Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2617993_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 05-09-2022
Enhed: JUR
Sagsbeh.: DEPKAHJ
Sagsnr.: 2208635
Dok. nr.: 2311350
Folketingets Sundhedsudvalg har den 20. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 862
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 862:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse fra forskerne ved Københavns Universitet
vedrørende praksis for tilladelser til abort efter den 12. uge, jf. SUU alm. del - bilag
308, herunder de i henvendelsen nævnte videnskabelige publikationer, samt
præsentationsmateriale fra samme fra foretræde for udvalget 15/6-22, jf. SUU alm.
del bilag 329?”
Svar:
I henvendelsen fra forskerne ved Københavns Universitet, jf. SUU alm. del
bilag 308,
beskrives en række fund, som er fremkommet i forbindelse med et forskningsprojekt,
som handler om afgørelsespraksis i Danmark på abortområdet.
Det fremgår af materialet bl.a., at forskningsprojektet er baseret på en gennemgang
af 663 samrådsprotokoller og interviews med både abortsamrådsmedlemmer fra
hver region og Abortankenævnet.
I materialet, herunder de tilhørende publikationer, beskrives en række observationer
og fund, som ifølge forskningsprojektet er kendetegnende ved afgørelsespraksis i
Danmark på abortområdet.
Observationerne vedrører bl.a. følgende emner:
1) Regionale forskelle i praksis for tilladelser til abort efter udløbet af 12. uge
2) Anvendelse af en uofficiel positivliste for tilladelse til abort på grundlag af fo-
sterdiagnostisk indikation
3) Betydningen af fosterets alder (gestationsalderen) for afgørelser om tilla-
delse efter abort efter 12. uge, herunder uformel 18-ugers grænse
4) Behov for transparens om afgørelsespraksis
I henvendelsen fra forskerne nævnes endvidere WHO retningslinjer om abort (udgi-
vet i marts 2022), og der peges desuden på et behov for at inddrage relevante men-
neskerettigheder i afgørelserne.
./.
For så vidt angår det anførte om regionale forskelle i praksis på abortområdet henvi-
ses til mit samtidige svar på spørgsmål nr. 863 (Alm. del).
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 862: Spm. om kommentar til materiale fra forskerne ved Københavns Universitet vedrørende praksis for tilladelser til abort efter den 12. uge, til sundhedsministeren
2617993_0002.png
./.
For så vidt angår det anførte om en uofficiel positivliste og forslag om offentliggørelse
heraf henvises til mit samtidige svar på spm. nr. 864 (Alm. del).
For så vidt angår det anførte om
WHO’s
retningslinjer henvises til mit samtidige svar
på spørgsmål nr. 865 (Alm del).
Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Styrelsen for Patientklager, som sekretariatsbetjener Abortankenævnet. Styrelsen for
Patientklager har oplyst følgende om betydningen af fosterets alder i sager om abort
efter 12. uge, som jeg kan henholde mig til:
”Det
fremgår ikke direkte af sundhedsloven, at der kan lægges vægt på fosterets al-
der for afgørelser om tilladelse til abort efter 12. uge, men efter Abortankenævnets
langvarige praksis skal der mere tungtvejende hensyn til at give tilladelse til abort ef-
ter 12. uge, jo længere i graviditeten kvinden er.
Publikationen med titlen
’Abortsamrådenes
hemmelige liv’ blev drøftet på et møde
mellem Abortankenævnet og de fem regionale abortsamråd den 19. november 2021.
I publikationen nævnes blandt andet en uhjemlet 18 ugers grænse. Abortankenævnet
er i forlængelse heraf blevet opmærksom på en uhensigtsmæssig formulering i nogle
af ankenævnets afgørelser. Formuleringerne kunne tolkes i retning af, at der kun und-
tagelsesvist blev givet tilladelse til abort efter 18. graviditetsuge. Formuleringen har
været brugt i to forskellige versioner, som lyder således:
’Efter
abortankenævnets praksis gives der kun tilladelse til abort efter udløbet af 18.
20. graviditetsuge, hvis der foreligger helt særlige og tungtvejende forhold.’
’Der
stilles større krav til alvoren af de omstændigheder, der kan begrunde en tilla-
delse, jo længere fremskreden en graviditet er. Efter udløbet af 18.-20. svangerskabs-
uge gives der sædvanligvis ikke tilladelse af sociale årsager, medmindre der foreligger
omstændigheder af helt særlig og meget alvorlig karakter.’
Abortankenævnet foretager en konkret vurdering i hver enkelt sag, hvorfor ankenæv-
net ikke arbejder ud fra en sådan 18 ugers grænse.”
For så vidt angår det anførte om transparens om afgørelsespraksis, kan Sundhedsmi-
nisteriet oplyse, at Abortankenævnet siden 2016 har offentliggjort årsberetninger,
som kan findes på styrelsens hjemmeside:
https://stpk.dk/om-os/publikationer/
Abortankenævnets årsberetning indeholder statistiske oplysninger for både de regio-
nale abortsamråd og for Abortankenævnets virksomhed. Endvidere indeholder årsbe-
retningen oplysninger om Abortankenævnets tilsynssager og en praksisgennemgang
af forskellige sagsområder, hvor konkrete afgørelser fra året, der er gået, er gengivet i
anonymiseret form.
./.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 862: Spm. om kommentar til materiale fra forskerne ved Københavns Universitet vedrørende praksis for tilladelser til abort efter den 12. uge, til sundhedsministeren
Med hensyn til det anførte om inddragelse af relevante menneskerettigheder i afgø-
relserne, har Styrelsen for Patientklager desuden oplyst, at Abortankenævnet inddra-
ger de internationale forpligtelser, som efter Abortankenævnets vurdering er rele-
vante i hver enkelt afgørelse.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Karoline Haugsted Jørgensen
Side 3