Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2631954_0001.png
Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 675
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 19-05-2022
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPNSLA
Sagsnr.: 2206180
Dok. nr.: 2248567
Folketingets Sundhedsudvalg har den 21. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 675
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 675:
”Vil
ministeren kommentere præsentation fremvist under Høreforeningens fore-
træde for udvalget 19/4-22, jf. SUU alm. del - bilag 267, og herunder oplyse, hvordan
ministeren vurderer behovet for en styrket indsats for borgere med høretab, og om
ministeren fortsat vedstår sig de citater, der fremgår af præsentationen fra Det Politi-
ske Topmøde om Høreområdet, 2019? Og hvordan har ministeren fulgt op på og vil
følge op på disse tilkendegivelser på topmødet?”
Svar:
Det omtalte bilag 267 fra Høreforeningens præsentation omhandler
”Programmet
for
Høreområdet i Fremtiden” fra 2018,
også kaldet ”Høreprogrammet”
samt hvilke ud-
fordringer der forventes i fremtiden, fx i form af den demografiske udvikling. I materi-
alet citeres jeg for at have sagt, at ingen skal stå alene med et høretab, og at der skal
være reel lige mulighed for alle i behandlingen, uanset ressourcer. Derudover citeres
jeg også for at have sagt, at vi har brug for lyd til at udvikle os, og at meget kan gøres
for at barbere ventelisterne ned. Jeg står ved disse udtalelser og bemærker, at der er
igangsat en række initiativer på høreområdet, som stadig er undervejs.
Med Høreprogrammet blev der prioriteret ca. 215 mio. kr. i perioden 2019-2022 til at
styrke og udvikle høreområdet samt nedbringe ventetiderne. Det er omsat i syv initia-
tiver, som bl.a. har til formål at afprøve en ny form for visitation, sikre bedre informa-
tion til borgere om muligheder for behandling af høretab samt at løfte og ensarte
kvaliteten af høreapparatbehandlingen på tværs af den offentlige og private sektor.
Derudover søger programmet også at styrke dataindsamlingen, så kvaliteten i be-
handlingen bedre kan følges i fremtiden samt at sikre, at de faglige ressourcer på om-
rådet udnyttes bedre og bidrage til, at patienter i fremtiden kan få en mere uvildig
behandling og rådgivning.
Nogle af indsatserne er færdiggjorte, og andre er fortsat i gang. Høreprogrammet
har, ligesom mange andre gode initiativer, været påvirket af corona-pandemien. Det
har bl.a. betydet, at nogle initiativer i perioder har været pauseret. Det er fortsat for-
ventningen at arbejdet med initiativerne færdiggøres.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nanna Søndergaard Lauritzen