Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2615658_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 31‐08‐2022 
Enhed: JUR 
Sagsbeh.: DEPSAGL 
Sagsnr.: 2207443 
Dok. nr.: 2287702 
 
 
 
Folketingets Sundhedsudvalg har den 18. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 760 
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter 
ønske fra ikke‐medlem af udvalget Mona Juul (KF). 
 
Spørgsmål nr. 760:  
”Kan ministeren oplyse, hvilke regler der skal ændres i bekendtgørelse om assisteret 
reproduktion for at alle vævscentre (sædbanker og fertilitetsklinikker) ligestilles i for‐
hold til at distribuere donor æg?”. 
 
Svar: 
Jeg lægger til grund, at der spørges ind til reglerne i bekendtgørelse nr. 902 af 23. au‐
gust 2019 af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik 
og forskning m.v.  
 
Det følger af lovens § 12, at det ikke er tilladt at sælge, formidle salg eller på anden 
måde medvirke til salg af ubefrugtede eller befrugtede menneskelige æg.  
 
Det følger endvidere af lovens § 29, stk. 1, at en sundhedspersons overtrædelse af 
bl.a. § 12 kan straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Det følger desuden af 
lovens § 29, stk. 2, at det samme gælder for den kvinde, der overdrager sine æg i 
strid med § 12.  
 
Der kan ikke umiddelbart sættes lighedstegn mellem donorsæd og donoræg. Mænd 
producerer løbende nye sædceller, mens kvinder ikke producerer flere æg, end de fø‐
des med. Selve donationsprocessen er også vidt forskellig, da en kvinde, der vil do‐
nere sine æg – i modsætning til en mandlig donor – skal have hormonbehandling.  
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Magnus Heunicke      /      Sabine Godsvig Laursen