Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2501553_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. december 2021
2021-3973
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 105:
”Vil ministeren oplyse, hvilke materieltyper på Nordvestbanen, og
især mellem Holbæk og København, der skal erstatte dobbeltdæk-
kervognene, når de solgte ME-diesellokomotiver ikke længere kan
trække dobbeltdækkervognene, og der ikke kan benyttes elektrisk
trækkraft mellem Roskilde, Holbæk og Kalundborg? Og vil mini-
steren oplyse, hvilke konsekvenserne det vil have for antal afgange
og sædekapacitet pr. afgang i myldretiden, hvis der f.eks. indsættes
IC4 og IC3 til erstatning for dobbeltdækkervognene?”
Svar:
I togbetjeningen af Nordvestbanen er antallet af togafgange mel-
lem Roskilde, Holbæk og Kalundborg uforandret før og efter køre-
planskiftet den 12. december 2021, men materielanvendelsen er
ændret. I et bidrag fra DSB modtaget før køreplanskiftet oplyses
følgende:
”Da strækningen Roskilde-Kalundborg endnu ikke er elektrificeret,
har DSB ikke mulighed for at betjene denne med dobbeltdækker-
materiel i K22. I stedet vil strækningen blive betjent med IC4 og
IC3.
DSB er meget opmærksomme på, at benyttelsen af IC4 og IC3 på
Nordvestbanen medfører nogle andre hensyn i forhold til at imøde-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvilke materieltyper på Nordvestbanen og især mellem Holbæk og København der skal erstatte dobbeltdækkervognene, når de solgte ME-diesellokomotiver ikke længere kan trække dobbeltdækkervognene, og der ikke kan benyttes elektrisk trækkraft mellem Roskilde, Holbæk og Kalundborg, og hvilke konsekvenserne dette vil have for antal afgange og sædekapacitet pr. afgang i myldretiden, hvis der f.eks. indsættes IC4 og IC3 til erstatning for dobbeltdækkervognene, til transportministeren
2501553_0002.png
Side 2/2
komme kapacitetsbehovet samt et andet materielbehov, end vi hid-
til har haft ved brug af ME-lokomotiver og Dobbeltdækkere. Derfor
dimensioneres kapaciteten med IC4-materiel i K22 ud fra samme
forudsætninger som i K21. Dermed er togstørrelserne målt på sid-
depladskapacitet i morgenmyldretiden på Nordvestbanen stort set
uændrede i K22.
De fleste afgange var i K21 betjent med 4 Dobbeltdækkervogne.
Disse afgange vil i K22 blive betjent med 2 IC4-togsæt, svarende til
omtrent samme kapacitet som ved 4 dobbeltdækkervogne. Den
mest populære afgang kl. 7.22 fra Holbæk betjenes med 4 IC3-tog-
sæt svarende til de 6 dobbeltdækkervogne som afgangen betjenes
med i K21.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht