Folketingets Sundhedsudvalg
Holbergsgade 6
DK‐1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 22‐09‐2022
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPAKS
Sagsnr.: 2209271
Dok. nr.: 2364364
Folketingets Sundhedsudvalg har den 4. juli 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 932
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 932:
”Hvordan vil ministeren sikre sig, at de markedsfejl, der nævnes i artiklen "Vi behøver
ikke statsstøtte for at sikre antibiotikaudvikling" fra den 23. juni 2022 i Medwatch,
håndteres på en måde, så Danmark kan være på forkant med fremtidens antibiotika‐
behov?”
Svar:
Bakterier og vira bliver i stigende grad multiresistente, hvilket udfordrer behandlings‐
mulighederne. Antimikrobiel resistens (AMR) er derfor en vigtig dagsorden for rege‐
ringen med ambitioner både nationalt og internationalt.
Nationale handleplaner har været med til at reducere antibiotikaforbruget betydeligt.
Nye tal fra DANMAP viser, at forbruget af antibiotika i 2020 både for mennesker og
dyr er faldet med 22 pct. over de seneste 10 år. Det er en udvikling jeg er glad for og
en erfaring vi tager med os i vores internationale arbejde med AMR. I 2018 etable‐
rede Sundhedsministeriet International Centre for Antimicrobal Resistence (ICARS).
Organisationen etablerer samarbejder mellem regeringer, fonde og organisationer
med det formål at udvikle og implementere bæredygtige, evidensbaserede og kon‐
tekst‐specifikke løsninger på antibiotikaresistens i lav‐ og mellemindkomst‐lande.
ICARS har allerede 22 igangværende projekter og flere under udvikling. Vi er derfor
allerede nået langt på kort tid med AMR‐dagsorden, men vi er langt fra i mål.
Markedsfejl er endnu en udfordring forbundet med AMR. Disse markedsfejl præsen‐
teres både i artiklen "Vi behøver ikke statsstøtte for at sikre antibiotikaudvikling" fra
den 23. juni 2022 i Medwatch og i EU's lægemiddelstrategi. Strategien beskriver,
hvordan markedet for antibiotika er præget af en incitamentsstruktur, som ikke tilve‐
jebringer bæredygtige løsninger. Konsekvensen kan være, at markedet på sigt vil be‐
stå af færre eksisterende antibiotika præparater og færre nye ser dagens lys. Det er
en alvorlig problemstilling, som udfordrer Danmark og verdenssamfundet. EU's læge‐
middelstrategi peger på løsninger såsom alternative forretningsmetoder og prismo‐
deller. Derfor har man i EU igangsat en refleksionsproces, der skal danne grundlag for
et skræddersyet system for lægemidler, som kan forbedre incitamentsstrukturen og
stimulere innovationen for uopfyldte medicinske behov såsom AMR. En proces som
Sundhedsministeriet følger tæt.
Samtidig undersøges nationalt de strukturer, som danner rammen for markedet for
antibiotika i Danmark. Som led i Sundhedsreformen er det besluttet, at Sundhedsmi‐
nisteriet igangsætter en undersøgelse af medicintilskudssystemet i 2023, der skal un‐
dersøge fordele og ulemper ved innovative prismodeller i medicintilskudssystemet.