges og ibrugtages.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om, hvordan det forholder sig med typegodkendelser af cykler i Danmark i forhold til EU, herunder om de danske regler er strammere og i givet fald hvorfor, til transportministeren
2507114_0003.png
Side 3/3
Jeg kan i øvrigt henvise til svar på TRU-spørgsmål 92, som vedrø-
rer de i bilag 66 omhandlende problemstillinger.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht