Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2617726_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 03-09-2022
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPRUAS
Sagsnr.: 2210177
Dok. nr.: 2365329
Folketingets Sundhedsudvalg har den 16. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 850
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 850:
”Kan
ministeren oplyse, om det vil være muligt at revurdere beslutningen fra 2012
om, at den samlede sygehusudgift i fremtiden skal reduceres med 8 pct., og der kun
skal være én akutfunktion på Fyn i fremtiden i Odense, set i lyset af ændrede patient-
tal, planer om yderligere udvidelse af OUH, flere ældre og kronikere og et paradigme-
skift med sundhedsreformen fra maj hen imod en styrkelse af det nære og sammen-
hængende sundhedsvæsen?”
Svar:
Det var og er en forudsætning for den samlede investering i en ny sygehusstruktur, at
de nye bygninger kan understøtte en mere effektiv drift.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen akutmodtagelsen i Slagelse er i det endelige
støttetilsagn blevet tildelt et nominelt effektiviseringskrav, dvs. et krav på et konkret
beløb. Samlet set skal der realiseres en varig effektiviseringsgevinst på 2,5 mia. kr.
(22-pl).
./.
Kravene til de enkelte projekter svarer til mellem 4 og 8 procent af driftsudgifterne
for de funktioner, der berøres af byggeriet,
jf. svar på SUU alm del spm. 363 (2019-
2020).
Variationen i effektiviseringskravene til de forskellige projekter afspejler, at
der er tale om forskellige byggerier med forskellige potentialer. Effektiviseringskravet
til Nyt OUH er 8 pct., idet byggeriet som barmarksprojekt forventes at have et højt
potentiale for at understøtte en øget effektivitet.
De midler, der frigøres i regionerne, bliver i den regionale økonomi, hvor de skal fi-
nansiere ny sygehusaktivitet. Effektiviseringskravene er ikke forbundet med konkrete
krav om aktivitetsvækst eller lignende. Der er derfor ikke tale om, at budgetterne til
den samlede sygehusdrift reduceres med 8 pct.
hverken i Region Syddanmark eller
på landsplan.
Ved ændret patienttal forstår ministeriet, at spørgeren forudsætter at indbyggertallet
i optageområderne for hhv. OUH Odense og OUH Svendborg er væsentligt ændret si-
den regeringens endelige tilsagn om støtte fra Kvalitetsfonden. Med hensyn til
spørgsmålet om akutfunktioner på Fyn er der ikke sket væsentlige ændringer i de de-
mografiske forudsætninger, som lå til grund for tilsagnet, der taler for at omgøre be-
slutningen vedrørende akutfunktionen på Fyn,
jf. tabel 1.
I perioden 2007-2022 er der
i
OUH’s
samlede optageområde for Odense og Svendborg (kommuner på Fyn ekskl.
Middelfart) sket en samlet befolkningstilvækst på ca. 18.300 borgere. Heraf tegner
Odense Kommune sig for en tilvækst på ca. 19.200 borgere, mens der i de øvrige
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 850: Spm., om det vil være muligt at revurdere beslutningen fra 2012 om, at den samlede sygehusudgift i fremtiden skal reduceres med 8 pct., og der kun skal være én akutfunktion på Fyn i fremtiden i Odense, til sundhedsministeren
2617726_0002.png
kommuner samlet set er sket en reduktion på ca. 900 borgere. Der er derfor ikke æn-
dret væsentligt ved de demografiske forudsætninger, der lå til grund for det endelige
tilsagn.
Tabel 1
Indbyggertal i optagekommunerne for enheden Odense Universitetshospital, Svendborg Sygehus, Ny-
borg Sygehus og Ærø Sygehus
2007
41.816
51.612
23.524
31.508
186.745
58.714
29.195
13.937
6.794
443.845
2012
41.443
51.635
23.793
31.486
191.610
58.551
29.330
13.094
6.636
447.578
2017
41.390
51.376
23.774
32.142
200.563
58.510
29.446
12.578
6.177
455.956
2022
40.972
51.849
24.034
32.098
205.978
59.193
29.714
12.316
6.025
462.179
Udvikling fra 2007-2022
-844
237
510
590
19.233
479
519
-1.621
-769
18.334
Assens Kommune
Faaborg-Midtfyn Kommune
Kerteminde Kommune
Nyborg Kommune
Odense Kommune
Svendborg Kommune
Nordfyns Kommune
Langeland Kommune
Ærø Kommune
I alt
Anm.:
Kilde:
Tallene er opgjort pr. 1. januar 2022.
Sundhedsministeriet pba. Indenrigs- og Boligministeriets Kommunale Nøgletal
Det ligger inden for rammerne af regeringens støttetilsagn til Nyt OUH, at Svendborg
Sygehus også fremover kan modtage visse akutte patienter.
Nærheden i de akutte behandlingstilbud handler om meget andet end afstand til
akutmodtagelsen. For mange borgere vil det eksempelvis have en væsentlig betyd-
ning, at der er gode og veludbyggede kommunale akutfunktioner, som kan hjælpe
borgerne i eller nær eget hjem i de mange tilfælde, hvor det ikke er nødvendigt eller
relevant at blive behandlet i akutmodtagelsen.
Derfor er det også med Aftale om Sundhedsreform af 20. maj 2022 aftalt at styrke de
kommunale akutfunktioner som en del af den nationale kvalitetsplan for det nære
sundhedsvæsen. Konkret er der afsat 50 mio. kr. i 2022 og 125 mio. kr. årligt i 2023
og frem til kommuner og regioner til at løfte de kommunale akutfunktioner og rådgiv-
ningen heraf.
Det nære sundhedsvæsen styrkes endvidere med den kommende etablering af nær-
hospitaler. Det fremgår af Aftale om Sundhedsreform,
at ”Aftalepartierne
er enige
om, at sundhedsvæsenet skal bringes tættere på borgerne i områder, hvor der er
langt til det nærmeste akutsygehus, gennem nye og moderne nærhospitaler. Parti-
erne vil afsætte op til 4 mia. til at oprette op til 25 nærhospitaler fordelt over hele lan-
det
i de kommende år”.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Rune Askgaard
Side 2