Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2500604_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. december 2021
2021-3973
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 105:
”Vil ministeren oplyse, hvilke materieltyper på Nordvestbanen, og
især mellem Holbæk og København, der skal erstatte dobbeltdæk-
kervognene, når de solgte ME-diesellokomotiver ikke længere kan
trække dobbeltdækkervognene, og der ikke kan benyttes elektrisk
trækkraft mellem Roskilde, Holbæk og Kalundborg? Og vil mini-
steren oplyse, hvilke konsekvenserne det vil have for antal afgange
og sædekapacitet pr. afgang i myldretiden, hvis der f.eks. indsættes
IC4 og IC3 til erstatning for dobbeltdækkervognene?”
Svar:
I togbetjeningen af Nordvestbanen er antallet af togafgange mel-
lem Roskilde, Holbæk og Kalundborg uforandret før og efter køre-
planskiftet den 12. december 2021, men materielanvendelsen er
ændret. I et bidrag fra DSB modtaget før køreplanskiftet oplyses
følgende:
”Da strækningen Roskilde-Kalundborg endnu ikke er elektrificeret,
har DSB ikke mulighed for at betjene denne med dobbeltdækker-
materiel i K22. I stedet vil strækningen blive betjent med IC4 og
IC3.
DSB er meget opmærksomme på, at benyttelsen af IC4 og IC3 på
Nordvestbanen medfører nogle andre hensyn i forhold til at imøde-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om, hvilke materieltyper på Nordvestbanen, og især mellem Holbæk og København, der skal erstatte dobbeltdækkervognene, når de solgte ME-diesellokomotiver ikke længere kan trække dobbeltdækkervognene, og der ikke kan benyttes elektrisk trækkraft mellem Roskilde, Holbæk og Kalundborg, til transportministeren
2500604_0002.png
Side 2/2
komme kapacitetsbehovet samt et andet materielbehov, end vi hid-
til har haft ved brug af ME-lokomotiver og Dobbeltdækkere. Derfor
dimensioneres kapaciteten med IC4-materiel i K22 ud fra samme
forudsætninger som i K21. Dermed er togstørrelserne målt på sid-
depladskapacitet i morgenmyldretiden på Nordvestbanen stort set
uændrede i K22.
De fleste afgange var i K21 betjent med 4 Dobbeltdækkervogne.
Disse afgange vil i K22 blive betjent med 2 IC4-togsæt, svarende til
omtrent samme kapacitet som ved 4 dobbeltdækkervogne. Den
mest populære afgang kl. 7.22 fra Holbæk betjenes med 4 IC3-tog-
sæt svarende til de 6 dobbeltdækkervogne som afgangen betjenes
med i K21.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht