Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2487239_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 24-11-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPNSLA
Sagsnr.: 2116844
Dok. nr.: 1989666
Folketingets Sundhedsudvalg har den 27. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
89 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra [email protected] (DF).
Spørgsmål nr. 89:
”Kan
ministeren oplyse antallet af klager fra personer, der ikke telefonisk har kunne
få fat i deres praktiserende læge inden for det tidsrum, som følger af overenskomsten
mellem Danske Regioner og PLO?”
Svar:
Danske Regioner har oplyst, at den efterspurgte information falder under en såkaldt
”serviceklage”.
Serviceklager kan indeholde kritik af en række forskellige punkter,
som fx lægens eller andre sundhedspersonalers adfærd, ventetid til konsultation,
manglende telefonisk tilgængelighed og klinikkens åbningstider. Serviceklager sorte-
res som udgangspunkt ikke yderligere, hvorfor den efterspurgte opgørelse ville kræve
en manuel gennemgang af alle de modtagne serviceklager i visse regioner. Danske
Regioner har oplyst, at det således ikke er muligt, uden omfattende ressourceforbrug,
at udarbejde den pågældende opgørelse.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nanna Søndergaard Lauritzen