Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2569528_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 04-05-2022
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPAOM
Sagsnr.: 2206140
Dok. nr.: 2229684
Folketingets Sundhedsudvalg har den 6. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 614
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 614:
”Kan
ministeren redegøre for, hvad der skal til for, at patienter selv kan sende doku-
mentation for patientskader m.m. digitalt til deres forsikringsselskab?”
Svar:
Det er vigtigt løbende at undersøge brugen af digitale løsninger, da digitale løsninger
kan være med til at understøtte lettere sagsgange for både borgere, medarbejdere i
sundhedsvæsenet og virksomheder. Dette skal dog ske med respekt for den enkeltes
ret til fortrolighed og privatliv, da indsamling og opbevaring af sundhedsdata er base-
ret på borgernes tillid til, at myndighederne behandler oplysningerne på forsvarlig og
sikker vis.
Sundhedslovens udgangspunkt er, at patienten har ret til fuld aktindsigt i sin patient-
journal, jf. sundhedslovens § 37, stk. 1. En patient kan derfor anmode om at få akt-
indsigt i sin patientjournal eller selv tilgå sin elektroniske patientjournal fra sygehuset
på sundhed.dk. Patienten kan sende de oplysninger til forsikringsselskabet digitalt,
som er nødvendige for forsikringsselskabets behandling af sagen, såfremt forsikrings-
selskabet stiller en digital løsning til rådighed for det.
De nødvendige oplysninger for forsikringsselskabets behandling vil være de helbreds-
oplysninger, der knytter sig til og nærmere belyser forholdene i forbindelse med ska-
den og erstatningens fastsættelse.
Forsikringsselskabet skal i forbindelse med modtagelse af oplysninger være opmærk-
som på at overholde reglerne i forsikringsaftaleloven. Her fremgår det af § 3 a, at for-
sikringsselskabet ikke i forbindelse med eller efter indgåelse af aftaler efter forsik-
ringsaftaleloven må anmode om, indhente eller modtage og bruge oplysninger, der
kan belyse en persons arveanlæg og risiko for at udvikle eller pådrage sig sygdomme,
herunder kræve undersøgelser, som er nødvendige for at tilvejebringe sådanne op-
lysninger i forbindelse med eller efter indgåelse af forsikringsaftaler. Dette forbud
gælder dog ikke oplysninger om den pågældendes eller andre personers nuværende
eller tidligere helbredstilstand.
Aktindsigt efter sundhedslovens regler er en personlig ret for patienten, men patien-
ten har ret til at lade sig repræsentere af andre. Patienten har således også mulighed
for at give sit forsikringsselskab fuldmagt til at benytte adgangen til at få aktindsigt i
sin patientjournal eller nærmere angivne dele af patientjournalen, i det omfang pati-
enten selv har ret til aktindsigt heri.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om, hvad der skal til for, at patienter selv kan sende dokumentation for patientskader m.m. digitalt til deres forsikringsselskab, til sundhedsministeren
Det vil være forsikringsselskabet opgave i samråd med patienten at sikre, at fuldmag-
ten er begrænset til at angå de oplysninger i patientjournalen, som er nødvendige for
selskabets sagsbehandling, og forsikringsselskabet må ikke benytte en fuldmagt fra
patienten til
fra patientens læge eller andre
at indhente eller modtage oplysnin-
ger, der er omfattet af forbuddet i forsikringsaftalelovens § 3 a, som er nævnt oven-
for.
Som en tredje mulighed kan det nævnes, at en patient desuden - efter sundhedslo-
vens § 43, stk. 1 - vil kunne give samtykke til, at sundhedspersoner videregiver hel-
bredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger fra patientens journal til forsikrings-
selskabet til brug for behandling af en forsikringssag.
Som det fremgår, er der således en række særlige forhold, der skal holdes for øje,
hvis en patient vil sende dokumentation digitalt til sit forsikringsselskab i forbindelse
med en patientskade.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anna Obel Magnussen
Side 2