Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
2 5 . august 2022
2 021-4037
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 112:
Vil ministeren komme med en beskrivelse af projektet med de
netop prøvekørte førerløse S-tog i Hamborg (S-Bahn) og en beskri-
velse af, hvordan projektet og erfaringerne fra Hamborg kan indar-
bejdes i det tilsvarende projekt for S-tog i København, så dette bli-
ver bedre og billigere og ikke mindst væsentlig hurtigere gennem-
ført end det af DSB skitserede?
Svar:
Det blev med aftalen om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemo-
kraterne besluttet, at DSB skal fortsætte arbejdet med at forberede
overgangen til automatiseret metrodrift på S-banen på baggrund af
DSB’s beslutningsoplæg for Fremtidens S-bane fra april 2021.
DSB har oplyst, at DSB som led i udarbejdelsen af beslutnings-
grundlaget gennemførte en grundig markedsdialog, hvor den aktu-
elle status på udvikling af teknologi samt relevante erfaringer i for-
hold til den kommende automatisering af S-banen blev inddraget.
DSB har endvidere oplyst, at DSB er bekendte med forsøget i Ham-
borg, som dog ifølge DSB ikke omfatter egentlig førerløs drift med
passagerer, men mere kan betegnes som ”overvåget forsøgsdrift”.
Projektet i Hamborg kan dermed ikke direkte overføres til den fo-