Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2614343_0001.png
26. august 2022
J.nr. 2022 - 6790
Til Folketinget
Sundhedsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 959 af 11. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 959: Spm. om de provenumæssige virkninger ved at afskaffe gældende regler for fradrag for arbejdsgiverbetalt præmie og behandling via sundhedsforsikringen, til skatteministeren
2614343_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse de provenumæssige virkninger ved at afskaffe gældende regler
for fradrag for arbejdsgiverbetalt præmie og behandling via sundhedsforsikringen opdelt
på umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb samt virkning efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Forsikring & Pensions seneste statistik over sundhedsforsikringer angiver, at der i 2020
var samlede bruttopræmieindtægter på ca. 2,5 mia. kr., hvoraf hovedparten vedrører ar-
bejdsgiverbetalte ordninger. Virksomheder har i dag fradrag for erhvervsmæssige udgifter
ved opgørelsen af virksomhedens skattepligtige indkomst, herunder lønninger og andre
arbejdsomkostninger. En afskaffelse af det gældende fradrag for arbejdsgiverbetalte præ-
mier skønnes årligt at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 550 mio. kr. og ca. 470
mio. kr. efter tilbageløb, når der tages udgangspunkt i de regneprincipper, der sædvanlig-
vis anvendes af ministerierne ved ændringer i selskabsskatten.
Fsva. adfærdsvirkninger skønnes afskaffelsen af fradraget at påvirke selskabers investerin-
gerne omtrent som en forhøjelse af den effektive selskabsskattesats. Det betyder, at for-
slaget vil reducere produktiviteten og reallønnen. Virkningen af disse effekter på de of-
fentlige finanser antages som vanligt at udgøre ca. 10 pct. af merprovenuet efter tilbage-
løb i året. Det må desuden forventes, at der i et betydeligt omfang i selskaber vil foregå en
omlægning, hvor udgifter til sundhedsforsikringer udbetales som fx lønninger i stedet, så
selskaberne undgår at blive berørt af fradragsafskaffelsen. En fuldstændig omlægning til
lønninger eller andre fortsat fradragsberettigede udgifter vil således som følge af adfærds-
virkningen helt eliminere merprovenuet i selskabsskatten.
Det er vanskeligt at kvantificere sådanne adfærdsvirkninger, hvorfor forslaget skønnes at
føre til et merprovenu - som følge af usikkerheden angivet i et interval - på mellem 0 og
420 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i selskabsskatten. I skønnet er der ikke taget højde
for, at der muligvis er en mindre andel af de arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer, der
ikke medregnes i den skattepligtige indkomst i dag, hvilket vil øge merprovenuet, såfremt
fjernelsen af fradragsretten medfører en omlægning til løn.
Side 2 af 2