Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2622293_0001.png
Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 420
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-03-2022
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMNEN
Sagsnr.: 2202761
Dok. nr.: 2155997
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
420 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 420:
”Vil
ministeren som opfølgning på TRU alm. del - svar på spm. 422 (folketingsåret
2019-20) oplyse:
-
Er der på Amager i områderne omkring lufthavnen en overrepræsentation af
astma blandt børn og voksne? Og er der en overrepræsentation af for tidligt
fødte børn?
-
Kan ministeren garantere, at koncentrationen af ultrafine partikler ikke vil stige
og dermed skabe en stigning i sygdomme, hvis lufthavnen udvides til en kapaci-
tet på 40-50 mio. årlige passagerer plus den planlagte udvidelse af fragtflyvnin-
ger?” ”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Sundhedsdatastyrelsen, Sund-
hedsstyrelsen og Transportministeriet, som jeg kan henholde mig til.
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst Sundhedsministeriet, at styrelsen ikke er bekendt
med tal, som belyser en eventuel overrepræsentation af astma blandt børn og
voksne eller en overrepræsentation af for tidligt fødte børn i områderne omkring Kø-
benhavns Lufthavn. Det er Sundhedsdatastyrelsens vurdering, at afklaring af spørgs-
mål om overhyppighed/overrepræsentation vil kræve en registerundersøgelse af vi-
denskabelig karakter.
Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:
”Styrelsen er ikke bekendt
med, at der foreligger undersøgelser af, om der er en over-
repræsentation af astma blandt børn og voksne og af for tidligt fødte børn i områ-
derne omkring Københavns Lufthavn.
./.
Som opfølgning på gennemgangen af de internationale epidemiologiske undersøgel-
ser fra juni 2020 har styrelsen foretaget en aktuel litteratursøgning, der viser, at der
fortsat kun findes de to undersøgelser fra lufthavnen i Los Angeles af udsættelse for
ultrafine partikler blandt gravide og blandt personer med astma, der er omtalt i be-
svarelsen af TRU alm. del spm. 422. For begge undersøgelser gælder det, at det er
førstegangsfund. Andre forskere skal derfor opnå de samme resultater i andre under-
søgelser, inden der kan drages en konklusion om, at de ultrafine partikler er årsagen
til de beskrevne fund.”
Transportministeriet har oplyst følgende:
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 930: Spm. om Sundhedsdatastyrelsen som del af en VVM gennemfører en registerundersøgelse, der kan fastslå, om der er overrepræsentation af astma blandt børn og voksen og af for tidligt fødte børn i områderne omkring Københavns Lufthavn, til sundhedsministeren
”Københavns
Lufthavn er forpligtet til løbende at tilpasse kapaciteten i lufthavnen til
efterspørgslen. Det er en forpligtelse, som Folketinget i medfør af Lov om luftfart har
pålagt Københavns Lufthavn.
Med den nuværende kapacitet i Københavns Lufthavn vil det formentlig være muligt
at håndtere en betydelig vækst i antal passagerer og fly, men det vil medføre et la-
vere serviceniveau for passagerer og luftfartsselskaber i forhold til i dag. Det vurderes
dog, at en forringelse af serviceniveauet i Københavns Lufthavn ikke i væsentlig grad
vil medføre færre lokalt afrejsende fra lufthavnen, idet passagerer i lufthavnens pas-
sageropland forventeligt fortsat vil benytte lufthavnen, fordi den er tættere placeret
på deres hjem, uanset serviceniveau og kapacitet.
Der er derfor ikke nødvendigvis en direkte sammenhæng mellem udvikling af lufthav-
nen og antallet af passagerer og fly, som anvender lufthavnen.
En ændret brug af Københavns Lufthavns tværbane som følge af de ændringer, der
indgår i planerne for udvikling af lufthavnen, forventes ikke umiddelbart at få betyd-
ning for lufthavnens samlede udledning af partikler og CO2, da ændringen ikke i sig
selv vil have betydning for mængden eller typen af flytrafik i lufthavnen.
Den generelle vækst i lufttrafikken til og fra Københavns Lufthavn forventes at med-
føre en øget miljø- og klimabelastning, hvis der anvendes den samme teknologi som i
dag. I den sammenhæng skal det nævnes, at Europa Kommissionen har fremlagt et
forslag til revideret lovgivning om etablering af infrastruktur for alternative brænd-
stoffer. Forslaget medfører bl.a., at der skal etableres elforsyning og konditioneret
luftforsyning til parkerede fly på alle standpladser inden 2030, hvilket vil reducere
brugen af flyenes hjælpemotorer. Desuden forventes kommende nye flytyper og el-
drevne køretøjer til fx bugsering af fly at mindske den lokale parti-kelforurening, CO2-
udledning og støjbelastning.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at den planlagte udvikling af Københavns Lufthavn
alt andet lige vil medføre en reduceret udledning af partikler til lufthavnens naboom-
råder sammenlignet med en situation, hvor der ikke gennemføres en udbygning og
udvikling af lufthavnen, og hvor der fortsat sker en stigning i antallet af årlige passa-
gerer. Dette vil dog blive nærmere belyst i miljøvurderingen af konkrete projekter.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maria Petersen Ølholm
Side 2