Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. januar 2022
2021-4037
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 115:
Vil ministeren oplyse, hvilke initiativer der er igangsat som opfølg-
ning og forbedring af den lave pålidelighed på Vectron-lokomoti-
verne, som vækker minder om IC4-togsættenes pålidelighed?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB. DSB oplyser følgende:
”DSB’s overordnede punktlighed gennem året har ikke været påvir-
ket af problemerne, og den lavere driftssikkerhed har været forven-
tet som en del af ibrugtagningsperioden. Siden maj måned har vi
desuden kunne se, at antal kilometer mellem hændelser er blevet
stadig bedre. Vi forventer, at forbedringen fortsætter med den nye
køreplan i 2022 og at lokomotivernes driftsstabilitet løbende for-
bedres og stabiliseres på et niveau, der ligger over det for IC4 og
IC3.
DSB arbejder løbende sammen med Siemens og Banedanmark på
at rette de fejl, som måtte blive identificeret med henblik på at for-
bedre lokomotivernes performance. Der er som nævnt ovenfor bl.a.
en softwareopdatering på vej, som skal medvirke til at løse proble-
met. Denne ligger i øjeblikket til godkendelse hos myndighederne.
Afklaring af fejlårsag, rettelse af fejlen og efterfølgende myndig-
hedsgodkendelse af sikkerkritisk software, som der her er tale om,
forventes at tage op mod 1,5 år.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht