Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet 
 
Enhed: SPOLD 
Sagsbeh.: DEPJAJE 
Koordineret med: Udenrigsministeriet 
Sagsnr.: 2208197 
Dok. nr.: 2316672 
Dato: 23‐06‐2022 
TALEPAPIR til samråd AI om abort
Det talte ord gælder
Folketingets Sundhedsudvalg, 22. juni 2022
Samrådsspørgsmål: ”Vil ministeren redegøre for den danske regerings holdning til abort?
Og vil regeringen undersøge mulighederne for et oplysningsarbejde om abortrettighederne
i Europa?”
I Danmark indførte vi den fri abort i 1973.
Efter en – dengang – stor diskussion. Partier blev stiftet, og
der var stor debat. Der er stadig en diskussion, men
uenigheden er der ikke. Der er kæmpe stor folkelig
opbakning, og det, synes jeg, er meget glædeligt.
Den fri abort definerer, at det er op til kvinden selv at vælge,
hvorvidt hun ønsker at gennemføre en graviditet, eller om
hun ønsker en abort.
Derfor er den fri abort en helt central rettighed, der handler
om, at man kan bestemme over sin egen krop, og at man kan
bestemme over sit eget liv. Det er en rettighed, som også
ligger til grund for vores sundhedsvæsen, men også videre
end det; i hele vores menneskesyn og hele vores samfund.
Derfor er det bekymrende at følge, når der er anslag mod
abortrettighederne i andre lande.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-22 om redegørelse for den danske regerings holdning til abort, til sundhedsministeren
 
Hvis man ser det fra et sundhedsmæssigt perspektiv, så viser
forskning, at restriktiv lovgivning på abortområdet ikke
mindsker aborttallet. Det får blot aborterne til at foregå under
usikre forhold, med risiko for kvindens eller pigens helbred.
Abort er et spørgsmål, som fastlægges nationalt. Der er for
eksempel ikke europæisk lovgivning, der hindrer, at et land
laver begrænsninger på abort.
Det betyder ikke, at vi ikke kan eller skal gøre noget. Men
det betyder, at vi har mindre råderum til at gøre en indsats på
abortområdet i andre lande, og til at afbøde konsekvenserne
for de kvinder og piger, som ikke har adgang til sikker abort.
I forhold til spørgsmålet om abortrettigheder i Europa er det
sådan, at udførelse af abort defineres som en tjenesteydelse
efter EU-retten og kan dermed frit udveksles inden for
EU/EØS i henhold til EU-rettens regler om fri bevægelighed.
Regeringen er åben for at se på mulighederne for en
oplysningsindsats om abortrettighederne i Europa.
Regeringen har overvejet, hvordan sådan et initiativ
eventuelt kunne se ud – for eksempel, hvis det sker via en
civilsamfundsorganisation.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-22 om redegørelse for den danske regerings holdning til abort, til sundhedsministeren
 
Det er ikke helt simpelt, der er en række udfordringer. Jeg
siger ikke, at det ikke kan overkommes, men det er noget,
som vi i givet fald ville skulle være opmærksomme på.
Eftersom abort er et nationalt anliggende, ville en
oplysningsindsats skulle udformes på en sådan måde, at den
ikke direkte eller indirekte bryder eller bidrager til at omgå
andre landes lovgivning.
Det gælder både af hensyn til den eller de involverede
civilsamfundsorganisationer. Men naturligvis også et
afgørende hensyn til, at den danske stat ikke kan finansiere
aktiviteter, der bryder loven i andre lande.
Hvis man skal gå videre med idéen, så kræver det derfor en
juridisk vurdering af en konkret model for en
oplysningsindsats, ligesom det vil være nødvendigt, at den
aktør, som i praksis skulle udmønte en indsats, pålægges at
overholde andre landes lovgivning.
Derudover er der spørgsmålet om finansiering, som vil
skulle findes.
Fra regeringens side vil vi under alle omstændigheder også
fortsat kommunikere tydeligt om, at kvinders seksuelle og
reproduktive sundhed og rettigheder er afgørende for at opnå
reel ligestilling, og at retten til fri abort er helt central del af
kvinders seksuelle og reproduktive rettigheder.
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-22 om redegørelse for den danske regerings holdning til abort, til sundhedsministeren
 
Derudover vil vi fortsætte arbejdet i alle relevante
internationale fora for at sikre retten til egen krop og til eget
liv.
Fra dansk side arbejdes der for eksempel i FN benhårdt for at
sikre kvinders rettigheder, herunder retten til egen krop. Det
er et arbejde, hvor vi heldigvis ikke står alene; vi har nogle
stærke allierede. Men der er også modstandere. Det arbejde
vil vi selvfølgelig fortsætte.
I WHO benytter jeg enhver mulighed for at fremme
dagsordenen om seksuel og reproduktiv sundhed og
rettigheder. Det gælder også i forhold til kvinders ret til at
bestemme over egen krop.
Senest under Verdenssundhedsforsamlingen, som blev
afholdt den 22.-28. maj i år, hvor jeg repræsenterede
Danmark, understregede jeg i min tale, at seksuel og
reproduktiv sundhed og rettigheder er vigtigt for at sikre den
højest mulige sundhedsstandard for alle mennesker.
WHO estimerer, at der hvert år foregår 25 millioner usikre
aborter på verdensplan, og at millionvis af kvinder bliver
hospitalsindlagt som følge af komplikationer. Nogle ender
med at miste livet.
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/6-22 om redegørelse for den danske regerings holdning til abort, til sundhedsministeren
 
97 pct. af de usikre aborter finder sted i udviklingslande. I
udviklingssamarbejdet har regeringen et stort fokus på at
styrke adgangen til prævention og, hvor muligt, sikker abort,
samt behandling af komplikationer efter usikker abort.
Det er vigtigt at holde fast i, at adgangen til sikker abort over
de sidste årtier er blevet forbedret generelt set verden over.
Mere end 50 lande har siden 1995 liberaliseret deres
abortlovgivning i en eller anden grad, blandt andet for nyligt
i Thailand, Columbia, Mexico, Argentina, Benin og Irland.
Jeg synes, det er meget glædeligt, og det skal man også have
med i billedet. Samtidig har kun en håndfuld lande indført
nye begrænsninger.
Status er globalt set, at udviklingen går i den rigtige retning
globalt set, men hvad kan man bruge det til, hvis man bor i et
land, hvor udviklingen går i den forkerte retning. Derfor er
det vigtigt, at vi ikke bruger den generelle gode udvikling til
at ignorere udviklingen, dér, hvor den går den helt forkerte
vej.
Derfor vil kvinder og pigers seksuelle og reproduktive
sundhed og rettigheder, herunder adgang til sikker abort,
fortsat være en høj prioritet for regeringen.
Tak for ordet.
Side 5