Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 03-09-2022
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPRUAS
Sagsnr.: 2210177
Dok. nr.: 2365329
Folketingets Sundhedsudvalg har den 16. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 850
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 850:
”Kan
ministeren oplyse, om det vil være muligt at revurdere beslutningen fra 2012
om, at den samlede sygehusudgift i fremtiden skal reduceres med 8 pct., og der kun
skal være én akutfunktion på Fyn i fremtiden i Odense, set i lyset af ændrede patient-
tal, planer om yderligere udvidelse af OUH, flere ældre og kronikere og et paradigme-
skift med sundhedsreformen fra maj hen imod en styrkelse af det nære og sammen-
hængende sundhedsvæsen?”
Svar:
Det var og er en forudsætning for den samlede investering i en ny sygehusstruktur, at
de nye bygninger kan understøtte en mere effektiv drift.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen akutmodtagelsen i Slagelse er i det endelige
støttetilsagn blevet tildelt et nominelt effektiviseringskrav, dvs. et krav på et konkret
beløb. Samlet set skal der realiseres en varig effektiviseringsgevinst på 2,5 mia. kr.
(22-pl).
./.
Kravene til de enkelte projekter svarer til mellem 4 og 8 procent af driftsudgifterne
for de funktioner, der berøres af byggeriet,
jf. svar på SUU alm del spm. 363 (2019-
2020).
Variationen i effektiviseringskravene til de forskellige projekter afspejler, at
der er tale om forskellige byggerier med forskellige potentialer. Effektiviseringskravet
til Nyt OUH er 8 pct., idet byggeriet som barmarksprojekt forventes at have et højt
potentiale for at understøtte en øget effektivitet.
De midler, der frigøres i regionerne, bliver i den regionale økonomi, hvor de skal fi-
nansiere ny sygehusaktivitet. Effektiviseringskravene er ikke forbundet med konkrete
krav om aktivitetsvækst eller lignende. Der er derfor ikke tale om, at budgetterne til
den samlede sygehusdrift reduceres med 8 pct.
–
hverken i Region Syddanmark eller
på landsplan.
Ved ændret patienttal forstår ministeriet, at spørgeren forudsætter at indbyggertallet
i optageområderne for hhv. OUH Odense og OUH Svendborg er væsentligt ændret si-
den regeringens endelige tilsagn om støtte fra Kvalitetsfonden. Med hensyn til
spørgsmålet om akutfunktioner på Fyn er der ikke sket væsentlige ændringer i de de-
mografiske forudsætninger, som lå til grund for tilsagnet, der taler for at omgøre be-
slutningen vedrørende akutfunktionen på Fyn,
jf. tabel 1.
I perioden 2007-2022 er der
i
OUH’s
samlede optageområde for Odense og Svendborg (kommuner på Fyn ekskl.
Middelfart) sket en samlet befolkningstilvækst på ca. 18.300 borgere. Heraf tegner
Odense Kommune sig for en tilvækst på ca. 19.200 borgere, mens der i de øvrige