Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2621280_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 13‐09‐2022 
Enhed: PSYK 
Sagsbeh.: DEPIAA 
Sagsnr.: 2208114 
Dok. nr.: 2373935 
 
 
Folketingets Sundhedsudvalg har den 8. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 825 
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter 
ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF). 
 
Spørgsmål nr. 825:  
”Hvad vil ministeren gøre for at forebygge, at psykiatriske patienter begår selvmord, 
fordi der ikke tages hånd om dem i det psykiatriske system?” 
 
Svar: 
Vi har en stor opgave i at sikre, at mennesker der kommer så langt ud, at de overvejer 
eller forsøger selvmord, også bliver grebet og får en rettidig og tilfredsstillende hjælp 
i den regionale psykiatri.  
 
Derfor afsatte regeringen i dens første finanslov sammen med de øvrige aftalepartier 
600 mio. kr. årligt fra 2020 og frem. Midlerne skal afspejles i bedre normeringer og en 
øget kapacitet, hvilket bl.a. skal give den regionale psykiatri bedre muligheder for at 
forebygge selvmord. 
 
Der følges årligt op på anvendelsen af midlerne, og tallene fra 2021 viser, at de priori‐
terede midler er fuldt ud afspejlet i både regionernes regnskaber og budgetter. Regi‐
onerne har derudover prioriteret yderligere midler til at løfte psykiatriområdet. Yder‐
mere ses en positiv udvikling i antallet af personale i alle fem regioner. Der er ved ud‐
gangen af 2021 ansat 12.717 fuldtidspersoner med patientrettede funktioner på psy‐
kiatriske sygehuse/afdelinger. 
 
Der er dertil med Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social‐, 
sundheds‐ og arbejdsmarkedsområdet 2022‐2025 afsat 12,0 mio. kr. i 2022‐2025 til 
en ansøgningspulje målrettet initiativer til en styrket selvmordsforebyggelse. Mid‐
lerne udmøntes af Sundhedsstyrelsen via en ekstern ansøgningspulje. Indsatserne 
kan fx være styrket overvågning af selvmordsmetoder, styrket indsats for pårørende 
og efterladte og bedre og mere systematisk hjælp efter selvmordsforsøg. Det fremgår 
derudover af partnerskabets kommissorium, at de skal rådgive Sundhedsstyrelsen og 
Socialstyrelsen om nationale initiativer, fx hvis det besluttes at udarbejde en national 
handlingsplan for forebyggelse af selvmord. 
 
Derudover blev der med Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på so‐
cial‐, sundheds‐ og arbejdsmarkedsområdet 2021‐2024 afsat 4,0 mio. kr. i 2021‐2025 
til at videreføre Det nationale partnerskab for forebyggelse af selvmord i regi af Sund‐
hedsstyrelsen, og med deltagelse fra andre statslige aktører, regioner, kommuner, 
forskningsinstitutioner og NGO’er på området.  
 
Jeg har til brug for besvarelsen også bedt om bidrag fra Danske Regioner. De oplyser 
følgende: 
 
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 826: Spm. om, hvordan det sikres, at der foretages en selvmordsvurdering af psykiatriske patienter forud for udskrivelsen, til sundhedsministeren
 
”Selvmord hos mennesker med psykisk sygdom sker under indlæggelse, under ud‐
gang eller under ambulant behandling. Selvmord sker således også uden for psykiatri‐
ens fysiske rammer, hvorfor forebyggelsen af selvmord blandt psykiatriske borgere 
også skal ske i et samarbejde mellem praktiserende læge, kommune og psykiatri. Det 
er vigtigt, at der er et sammenhængende behandlingsforløb for den psykiske syge 
borger – også udenfor for psykiatrien. Desuden er det vigtigt at understrege, at selv 
ved grundig faglig vurdering, herunder med involvering af pårørende, så kan det ikke 
udelukkes, at der kan ske selvmord. 
 
Retningslinjer ift. forebyggelse af selvmord 
I samtlige regioner er der vejledninger ift. selvmordsrisikovurdering. Fx er retningslin‐
jerne beskrevet i Region Hovedstadens vejledning ”Selvmordsrisiko – vurdering af, 
hos voksne samt børn/unge over 10 år i psykiatrien”. Af vejledningen fremgår det 
bl.a. at ved aktuel øget/akut øget selvmordrisiko eller tidligere øget/akut øget selv‐
mordsrisiko under nuværende indlæggelse eller ambulante forløb, skal der tidligt i 
forløbet udarbejdes en kriseplan, og under alle omstændigheder inden første ud‐
gang/orlov. Kriseplanen skal løbende opdateres. 
 
Initiativer for at nedbringe antallet af selvmord 
I alle fem regioner er der centre for selvmordsforebyggelse, som er videns‐ og udvik‐
lingscentre. De regionale centre tilbyder behandling til personer, som enten har 
svære overvejelser om selvmord eller har forsøgt selvmord. Centrenes tilbud er kort‐
tidsbehandling til selvmordstruede, herunder til personer, der har forsøgt selvmord, 
men i øvrigt er raske eller ikke lider af alvorlig psykisk sygdom. Der er i dag centre i 
alle regioner med kliniske afdelinger flere steder i den enkelte region. Man henvises 
typisk fra egen læge eller skadestue, og voksne over 18 år kan også selv henvende sig. 
 
Centrene yder desuden rådgivning, undervisning og supervision til sundhedsperso‐
nale og andre, der i deres arbejde kommer i kontakt med selvmordstruede og deres 
pårørende. 
 
Danske Regioner og de regionale centre for forebyggelse af selvmord er derud over 
partner i Sundhedsstyrelsens partnerskab om nedbringelse af selvmord og selv‐
mordsforsøg. Et partnerskab der for 2021‐2024 er afsat midler til at videreføre. Part‐
nerskabet blev etableret i 2017 i forbindelse med aftalen om satspuljen 2017‐2020. 
Partnerskabet består af statslige aktører, regioner, kommuner, forskningsinstitutio‐
ner og NGO’er. Partnerskabet har i de foregående år bedrevet en række selvmordsfo‐
rebyggende aktiviteter som fx kortlægninger og analyser, kompetenceudvikling for 
fagpersoner samt konference‐ og temadage. Samarbejdet skal mindske antallet af 
selvmord og forsøg på at tage sit eget liv. 
 
Selvmordsvurderinger igennem hele behandlingsforløbet i psykiatrien 
På de psykiatriske sengeafdelinger og i den ambulante psykiatriske behandling gøres 
et stort arbejde for at forebygge selvmord i form af observation, behandling og pleje i 
kritiske faser, hvor selvmordsrisikoen er betydeligt øget. Generelt er det gældende 
for alle fem regioner, at for personale i psykiatrien er vurderingen af selvmordsrisiko 
altid med i vurderingen af patienten. Selvmordsrisikovurderingen foretages hhv. 
umiddelbart efter patientens ankomst til hospitalet, inden ordination af udgang og 
orlov, samt inden udskrivning. 
 
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 826: Spm. om, hvordan det sikres, at der foretages en selvmordsvurdering af psykiatriske patienter forud for udskrivelsen, til sundhedsministeren
 
For patienter, der indlægges efter selvmordsforsøg eller med selvmordstanker, gen‐
nemføres derudover en dybdegående vurdering for selvmordsrisiko af en læge og 
sundhedsfagligt personale, og der udarbejdes patientplaner/kriseplaner. 
 
Ved selvmordsforsøg hos patienter i ambulant behandling sikres straks opfølgning i 
form af relevante kliniske tiltag, herunder vurdering af indlæggelsesbehov. Ved selv‐
mordsforsøg under indlæggelse sikres også straks opfølgning i form af revurdering og 
evt. skærpelse af forebyggende tiltag i behandlingen, herunder observationsniveau 
og visitation til intensivt afsnit. 
 
Vurderingen af en patients selvmordsrisiko er i høj grad en kvalitativ vurdering og er 
baseret på en klinisk, faglig vurdering af den enkelte patient. Vurderingen tager ud‐
gangspunkt i kendte risikofaktorer, fx køn, alder, mv., og er centreret omkring en kon‐
kret vurdering ud fra de observationer, som det kliniske personale indsamler fra pati‐
enten, samt fra pårørende og fra andre klinikere. Derudover indgår sundhedsperso‐
ners og pårørendes evt. bekymring i selvmords risikovurderingen, særligt i tilfælde, 
hvor patienten benægter at have selvmordstanker og selvmordsplaner. 
 
Trods grundig vurdering af en patients risiko for selvmord kan det ulykkeligvis stadig 
ske, at der kan ske selvmord eller selvmordsforsøg fx ved udgang fra afdelingen eller i 
afdelingen. Det skyldes, at patienten kan være vurderet ikke at være i risiko efter 
grundig samtale og vurdering, og ganske kort tid efter alligevel forsøger selvmord el‐
ler udøver selvmord. Det gælder også i tilfælde, hvor patienten ikke tidligere har for‐
søgt selvmord og ikke umiddelbart har selvmordstanker. 
 
Opfølgning efter udskrivning 
I regionerne laves der, hvis patienten udskrives efter at have været indlagt i forbin‐
delse med et selvmordsforsøg, eller hvis patienten har forsøgt selvmord under ind‐
læggelse, desuden en aftale med patienten om en opfølgende opringning fra udskriv‐
ende afsnit indenfor få døgn. 
 
Idet selvmordsraten i de to første uger efter en udskrivelse fra et psykiatrisk sengeaf‐
snit er højere sammenlignet med selvmordsraten i baggrundsbefolkningen, har regio‐
nerne fokus på en hurtig og intensiv ambulant opfølgning efter en udskrivelse. Det 
sikres fx ved tæt kontakt med den ambulante enhed inden udskrivelse, inddragelse af 
pårørende inden udskrivelse eller efter udskrivelse og ved hjemmebesøg med opfølg‐
ning på planer, gentagne selvmordsrisikovurderinger og kriseplan. Dette er i tråd med 
udgående funktioner til patientens eget hjem fx F‐ACT‐teams etc. 
 
Løbende arbejde med at forebygge selvmord 
I tilfælde hvor der har været et selvmordsforsøg eller selvmord under indlæggelse, 
følges der op via både formelle og uformelle debriefingsamtaler, der har til formål at 
give personalet krisehjælp og sikre relevant videndeling. Derudover rapporteres selv‐
mordsforsøget eller selvmordet som en utilsigtet hændelse og der foretages dybde‐
gående patientsikkerhedsanalyser af hændelserne. Dertil tages der for hver hændelse 
stilling til relevant læring og fremadrettet risiko. Gennem forbedringsarbejdet sikres, 
at der foretages opfølgning og uddrages læring fra de rapporterede utilsigtede hæn‐
delser. 
 
Dertil er der et kontinuerligt fokus på arbejdet med forbedringsmetoder, hvor der – i 
den løbende indsats med forbedring af kvaliteten og patientsikkerheden – er fokus på 
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 826: Spm. om, hvordan det sikres, at der foretages en selvmordsvurdering af psykiatriske patienter forud for udskrivelsen, til sundhedsministeren
 
de væsentligste dele i behandlingen og sygeplejen med henblik på at styrke selv‐
mordsrisikovurderingen af patienterne. Desuden arbejdes der løbende med sikring af 
miljøet omkring patienterne, herunder sengestuer i afsnit, faste installationer og in‐
ventar. Personalet udfører dagligt sikkerhedsrunder i hver vagt. Dertil udføres sikker‐
hedsvurderinger i forhold til den enkelte patient med henblik på at vurdere, hvilke 
personlige genstande patienten kan have på sengestuen. 
 
Generelt er der i regionerne et stort fokus på at sikre kompetencer og oplæring af 
personalet ift. med henblik på at vurdere selvmordsrisiko, og i Region Hovedstaden er 
der udviklet et digitalt e‐læringstilbud til personalet, som er udbredt til flere regio‐
ner.” 
 
Jeg kan henholde mig til bidraget fra Danske Regioner, og bemærker desuden, at fo‐
rebyggelse af selvmord også er et vigtigt fokusområde i de igangværende forhandlin‐
ger om en 10‐års plan for psykiatrien. Regeringen lægger i den forbindelse op til, at 
der indgår en målsætning om at nedbringe selvmordsraten i Danmark. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Magnus Heunicke      /      Martin Zohar 
 
Side 4