Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2621290_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 13-09-2022
Enhed: PSYK
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 2208811
Dok. nr.: 2375680
Folketingets Sundhedsudvalg har den 21. juni 2022 stillet følgende spørgsmål 873
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål 873:
”Kan
ministeren oplyse, hvad forskellige former for substitutionsbehandling af opioid
afhængighed koster
inklusive personalets tidsforbrug?”
Svar:
Sundhedsministeriet har fra Sundhedsstyrelsen indhentet følgende bidrag, hvortil jeg
kan henholde mig:
”Det lægges til grund, at der med substitutionsbehandling af opioidafhængighed me-
nes substitutionsbehandling som led i kommunal misbrugsbehandling, jf. sundhedslo-
vens § 142, og at der altså ikke menes den behandling af opioidafhængighed, som fin-
der sted i fx almen praksis, og som består i nedtrapning af patienter, der er blevet af-
hængige af smertestillende eller andre lægemidler indeholdende opioider.
De mest almindelige substitutionspræparater, der anvendes ifm. substitutionsbe-
handling som led i kommunal misbrugsbehandling, er buprenorphin og metadon. Ho-
vedparten af personer i substitutionsbehandling får metadon.
For såvel buprenorphin som metadon gælder, at der ikke er nogen fastlagt behand-
lingsdosis. Den døgndosis, hvor den enkelte er velbehandlet, er individuel. Hovedpar-
ten af personer i behandling med metadon vil være velbehandlede på doser mellem
60 og 120 mg. Hovedparten af personer i behandling med buprenorphin vil være vel-
behandlede på doser mellem 8-32 mg.
Der er forhold, der påvirker døgndosis af metadon, som f.eks. anden medicinsk be-
handling. Personer i behandling for HIV eller tuberkulose vil have behov for en højere
metadon dosis, end før behandling for HIV og tuberkulose blev iværksat. Der er er
ikke opgørelser over gennemsnitlige døgndoser af metadon og buprenorphin substi-
tutionsbehandling i de danske behandlingscentre.
Metadon administreres primært som tabletter eller mikstur. Enkelte behandlingscen-
tre tilbyder også behandling med injicerbar metadon (indsprøjtning). Buprenorphin
administreres oftest som tabletbehandling, men findes også i injicerbar depotform,
der er betydeligt dyrere end tabletter.
Prisen for substitutionsmedicin er den samme for alle kommuner. Medicinen købes
hos det lokale apotek. Der betales den fastsatte apoteksudsalgspris uden tilskud. Det
fremgår af medicinpriser.dk, at prisen på en tablet med 8 mg buprenorphin varierer
mellem 17 kr og 70 kr og at en tablet med 20 mg metadon koster mellem 2 og 4 kr.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om, hvad forskellige former for substitutionsbehandling af opioid afhængighed koster, til sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsen ligger ikke inde med oplysninger om personalets tidsforbrug i for-
bindelse med substitutionsbehandling som led i kommunal misbrugsbehandling eller
om udgifterne forbundet med dette tidsforbrug.
Tidsforbruget i forbindelse med substitutionsbehandling er tæt forbundet med varig-
heden af behandlingen og funktionsniveauet hos personen i behandling. I forbindelse
med indskrivning i substitutionsbehandling skal der foretages journaloptagelse og un-
dersøgelse ved læge. Lægen skal iværksætte substitutionsbehandling og følge op på
denne og også følge op på helbreds-forhold, blodprøvesvar og undersøgelser. Ind-
skrivning i substitutionsbehandling er derfor mere personale krævende end opfølg-
ning på en længerevarende behandling.
En mindre gruppe af personer i substitutions behandling er meget ustabile og glider
ofte ud af behandling og skal tilbagevendende startes op i behandling eller evt. gen-
indskrives i behandling. Ustabiliteten er ofte på baggrund af misbrug af flere stoffer
og alkohol. Personaleforbruget for at holde denne gruppe i behandling er betydeligt
større end for personer i stabil behandling. Der er ikke opgørelser over hvor stor
denne gruppe er.
Helbredsbelastningen hos personen i substitutionsbehandling er også af betydning
for forbruget af personaleressourcer. Her er kronisk hepatitis C og psykisk sygdom
især af betydning.
Det er muligt at opgøre kommunernes samlede udgifter til behandling af personer
med stofmisbrug på 18 år og derover (servicelovens §§ 101 og 101a samt sundheds-
lovens § 142) på baggrund af kommunernes regnskaber. For så vidt angår kommuner-
nes samlede offentlige udgifter til stofmisbrugsbehandling, var udgifterne til behand-
ling af personer med stofmisbrug 944 mio. kr. i 2020 (2021-pl). Men på grund af det
kommunale budget- og regnskabssystem er det ikke muligt at oplyse, hvor stor en del
af disse midler der anvendtes til substitutionsbehandling.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lars Petersen
Side 2