Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2575694_0001.png
Ministeren
Sundhedsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 12. maj 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 749:
Ministeren bedes oversende talepapir fra samrådet 12/5-22 om det nu indstillede
vaccinesamarbejde med Israel og Østrig.
Svar
DET TALTE ORD GÆLDER
17. maj 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Samrådsspørgsmål Ø
Ministeren bedes redegøre for, hvornår regeringen traf beslutningen om at indstille
dialogen med Israel og Østrig om et muligt vaccinesamarbejde?
Samrådsspørgsmål Å
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange penge der er blevet brugt i forbindelse
med at afsøge muligheden for vaccinesamarbejdet med Østrig og Israel
herun-
der rejser til Israel m.v.?
Samrådsspørgsmål AA
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen først tager beslutningen om at
indstille dialogen med Israel og Østrig om et muligt vaccinesamarbejde den 25. fe-
bruar 2022, når regeringens bevæggrunde er manglende opbakning fra partierne
bag finansloven, når både Enhedslisten, Radikale Venstre og SF allerede i marts
2021 var betænkelige over for samarbejdet, som det fremgår af Jyllands-po-
sten.dk den 3. februar 2021 i artiklen ”Støttepartier er betænkelige ved Mette Fre-
deriksens vaccineflirt med Israel”
Svar
Tak for det og tak for de tre spørgsmål. Forskningssamarbejder, som er det der er
tale om, ligger på mit ressort, og derfor er det mig der repræsenterer regeringen
her. Jeg vil besvare de tre spørgsmål i rækkefølge.
I samrådsspørgsmål Ø bedes jeg redegøre for, hvornår regeringen traf beslutnin-
gen om at indstille dialogen med Israel og Østrig.
Side 1/4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 749: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-22 om det nu indstillede vaccinesamarbejde med Israel og Østrig, til uddannelses- og forskningsministeren
2575694_0002.png
Som jeg har tilkendegivet ved flere lejligheder, så vil jeg af princip ikke redegøre
nærmere for interne regeringsprocesser. Det betyder også, at jeg ikke vil redegøre
for, på hvilke konkrete datoer regeringen træffer sine beslutninger.
Men som jeg tidligere har redegjort for, så var offentliggørelsen af beslutningen
forud for Ruslands invasion af Ukraine planlagt til den 25. februar, som afslutning
på et forløb med kontakt til de internationale partnere og orientering af forsknings-
ordførerne. På dagen kontaktede vi desuden selv Berlingske, og jeg gav et inter-
view om beslutningen, som da også fik en del omtal den dag. Og som det også
har fået siden. Jeg syntes ikke man kan sige at denne beslutning er gået under ra-
daren.
Det var altså et planlagt afslutning på et forløb. Og det giver så anledning til for-
skellige spekulationer, som jeg ikke syntes at nogen har kunnet give noget belæg
for. Til det vil jeg sige, at der ikke er nogen sammenhæg med Ruslands invasion
af Ukraine.
Vi kunne så
i lyset af invasionen
have truffet en hurtig beslutning om at und-
lade at melde vores beslutning ud. Men mon ikke, kritikken og spekulationerne
havde været de samme? Nogle gange, så er der bare ting der falder sammen.
I samrådsspørgsmål Å bedes jeg redegøre for, hvor mange penge der er blevet
brugt på at afsøge mulighederne for et vaccinesamarbejde, inklusive udgifterne til
rejser til Israel m.v.
Jeg kan oplyse, at der inden for mit ressort ikke har været gennemført rejser i for-
bindelse med arbejdet. Men der er blevet lagt en del mandetimer i arbejdet med at
etablere et forskningssamarbejde med Israel og Østrig.
Det er dog ikke muligt for ministeriet at opgøre tidsforbruget, da timerne, der er
brugt, ikke er registreret særskilt.
Men hvis spørgsmålet handler om at skulle vise, at regeringen har brugt ressour-
cer på det her projekt. Så er det jo rigtigt. Det har vi. Og vi kommer også til i fremti-
den at opleve situationer, hvor man som regering forbereder samarbejder eller be-
slutningsgrundlag, som man ender med ikke kunne eller ville gennemføre.
Det er en præmis og et vilkår i det politiske arbejde i et parlamentarisk system, at
en regering bruger ressourcer på at afsøge muligheder og sætter ting i gang.
Også selvom der ikke er et garanteret resultat for enden af indsatsen eller at tin-
gene ender på en anden måde end man havde ønsket. Det har også været tilfæl-
det under tidligere regeringer.
Jeg bedes redegøre for, hvorfor regeringen
med henvisning til manglende op-
bakning fra partierne bag finansloven
først tog beslutningen om at indstille dialo-
gen med Israel og Østrig om et muligt vaccinesamarbejde den 25. februar 2022,
når nu støttepartierne allerede i marts 2021 var betænkelige over for samarbejdet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 749: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-22 om det nu indstillede vaccinesamarbejde med Israel og Østrig, til uddannelses- og forskningsministeren
2575694_0003.png
Indledningsvis skal jeg for en god ordens skyld opklare to mindre unøjagtigheder,
som fremgår af spørgsmålet.
For det første, og som sagt tidligere, så var det den 25. februar 2022, jeg ud-
sendte
pressemeddelelsen,
og gav et interview til Berlingske om beslutningen. Be-
slutningen var taget forud for dette og udmeldingen sker som afslutning på et for-
løb med orientering af de relevante parter.
For det andet, så var der
ikke
tale om et
vaccinesamarbejde,
men om et
forsk-
ningssamarbejde om pandemibredskab.
Det er også det, som fremgår af finanslo-
ven. Og det er derfor sagen hører under mit ressort. Og det er også derfor, at jeg
som minister for forskning sidder her i dag.
Og det er altså ikke bare en formel forskel. Det udtrykker en reel forskel i forhold til
indhold, formål og karakter af samarbejdet samt finansieringsniveauet.
Det, som var målet med de afsatte midler, var at understøtte forskningssamar-
bejde med et bredt fokus inden for pandemiberedskab mellem danske, israelske
og østrigske forskningsinstitutioner og virksomheder.
Det vil f.eks. sige emner som immunologi og smitsomme sygdomme. Både be-
handlingsformer og vaccineudvikling, men ikke vaccineproduktion. Helt overordnet
var det forventningen, ligesom i lignende bilaterale samarbejder, at alle tre lande
skulle bidrage ligeligt til budgettet.
Det var hensigten, at midlerne skulle udbydes og tildeles til forskningsprojekter på
baggrund af fælles åbne opslag og med armslængde fra det politiske niveau til
den faglige behandling af både opslag og ansøgninger. Det vil sige på samme
måde, som vi normalt uddeler konkurrenceudsatte forskningsmidler på.
Det var min grundlæggende forventning, at samarbejdet ville kunne styrke dansk
forskning og på sigt også det danske pandemiberedskab. Men vi valgte altså at
standse dialogen inden, der blev indgået en egentlig aftale med Israel og Østrig.
Og nu kan jeg så komme til den del af spørgsmålet, der handler om, hvorfor vi af-
slutter noget nu, som vi satte i gang i 2021, og som aftalepartierne bag finanslo-
ven allerede dengang var betænkelige ved.
For det første. Så gik regeringen videre med dialogen om et forskningssamar-
bejde, fordi vi syntes, at det var rigtig fornuftigt. Af de grunde jeg nævnte før.
Og jeg syntes at det er rigtigt og fornuftigt, når man er i en pandemi, at have en
statsminister, der går foran og afprøver alle muligheder for at stille Danmark bedst
muligt.
For det andet, så er der ingen af de adspurgte i den artikel, som spørgsmålet hen-
viser til, der forholder sig til et forskningssamarbejde om pandemiberedskab. Artik-
len handler om muligheden for at få vacciner fra Israel.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 749: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-22 om det nu indstillede vaccinesamarbejde med Israel og Østrig, til uddannelses- og forskningsministeren
2575694_0004.png
Og for det tredje, så står vi heldigvis i en anden situation i dag, end vi gjorde i
marts 2021.
Regeringen har igennem hele pandemien stået fast på vigtigheden af at vende
hver en sten for at stille Danmark bedst muligt og bringe flest mulige løsninger i
spil. Og vi satte derfor en række spor i værk for at stille Danmark bedre i den
akutte bekæmpelse af pandemien.
Hovedsporet for det internationale forskningssamarbejde har hele tiden været EU,
hvor vi engagerede os aktivt i de nye EU-forsknings- og innovationsindsatser. Vi
afsøgte samtidigt mulighederne for supplerende globalt samarbejde med stærke
spillere, og herunder også forskningssamarbejdet med Israel og Østrig.
Flere forsknings- og innovationsprojekter er nu godt i gang eller allerede gennem-
ført, og vi har på kort tid oplevet store forskningsmæssige gennembrud. Det har
samlet set bidraget til, at vi i dag står i en anden situation, end vi gjorde for et år
siden.
Samtidig kunne vi i februar 2022 konstatere, at der ikke var opbakning blandt par-
tierne bag finanslovsaftalen til det konkrete forskningssamarbejde med Israel og
Østrig. Og, at de ikke følte sig godt nok informeret om regerings intentioner med
de 12 mio. kr. om året, som var afsat på finansloven.
Jeg synes ikke, at regeringen på nogen måde har lagt skjul på, at vi arbejdede for
at etablere et forskningssamarbejde om pandemiberedskab med Israel og Østrig.
Tværtimod.
Men, som jeg også har tilkendegivet flere gange de sidste to måneder, så må jeg
erkende, at jeg ikke har været grundig nok i kommunikationen med partierne bag
finansloven.
Og derfor har vi nu valgt at indstille dialogen med Israel og Østrig om et forsk-
ningssamarbejde om pandemiberedskab.
Sådan er det jo i politik, og i livet i øvrigt, at man sætter noget i gang, som i sidste
ende ikke bliver til det, man håbede, eller som i det her tilfælde må opgives. Men
det betyder jo ikke, at man skal undlade at prøve. Og jeg syntes egentligt at vi
som borgere kan vi tilfredse med at vi havde en regering, der gjorde alt hvad vi
kunne for at bringe Danmark igennem pandemien, og jo også gjorde det i samar-
bejde med spørgeren parti i mange sammenhænge undervejes i håndtering af co-
ronapandemien.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med det vil jeg sige tak for ordet.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 4/4