Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-08-2022
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAMG
Sagsnr.: 2207777
Dok. nr.: 2381150
Folketingets Sundhedsudvalg har den 23. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 779
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF).
Spørgsmål nr. 779:
”Hvad
er ministerens holdning til, at Region Midtjylland har en ventetid på kontakt til
visitationen på 3 uger i forhold til at sikre overholdelse af behandlingsgarantien på 30
dage ud fra et konkret eksempel, hvor en borger den 17. maj får en tid til en øjenun-
dersøgelse i maj 2023 og samtidig får oplyst, at borgeren kan blive ringet op af visita-
tionen om 3 uger med henblik på henvisning til et andet behandlingssted?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Region Midtjylland, der oplyser
følgende:
”Region Midtjylland besvarer hver dag 250 –
300 henvendelser fra borgere, der skal
omvisiteres eller vejledes, og det er derfor ikke på baggrund af de angivne oplysnin-
ger muligt at erindre den konkrete borgers henvendelse. Det ændrer dog ikke ved, at
Patientkontoret i maj måned havde lange ventetider, og at det dermed er sandsyn-
ligt, at det er den angivne ventetid på 3 uger, som borgeren har fået oplyst.
Baggrunden for de lange ventetider i maj måned var primært tekniske udfordringer
med et nyt it-system, som er taget i brug i foråret med henblik på at give borgerne en
lettere og mere fleksibel adgang til at kontakte Patientkontoret. Systemet giver bor-
gerne mulighed for at henvende sig til Patientkontoret 24/7 via en elektronisk kon-
taktformular, og de slipper dermed for at vente i en telefonkø, når de ønsker hjælp
fra en patientvejleder.
De tekniske udfordringer betød, at flere opgaver måtte udføres manuelt af patient-
vejlederne, hvilket desværre i en periode gav længere ventetid for borgerne. Fejlene i
it-systemet er nu rettet, og it-systemet medvirker igen til en hurtigere og sikrere sags-
behandling af henvendelserne.
Region Midtjylland er løbende meget opmærksom på at holde ventetiderne til visita-
tion i Patientkontoret så lave som muligt, og der er flere gange prioriteret flere res-
sourcer til kontoret, ligesom der arbejdes med effektivisering af arbejdsgange. Der vil
dog stadig være perioder med midlertidige udsving, som der vanskeligt kan tages
højde for, f.eks. når særligt mange borgere henvender sig. Endvidere vil der i perioder
komme nedgang i antallet af henvendelser, der kan besvares, når der er ferieafvik-
ling, sygdom m.m. i Patientkontoret.
Der er udarbejdet en prognose for den generelle forventning til ekspeditionstider i
Patientkontoret fremover. Under forudsætning af, at der vil være et normalt antal