Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2580952_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 23-05-2022
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPASP
Sagsnr.: 2206441
Dok. nr.: 2256321
Folketingets Sundhedsudvalg har den 25. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 696
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 696:
”Vil
ministeren på baggrund af artiklen »Ingen hjælp til de krænkede i smitteopspo-
ringen« af 22. april 2022 fra frihedsbrevet.dk kommentere på, om han finder det til-
fredsstillende, at der ifølge artiklen fortsat forekommer krænkelser, og om antallet af
møder afholdt siden samrådet lever op til hans forventninger og udtalelser på samrå-
det i Sundhedsudvalget den 27. januar 2022?”
Svar:
Som jeg understregede på samrådet den 27. januar 2022, skal der være ordentlige ar-
bejdsforhold på alle statslige arbejdspladser, herunder også Coronaopsporingen. Det
er mit indtryk, på baggrund af de oplysninger som Styrelsen for Patientsikkerhed har
oplyst mig, at styrelsen har arbejdet med arbejdsmiljøet i Coronaopsporingen i tiden
op til og efter samrådet.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed,
som har redegjort for forholdene og indsatserne i forhold til arbejdsmiljøet i Corona-
opsporingen efter samrådet den 27. januar 2022.
Styrelsen har oplyst, at der siden samrådet har været ugentlige møder i Coronaop-
sporingens seks forhenværende arbejdsmiljøgrupper, hvor lokale ledelsesrepræsen-
tanter og arbejdsmiljørepræsentanter har deltaget. Styrelsen oplyser, at lokale for-
hold kan have medført aflysning af enkelte møder pga. ferie, sygdom mv. Derudover
har de oplyst, at arbejdsmiljø har været et fast punkt på dagsordenen ved de ugent-
lige ledermøder i Coronaopsporingen.
Styrelsen har oplyst, at der den 7. februar 2022 blev afholdt møde i arbejdsmiljøud-
valget med besøg fra Arbejdstilsynet, som deltog med henblik på at vejlede om de to
aftaleforløb vedrørende krænkende handlinger og uklare krav. På mødet var der enig-
hed om at igangsætte en dialog om krænkende handlinger i de enkelte teams i Co-
ronaopsporingen med udgangspunkt i en række værktøjer fra Arbejdstilsynets hjem-
meside. I forhold til krænkende handlinger blev der efterfølgende tilføjet et afsnit i
Moment A/S’
medarbejderhåndbog om krænkende handlinger med beskrivelse af,
hvordan og til hvem den enkelte medarbejder skal henvende sig til, hvis der opleves
krænkende handlinger. Coronaopsporingen har ikke kendskab til nogle henvendelser
om krænkende handlinger fra Moment A/S siden den 7. februar 2022.
Ud over arbejdsmiljøgrupperne, som frem til nedskaleringen afholdt ugentlige møder
lokalt, havde Coronaopsporingen et eget arbejdsmiljøudvalg, som i perioden efter
samrådet den 27. januar 2022 til nedskalering pr. 31. marts 2022 afholdt tre møder.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 696: Spm., om ministeren på baggrund af artiklen »Ingen hjælp til de krænkede i smitteopsporingen« 22/4-22 fra frihedsbrevet.dk vil kommentere på, om han finder det tilfredsstillende, at der ifølge artiklen fortsat forekommer krænkelser, til sundhedsministeren
I forlængelse af, at der af to omgange er foretaget nedskalering af medarbejderne i
Coronaopsporingen siden samrådet, som på nuværende tidspunkt har 106 ansatte, er
arbejdsmiljøorganisationen nu reorganiseret til at være én samlet arbejdsmiljø-
gruppe. Arbejdsmiljøgruppen indgår på lige linje med de øvrige enheder i styrelsens
arbejdsmiljøorganisation. Den lokale arbejdsmiljøgruppe mødes efter behov og som
aftalt i gruppen.
Som det fremgår af artiklen »Ingen hjælp til de krænkede i smitteopsporingen« af 22.
april 2022 fra frihedsbrevet.dk, har Coronaopsporingen i marts 2022 gennemført en
ALT-evaluering (arbejdsmiljø, ledelse og trivsel-evaluering), som er dækkende for pe-
rioden februar 2021 til februar 2022 blandt alle medarbejderne i enheden uanset an-
sættelsesform. Vikaransatte i Moment A/S indgik også i undersøgelsen. 74 % af med-
arbejderne i Coronaopsporingen gennemførte undersøgelsen og resultaterne for hele
Coronaopsporingen blev offentliggjort den 28. marts 2022. Styrelsen har oplyst, at de
på baggrund af resultaterne fra evalueringen er i gang med et opfølgende arbejde i
Coronaopsporingen med henblik på at udarbejde konkrete lokale handleplaner og
identificere læringspunkter i forbindelse med opskalering.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at der er planlagt kontroltilsyn af Arbejdstilsynet i Co-
ronaopsporingen den 23. maj 2022.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mille Jaszczak Kofoed
Side 2