Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2578743_0001.png
Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del - Bilag 284
Offentligt
NOTAT
Regionernes arbejde med organisering af udrednings- og behandlingsenheder
for demens og ventetider til demensudredning
Sundhedsministeriet har anmodet Danske Regioner om en redegørelse for, hvordan
regionerne aktuelt arbejder med Sundhedsstyrelsens anbefalinger til organisering af
udrednings- og behandlingsenheder for demens samt en redegørelse for regionernes
håndtering af udfordringerne med lange ventetider til demensudredning.
Danske Regioner har indhentet input fra regionerne til redegørelsen.
Regionernes arbejde med Sundhedsstyrelsens anbefalinger til
Med Demenshandlingsplanen blev der afsat midler til regionerne til at samle udred-
ning og behandling af demens i færre tværfaglige enheder. Sundhedsstyrelsen udgav i
2017 anbefalinger til organiseringen af udrednings- og behandlingsenheder for de-
mens.
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at de tværfaglige udrednings- og behandlingsenheder
har et befolkningsgrundlag på min. 300.000 personer per enhed, og at hver enhed mi-
nimum foretager 500 udredninger per år. Sundhedsstyrelsen vurderer, at det vil mu-
liggøre, at enhederne kan opbygge og opretholde relevante kompetencer og erfaring.
Af Sundhedsstyrelsens anbefalinger fremgår også andre hensyn, der kan indgå i valg af
placering og antal tværfaglige enheder, herunder at de matrikler, der er godkendt til
specialfunktioner inden for demens i specialeplanen, også bør have udrednings- og
behandlingsenheder, ligesom der i anbefalingerne er forståelse for, at forskelle i be-
folkningstæthed vil have betydning for patientgrundlag og dermed også for antallet af
udredninger pr. år. For at tilgodese geografiske hensyn, kan det desuden være nød-
vendigt, at udrednings- og behandlingsenhederne har udefunktion på et andet syge-
hus i regionen i form af en fremskudt ambulatoriefunktion.
Alle regioner har siden 2017 arbejdet med at samle organiseringen af udredning og
behandling af demens i færre enheder. Nedenfor beskrives status for regionens ar-
bejde med at samle og udredning og behandling af demens på færre enheder.
Region Syddanmark
Regionsrådet i Region Syddanmark besluttede den 27. august 2018 at etablere fire de-
mensklinikker i Region Syddanmark. Alle fire demensklinkker er i drift med repræsen-
tation af speciallæger fra specialerne neurologi, geriatri, psykiatri.
Det drejer sig om:
Demensklinik Fyn, som er placeret på OUH/Svendborg
06-04-2022
EMN-2020-00174
1534319
Rikke Gravlev Poulsen
1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 691: MFU spm. om hvilke initiativer, der er iværksat fra regionerne for at få ventetiden på at blive udredt for sygdommen demens nedsat, til sundhedsministeren
2578743_0002.png
Demensklinik Lillebælt, som pt. er placeret i lokalpsykiatriens lokaler i Frederi-
cia indtil Demensklinikken kan flytte over i det kommende sundhedshus på
det tidligere sygehus (primo 2023)
Demensklinik Sønderjylland, som er placeret Aabenraa, psykiatriens lokaler
med satellit i Sønderborg
Demensklinik Sydvestjylland, som er placeret i lokaler på Sydvestjysk Sygehus.
Region Sjælland
Region Sjælland har etableret tværfaglige demensenheder på hhv. Sjællands Universi-
tetshospital (SUH), Roskilde og Næstved, Slagelse, Ringsted Sygehus (NSR), Slagelse.
Derudover varetager Nykøbing F. Sygehus en del af den monofaglige udredning i regi
af det geriatriske speciale og på basis af den speciallægefaglige visitation. I Psykiatrien
i Region Sjælland udredes gerontopsykiatriske diagnoser.
Der er etableret en fælles visitationsenhed for demens i regi af udredningsenheden på
SUH, Roskilde, der sikrer, at patienterne visiteres til den nærmeste, relevante udred-
ningsenhed. På SUH er der etableret et regionalt videnscenter for demens.
Region Nordjylland
I Region Nordjylland er al udredning af demens samlet i den tværfaglige enhed Demen-
senheden, Region Nordjylland, som rummer neurologi, ældrepsykiatri og geriatri. Enhe-
den blev oprettet i april 2019.
Region Midtjylland
Region Midtjylland har valgt en model, der er centreret om tre tværfaglige enheder
for udredning og behandling for demens forankret i neurologisk regi. I tilknytning til de
tværfaglige enheder er der oprettet en række satellitfunktioner til de patienter, der på
grund af deres fysiske eller psykiske tilstand har brug for at blive udredt lokalt. Ved be-
hov kan der også ske udredning i hjemmet.
Fra foråret 2022 vil der ske en yderligere samling, hvor de samarbejdende enheder i
den vestlige del af regionen, der er centreret om den tværfaglige enhed/hukommel-
sesklinik på Neurologisk Afdeling på Regionshospitalet Holstebro vil blive fysisk samlet
i en fælles hukommelsesklinik på Regionshospitalet Gødstrup.
Den valgte organisering indebærer, at lokalt ansatte geriatere og psykiatere inddrages
i udredning for demens i samarbejde med de centrale enheder. F.eks. afholdes der
med afsæt i den tværfaglige enhed på Neurologi, Aarhus Universitetshospital hver an-
den uge MDT-konferencer med satellitfunktionerne i den østlige del af regionen, lige-
som der er nedsat en fælles styregruppe, der bl.a. har til opgave at medvirke til fælles
kompetenceudvikling. Derudover er der indgået konkrete aftaler om udlån af perso-
nale. Desuden er der etableret en fællesvisitation for demens, der sikrer at alle henvis-
ninger håndteres, ensartet og visiteres til rette speciale.
Ud af de tre tværfaglige enheder for udredning og behandling for demens modsvarer
enheden på Neurologi, AUH Sundhedsstyrelsens overordnede anbefaling om >500 ud-
redninger pr. enhed pr. år. Som det fremgår af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, kan
der også være andre forhold, der indgår i valg af placering og antal tværfaglige enhe-
der. Dette er tilfældet for de to øvrige tværfaglige enheder, der har fra 250.000-
2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 691: MFU spm. om hvilke initiativer, der er iværksat fra regionerne for at få ventetiden på at blive udredt for sygdommen demens nedsat, til sundhedsministeren
2578743_0003.png
300.000 borgere i deres respektive områder, og dermed ikke kan forventes at have
>500 udredninger pr. år.
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden har for nogle år siden fusioneret de tidligere 18 demensudred-
ningsenheder til 4 enheder:
Hukommelsesklinikken, Nordsjællands hospital (NOH), Hillerød (Afd. for
Hjerne- og Nervesygdomme), planområde NORD
Hukommelsesklinikken, Herlev-Gentofte hospital (HGH), Herlev (Afd. for
Hjerne- og Nervesygdomme), planområde MIDT
Hukommelsesklinikken, Bispebjerg-Frederiksberg hospital (BFH), Frederiks-
berg (Afd. for Ældresygdomme), planområde BYEN
Hukommelsesklinikken, Rigshospitalet (RH) (Afd. for Hjerne- og Nervesyg-
domme), planområde BYEN og SYD og regions/ højt specialiserede funktioner,
desuden udefunktion på Bornholms hospital.
Alle klinikker i Region H, undtagen BFH-klinikken og Bornholm, opfylder kravet om
>500 udredninger om året.
Vedr. BFH-klinikken: her udredes ca. 300-400 årligt (323 i 2020). BFH-klinikken og RH-
klinikken har en samarbejdsaftale og et visitationssamarbejde for distriktet BYEN. BFH-
klinikken modtager alene ældre patienter.
Vedr. klinikken på Bornholm: Til Hukommelsesklinikken på RH hører en udefunktion på
Bornholm, som opfylder jf. Sundhedsstyrelsen anbefalinger (2017) om tværspeciale
demensudredning mht. satellitfunktion i geografisk afsides beliggende distrikter. Ude-
funktionen ledes fra RH og bemandes af specialister fra Hukommelsesklinikken RH.
Der udredes ca. 100 patienter årligt i udefunktionen. Sundhedsstyrelsen stiller ikke
krav om >500 udredninger i satellitfunktioner.
Regionernes håndtering af udfordringerne med lange ventetider til demensudredning
Danske Regioner er bekendt med, at der aktuelt flere steder er lange ventetider til ud-
redning for demens, og regionerne arbejder med at nedbringe ventetiderne. På nuvæ-
rende tidspunkt varierer ventetiderne fra 3-88 uger (Tal stammer fra mitsygehus-
valg.dk).
Der er flere forhold, der påvirker ventetiden til udredningen af demens, og som har
betydet, at ventetiderne gennem en tid har været stigende. Det gælder blandt andet:
Manglende personaleressourcer, herunder mangel på de lægelige kompeten-
cer, der er nødvendige i demensudredningen.
Covid-19 har medført et generelt pres på sundhedsvæsenet, som også har på-
virket demensområdet. Desuden beskriver flere hospitaler, at de oplever, at
patienter har valgt at udskyde udredning pga. risiko for smitte.
Sygeplejerskestrejken har ligeledes betydet, at undersøgelser og behandlinger
har måtte udskydes, hvilket har medført større pukler, der er under afvikling.
Danske Regioner opsagde den 18. oktober aftale om ret til hurtig udredning
og det udvidede frie sygehusvalg med Demensudredning Danmark, som følge
af en journalaudit og flere års dialog om kvaliteten i demensudredningen. Det
har betydet, at alle de patienter der var under udredning eller ventede på ud-
redning hos Demensudredning Danmark er blevet videresendt til de offentlige
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 691: MFU spm. om hvilke initiativer, der er iværksat fra regionerne for at få ventetiden på at blive udredt for sygdommen demens nedsat, til sundhedsministeren
2578743_0004.png
hospitaler. Ligesom personer der tidligere er blevet udredt hos Demensudred-
ning Danmark er blevet tilbudt en ny udredning. Det har været en høj priorite-
ret opgave for Danske Regioner at forsøge og indgå en ny aftale, men dette
har ikke været muligt.
I de tilfælde hvor patienter ikke kan tilbydes udredning inden for 30 dage har patien-
terne ret til at vælge frit mellem de regionale sygehuse. Regionerne forsøger så vidt
muligt at hjælpe patienterne hen, hvor der er kortest ventetid. Det visiterende perso-
nale er ved planlægningen af tider desuden meget opmærksomme på forhold, som
kan kræve hurtig udredning. Det kan for eksempel være oplysninger om hastige alvor-
lig forværring af patientens symptomer.
Demensområdet er dog kendetegnet ved, at patienterne typisk er svage - og ikke altid
særlig mobile - og derfor foretrækker at blive udredt og behandlet på det nærmeste
hospital - uanset eventuel længere ventetid dertil end til andre klinikker. Fagligt giver
det også god mening, at patienterne udredes på et hospital i nærområdet, da en stor
del af forløbet efter hospitalsindsatsen sker i et samarbejde mellem kommuner, prak-
sislæger og hospitalet i området. Behandling på nærmeste hospital giver derfor som
udgangspunkt de bedste forudsætninger for et sammenhængende forløb.
Alle regioner arbejder med at nedbringe ventetiden til demensudredning. Der arbej-
des blandt andet på at tilføje yderligere personaleressourcer, understøtte et bedre
samarbejde på tværs at hospitaler, almen praksis og kommuner, indgå aftaler om fri-
villigt merarbejde med personalet, mm.
I Region Nordjylland opfylder man aktuelt ikke ventetiden pga. mangel på personale-
ressourcer, og der arbejdes derfor på at tilføre yderligere ressourcer. Derudover arbej-
des der på at få mere fyldestgørende henvisninger fra almen praksis, der følger Region
Nordjyllands demensudredningsmodel, så kun de rette patienter kommer til udred-
ning. I Region Nordjylland demensudredes der efter den samordnede demensudred-
ningsmodel, hvor de kommunale demenssygeplejersker indledningsvis foretager en
væsentlig del af udredningsarbejdet i patientens eget hjem. Dette udredningsmateri-
ale går videre til almen praksis, som sikrer den ”basale lægefaglige udredningsdel” og
på baggrund af det samlede udredningsmateriale vurderer, om der er behov for hen-
visning til den regionale demensenhed. Hvis dette er tilfældet, modtager Demensen-
heden både kommunens og den praktiserende læges materiale, så regionens speciali-
ster allerede ved første møde med patienten har en stor viden om denne og er velfor-
beredte. Primærsektorens involvering i selve udredningen bidrager også til at sikre
mulighed for en god opfølgning i primærsektoren efter endt udredning.
Som en del af arbejdet med at nedbringe ventetider planlægger Region Sjælland at
tage initiativ til en samlet afdækning af indsatser på demensområdet. Afdækningen
forventes gennemført medio 2022 og planlægges at indeholde en status på indsatser,
den aktuelle organisering og bemanding, fagligt indhold og kvalitet, med henblik på en
samlet styrkelse af området, med særlig fokus på indsatser til nedbringelse af venteti-
derne.
I Region Midtjylland er der etableret en fællesvisitation på demensområdet, der pri-
mært har til formål at sikre at alle henvisninger visiteres til rette speciale, men som
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 691: MFU spm. om hvilke initiativer, der er iværksat fra regionerne for at få ventetiden på at blive udredt for sygdommen demens nedsat, til sundhedsministeren
2578743_0005.png
derudover også har til opgave at sikre at kapaciteten udnyttes bedst muligt. De aktu-
elle udfordringer med ventetid til demensudredning vedrører i Region Midtjylland
alene de patienter, der udredes i neurologisk regi. Dette skyldes bl.a. rekrutteringsud-
fordringer. Inden for neurologien bliver udfordringerne aktuelt accentueret af den ny-
ligt opsagte aftale med Demensudredning Danmark.
I Region Hovedstaden har Regionsrådet bevilget midler til opgradering af kapaciteten
og nedbringelse af ventetider i alle klinikker fra 2022. Alle klinikker arbejder løbende
på at tilpasse kapaciteten, herunder arbejdes der med løsninger på billeddiagnostisk
kapacitet. Med tildeling af de ekstra budgetmidler forventes det, at der kan indgås af-
taler om frivilligt ekstra arbejde, som kan bidrage til at nedbringe den pukkel, der er
forårsaget af sygeplejerskekonflikten. Det har ikke været muligt med de forhåndenvæ-
rende ressourcer at afvikle denne pukkel. Herudover har alle hukommelsesklinikker i
forbindelse med udredningen fokus på information til og evt. dialog med både egen
læge, og med visitation og demenskoordinator i patientens kommune, jf. aftalerne i
Forløbsprogram for demens. Region Hovedstaden har herudover etablereret en særlig
samarbejdsaftale mellem psykiatrien og hukommelsesklinikkerne om visitation af og
behandling af patienter med demens og svære adfærdsforstyrrelser.
Ventetiderne til demensudredning i Region Syddanmark afspejler de udfordringer de-
mensklinikkerne har oplevet de seneste år, herunder har sygeplejerskestrejken,
rekrutteringsudfordringer og covid-19 betydet en væsentlig stigning. Der arbejdes nu
blandt andet med forskellige pukkelafviklingsinitiativer i form af aftale om frivilligt eks-
traarbejde og øget lægekapacitet. Derudover er der generelt fokus på rekruttering, ef-
fektivisering af arbejdsgange samt forbedring af henvisninger fra almen praksis.
5