Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2617727_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 363
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-01-2020
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1911111
Dok. nr.: 1066089
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 363 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 363:
”Det
fremgår af artikel i Dagens Medicin 13/12-19:
”Hospitaler har fået opgjort effek-
tiviseringskrav forskelligt”, at i et byggeri tager effektiviseringskravet udgangspunkt i
investeringen, mens det i et andet byggeri tager udgangspunkt i driftsbudgettet.
Hvad er den gode forklaring på, at man ikke har udregnet effektiviseringskravet på
sa
e gru dlag?”
Svar:
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen akutmodtagelsen i Slagelse er i det endelige
støttetilsagn blevet tildelt et nominelt effektiviseringskrav, dvs. et krav på et konkret
beløb. Samlet set skal der realiseres en varig effektiviseringsgevinst på 2,4 mia. kr.
(19-pl). Kravene til de enkelte projekter svarer til mellem 4 og 8 procent af driftsud-
gifterne for de funktioner, der berøres af byggeriet. Effektiviseringskravet er derfor
for nogle byggerier fastsat alene ud fra driftsudgifterne i de funktioner, der samles i
selve kvalitetsfondsprojektet, og for andre byggerier også ud fra drift i eksisterende
bygninger, som forventes at kunne tilrettelægges mere effektivt som følge af kvali-
tetsfondsinvesteringen.
Effektiviseringskravene er fastsat efter indstilling fra ekspertpanelet (det såkaldte Erik
Juhl-udvalg) på baggrund af panelets konkrete vurdering af de enkelte projekter. Pa-
nelets samlede vurdering var baseret dels på bidrag fra regionerne, dels på panelets
egen vurdering af de overordnede forudsætninger for en mere effektiv drift i de en-
kelte projekter som følge af samling af funktionerne på færre matrikler og i nye og
moderniserede bygninger med mere effektiv logistik m.m.
De konkrete effektiviseringskrav til de enkelte projekter er udtryk for ekspertpanelets
vurdering af, hvad der på det foreliggende grundlag kunne anses som muligt og hen-
sigtsmæssigt for det enkelte projekt.
Variationen i effektiviseringskravene til de forskellige projekter afspejler dermed, at
der er tale om forskellige byggerier med forskellige potentialer.
./.
Driftsudgifterne er i de enkelte tilsagnsbreve angivet som enten driftsudgift, drifts-
budget eller driftsregnskab for det relevante budget- eller regnskabsår. For Hvidovre
Hospital er effektiviseringskravet på 82 mio. kr. (2019-priser) dog angivet som en pro-
centdel af selve investeringen. De konkrete formuleringer om effektiviseringskravene
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 850: Spm., om det vil være muligt at revurdere beslutningen fra 2012 om, at den samlede sygehusudgift i fremtiden skal reduceres med 8 pct., og der kun skal være én akutfunktion på Fyn i fremtiden i Odense, til sundhedsministeren
til de enkelte projekter fra de endelige tilsagn er gengivet i svar på SUU alm. del spm.
150 (2019).
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Martin Nyrop Holgersen
Side 2