Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2617982_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 05‐09‐2022 
Enhed: JUR 
Sagsbeh.: DEPKAHJ 
Sagsnr.: 2208635 
Dok. nr.: 2311294  
 
 
 
Folketingets Sundhedsudvalg har den 20. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 860 
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stil‐
let efter ønske fra Jane Heitmann (V). 
 
Spørgsmål nr. 860:  
”Kan ministeren oplyse, hvilke rammer der ligger om social indikation ved tilladelse til 
abort efter den 12. uge?” 
 
Svar: 
Sundhedsministeriet kan generelt oplyse, at det som udgangspunkt kræver en særlig 
tilladelse fra det regionale abortsamråd at få en abort efter udløbet af den 12. gravi‐
ditetsuge. Det gælder også ved abort, som gives på grundlag af social indikation. Af‐
gørelser truffet af det regionale samråd kan påklages til Abortankenævnet. 
 
Selvom den 12. graviditetsuge er udløbet, kan den gravide dog uden særlig tilladelse 
få abort, hvis det er nødvendigt for at afværge fare for dennes liv eller for en alvorlig 
forringelse af dennes legemlige eller sjælelige helbred, og denne fare er udelukkende 
eller ganske overvejende lægeligt begrundet, jf. sundhedslovens § 93 (abort på fare‐
indikation).  
 
Kriterierne for at give tilladelse til abort på grundlag af social indikation er fastsat i 
sundhedslovens § 94, stk. 1, nr. 6, hvoraf det fremgår, at en gravid kan få tilladelse til 
abort efter udløbet af den 12. graviditetsuge, hvis graviditeten, fødslen eller omsor‐
gen for barnet må antages at ville medføre en alvorlig belastning af den gravide, som 
ikke kan afværges på anden måde, således af det af hensyn til den gravide, oprethol‐
delsen af hjemmet eller omsorgen for familiens øvrige børn må anses for påkrævet, 
at graviditeten afbrydes. Ved afgørelsen tages hensyn til den gravides alder, arbejds‐
byrde og personlige forhold i øvrigt samt til familiens boligmæssige, økonomiske og 
helbredsmæssige forhold.  
 
Det er desuden en betingelse for en sådan tilladelse til abort, at de forhold, der be‐
grunder ansøgningen, har en sådan vægt, at det findes berettiget at udsætte kvinden 
for den forøgede helbredsmæssige risiko, som indgrebet nu indebærer, jf. sundheds‐
lovens § 94, stk. 2. 
 
Hvis fosteret må antages at være levedygtigt, kan tilladelse til abort kun gives, hvis 
der er fare for, at barnet på grund af arvelige anlæg eller beskadigelse eller sygdom i 
fostertilstanden vil få en alvorlig legemlig eller sjælelig lidelse (eugenisk indikation, jf. 
sundhedslovens § 94, stk. 1, nr. 3), og disse omstændigheder med afgørende vægt ta‐
ler for en tilladelse til abort (”levedygtighedskriteriet”). Der kan således ikke gives til‐
ladelse til abort på grundlag af social indikation, hvis fosteret er levedygtigt.  
 
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 861: Spm. om, hvad den lovgivningsmæssige ramme er for etisk indikation ved tilladelse til abort efter den 12. uge, til sundhedsministeren
 
Det fremgår af lovbemærkningerne til § 94, stk. 3, at vurderingen af levedygtighed 
skal ske i forhold til det enkelte foster. Det afgørende er, om der er en realistisk ud‐
sigt til, at barnet ville kunne overleve i hvert fald nogle uger, såfremt det på tidspunk‐
tet for det påtænkte indgreb kom til verden ved en naturlig fødsel. Efter Abortanke‐
nævnets praksis anses et foster som levedygtigt efter 22. graviditetsuge (fulde 22 
uger), dvs. efter 22 uger + 6 dage. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Magnus Heunicke      /      Karoline Haugsted Jørgensen 
 
Side 2