Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2613625_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 25-08-2022
Enhed: PSYK
Sagsbeh.: DEPMSAN
Sagsnr.: 2208652
Dok. nr.: 2334772
Folketingets Sundhedsudvalg har den 20. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 855
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Liselott Blixt (UFG).
Spørgsmål nr. 855:
”Kan
ministeren med henvisning til henvendelse fra Dansk Skoleskak, jf. SUU alm. del
bilag 300, oplyse, om der foreligger evidens for, at skoleskak hjælper børn med
ADHD og autisme?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Sundhedsstyrel-
sen. Sundhedsstyrelsen oplyser bl.a. følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Sundhedsstyrelsen
har ingen anbefalinger for anvendelsen af skoleskak til børn med
ADHD og/eller autisme. Dermed har Sundhedsstyrelsen ikke gennemgået evidensen
for skoleskak, og kan ikke udtale sig om effekten.
Sundhedsstyrelsen har nationale kliniske retningslinjer om henholdsvis udredning og
behandling af ADHD hos børn og unge
1
og behandling af autismespektrumforstyrrel-
ser hos børn og unge
2
. Indholdet i en national klinisk retningslinje tager afsæt i en vel-
afgrænset klinisk problemstilling (’punkt-nedslag i patientforløbet’). Den
kliniske pro-
blemstilling er prioriteret af en arbejdsgruppe og/eller Sundhedsstyrelsen som et om-
råde, hvor det er særligt vigtigt at få afklaret evidensgrundlaget og udarbejde natio-
nale anbefalinger. Der bliver altså ikke lavet anbefalinger for alle terapiformer, og der
skal være en formodning om, at der findes evidens på området, inden arbejdet sæt-
tes i gang.
Overordnet prioriteres der at udarbejde anbefalinger på områder, hvor der er en stor
sygdomsbyrde, en udfordring ift. den tværfaglige og tværsektorielle indsats eller hvor
der i øvrigt er behov for at belyse evidensen for specifikke indsatsområder i patient-
forløbet. Det vil være indsatsområder, hvor der er tvivl om evidensen bag nuværende
indsats, hvor der er faglig uenighed og praksis varierer betydeligt i og mellem regio-
ner og kommuner, samt hvor der er skred i indikationer eller hvor dansk praksis afvi-
ger fra international praksis.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Saabye
1
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2021/NKR-ADHD-hos-boern-og-unge
2
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2021/NKR-behandling-af-autismespektrumforstyrrelser