Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2598594_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 23-06-2022
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPDTO
Sagsnr.: 2207876
Dok. nr.: 2296364
Folketingets Sundhedsudvalg har den 24. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 790
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 790:
”Ministeren
bedes redegøre for de samfundsøkonomiske konsekvenser af, at
budgetter for indkøb til sundhedsvæsnet i dag fastsættes for etårige perioder frem
for eksempelvis treårige perioder, herunder i hvilken grad de etårige budgetter er
en hæmsko for at prioritere indkøb af innovative sundhedsløsninger og moderne
medicinsk udstyr?”
Svar:
Da regionerne er ansvarlige for indkøb til sundhedsvæsenet, har Sundhedsministeriet
indhentet bidrag fra Danske Regioner, der bl.a. har tilkendegivet:
At udbredelsen af innovative og værdibaserede indkøb er en central del af
regionernes indkøbsstrategi for årerne 2020-2025.
At der for innovative og værdibaserede indkøb enten vil være en række ud-
viklingsomkostninger eller investeringsomkostninger, som ofte falder i ét
budgetår, mens gevinsterne ved indkøbet vil komme på sigt.
At det forudsætter, at der er luft i regionernes budgetter til at prioritere ind-
køb af produkter med mulig højere indkøbspris, men lavere totalomkostnin-
ger på sigt.
At regionernes étårige budgetramme ikke nødvendigvis understøtter et fler-
årigt investeringsperspektiv.
Regionerne har et meget stort fokus på at overholde udgiftsloftet det en-
kelte budgetår, hvorfor tidshorisonten i forhold til de etårige budgetter er
meget kortsigtet og kan være uhensigtsmæssig i forhold til at anvende de
knappe ressourcer bedst muligt.
Jeg er enig med Danske Regioner i, at innovative og værdibaserede indkøb spiller en
væsentlig rolle i at imødekomme fremtidens udfordringer. Jeg anser samtidig ikke
den etårige rammestyring som en hindring for at indkøbe innovative sundhedsløsnin-
ger og medicinsk udstyr. Der fremgår fx følgende af publikationen
’Erfaringer
med
budgetloven 2014-2020’, som Finansministeriet har udgivet
i april 2022: ”Rammesty-
ringen indebærer, at de enkelte kommuner og regioner har fri mulighed for at tilken-
degive over for deres institutioner, at budgetterne er flerårige, såfremt de finder det
hensigtsmæssigt. Kommunerne og regionerne kan også arbejde med et flerårigt bud-
getperspektiv ved at opstille økonomiske målsætninger for valgperioden”.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 790: Spm., om redegørelse for de samfundsøkonomiske konsekvenser af, at budgetter for indkøb til sundhedsvæsnet i dag fastsættes for etårige perioder frem for eksempelvis treårige perioder, til sundhedsministeren
./.
Jeg kan i øvrigt henvise til SUU alm. del spm. 789,
jf. bilag 1,
hvor der redegøres for
en række af regeringens og Danske Regioners initiativer for at understøtte den digi-
tale omstilling ved brug af ny teknologi og sundhedsinnovation.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
David Tokarski
Side 2