Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-08-2022
Enhed: JUR
Sagsbeh.: DEPSAGL
Sagsnr.: 2207443
Dok. nr.: 2287702
Folketingets Sundhedsudvalg har den 18. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 760
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikke-medlem af udvalget Mona Juul (KF).
Spørgsmål nr. 760:
”Kan
ministeren oplyse, hvilke regler der skal ændres i bekendtgørelse om assisteret
reproduktion for at alle vævscentre (sædbanker og fertilitetsklinikker) ligestilles i for-
hold til at distribuere donor æg?”.
Svar:
Jeg lægger til grund, at der spørges ind til reglerne i bekendtgørelse nr. 902 af 23. au-
gust 2019 af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik
og forskning m.v.
Det følger af lovens § 12, at det ikke er tilladt at sælge, formidle salg eller på anden
måde medvirke til salg af ubefrugtede eller befrugtede menneskelige æg.
Det følger endvidere af lovens § 29, stk. 1, at en sundhedspersons overtrædelse af
bl.a. § 12 kan straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Det følger desuden af
lovens § 29, stk. 2, at det samme gælder for den kvinde, der overdrager sine æg i
strid med § 12.
Der kan ikke umiddelbart sættes lighedstegn mellem donorsæd og donoræg. Mænd
producerer løbende nye sædceller, mens kvinder ikke producerer flere æg, end de fø-
des med. Selve donationsprocessen er også vidt forskellig, da en kvinde, der vil do-
nere sine æg
–
i modsætning til en mandlig donor
–
skal have hormonbehandling.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Sabine Godsvig Laursen