Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2594682_0001.png
16. juni 2022
J.nr. 2022 - 4783
Til Folketinget
Sundhedsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 785 af 24. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om, hvor meget danskernes fysiske aktivitet skal øges før det kan finansiere en forhøjelse af bagatelgrænsen for mindre personalegoder fra 1200 kr. årligt til 3500 kr. årligt, til skatteministeren
2594682_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget danskernes fysiske aktivitet skal øges før det
kan finansiere en forhøjelse af bagatelgrænsen for mindre personalegoder fra 1200 kr. år-
ligt til 3500 kr. årligt. Dette taget i betragtning af at fysisk inaktivitet hvert år er en økono-
misk byrde for samfundet grundet tabt produktivitet og øgede udgifter til behandling og
pleje af livsstilsygdomme?
Svar
Skatteministeriet har ikke grundlag for at vurdere det potentielle finansieringsbidrag ved,
at danskernes fysiske aktivitet øges, og derfor heller ikke hvor meget danskernes fysiske
aktivitet skal stige, for at det modsvarer finansieringsbehovet ved en forhøjelse af bagatel-
grænsen for mindre personalegoder fra 1.200 kr. til 3.500 kr. Hertil kommer, at en forhø-
jelse af bagatelgrænsen i sig selv ikke forventes at have en effekt på danskernes aktivitets-
niveau. I en samlet vurdering bør der derfor også tages højde for eventuelle udgifter for-
bundet med at øge danskernes fysiske aktivitetsniveau.
I besvarelsen af SUU alm. del
svar på spm. 672 (folketingsåret 2021-2022) blev det på
baggrund af den tidligere opgjorte skatteudgift forbundet med skattefritagelsen for min-
dre personalegoder samt en række beregningstekniske forudsætninger med betydelig usik-
kerhed skønnet, at en forøgelse af loftet fra 1.200 kr. til 3.500 kr. ville medføre et mindre-
provenu efter tilbageløb på ca. 150 mio. kr. Det fremgår af ovennævnte svar, at der ikke
foreligger statistiske oplysninger eller anden dokumentation, der kan danne grundlag for
at vurdere værdien af mindre personalegoder under den gældende grænse på 1.200 kr.
Vurderingen af skatteudgiften forbundet med skattefritagelsen for mindre personalegoder
er dog for nyligt opdateret,
jf. SAU B 155
berigtigelse af svar på spm. 2 (folketingsåret 2021-
2022).
På baggrund heraf skønnes det nu, at ca. 20 pct. af de privatansatte modtager gaver
op til beløbsgrænsen på 1.200 kr., mens ca. 80 pct. enten modtager gaver til en værdi un-
der den aktuelle beløbsgrænse eller slet ikke modtager gaver.
De medarbejdere, som i dag modtager gaver til en værdi under den aktuelle beløbsgrænse,
skønnes ikke at modtage yderligere gaver ved en forhøjelse af beløbsgrænsen. Derimod
må det forventes, at nogle af dem, som i dag modtager gaver op til beløbsgrænsen, vil
modtage yderligere gaver efter en forhøjelse af beløbsgrænsen. Hvis det beregningstek-
nisk lægges til grund, at de i gennemsnit vil modtage gaver til en værdi af 2.350 kr., kan
det
fortsat med betydelig usikkerhed
skønnes at medføre et mindreprovenu efter til-
bageløb på ca. 175 mio. kr.
1
Det forudsættes, at den øgede gennemsnitlige værdi af min-
dre personalegoder træder i stedet for tilsvarende kontantløn.
Det faktiske mindreprovenu ved den foreslåede udvidelse af skattefritagelse for mindre
personalegoder vil dog i sidste ende afhænge af, hvor udbredt anvendelsen af ordningen
bliver.
1
De ca. 2.350 kr. svarer til at værdien af personalegoderne i gennemsnit stiger med halvdelen af forskellen fra den gamle til
den nye grænse.
Side 2 af 2