Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2591807_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 09‐06‐2022 
Enhed: FOPS 
Sagsbeh.: DEPCFMA 
Sagsnr.: 2205573 
Dok. nr.: 2230555 
 
 
 
Folketingets Sundhedsudvalg har den 4. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 599 
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.  Spørgsmålet er stillet efter 
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA). 
 
Spørgsmål nr. 599:  
”Vil ministeren oplyse, hvad Sundhedsstyrelsens kampagne ”teenageforældre.dk” har 
kostet at udvikle, drive og markedsføre?” 
 
Svar: 
Der er til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen. 
Sundhedsstyrelsen er som en del af bidraget blevet bedt om at oplyse, hvilke hensyn 
der ligger bag, at der er prioriteret midler til at udvikle, drive og markedsføre ”Teena‐
geForældre.dk”. Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende, som jeg 
kan henholde mig til: 
 
”Baggrund for udvikling af sitet  
Sundhedsstyrelsen har udviklet sitet ”TeenageForældre.dk” på baggrund af, at under‐
søgelser peger på, at mange danske unge har en række sundhedsmæssige udfordrin‐
ger ift. bl.a. mental sundhed, søvn, alkohol og rygning. Vi ved fra forskning, herunder 
den ”islandske model”
1
, at forældres involvering i de unges liv samt tydelig grænse‐
sætning, aftaler og dialog har en stor betydning for de unges sundhed og trivsel. Det 
gælder fx for de unges brug af alkohol.  
 
Samtidig er der en tendens til, at forældre i Danmark begynder at slippe deres teen‐
ager i 16 års alderen, fx i forhold til brug af alkohol. Forundersøgelsen, som Epinion 
lavede for Sundhedsstyrelsen som afsæt for udvikling af forældresitet, viste, at 
mange forældre oplever, at relationen og dialogen med deres teenager kan være ud‐
fordret. Det gælder fx grænsesætning ift. alkohol, brug af digitale medier og dialogen 
om trivsel med deres teenager. Formålet med sitet er derfor at give forældre gode 
råd og værktøjer til, hvordan de får en god relation og dialog med deres teenager om 
de emner, der er vigtige for den unges sundhed og trivsel. Derudover er det også 
hensigten, at videoer og andet indhold på sitet kan bruges af fagprofessionelle i kom‐
muner mv. i dialogen med forældre, fx til forældremøder om rusmidler. 
 
Det er hensigten, at forældresitet skal samle viden og handleanvisninger målrettet 
forældre på tværs af tematikker ift. teenageres sundhed og trivsel ét sted, i stedet 
for, at der udvikles særskilte sites og informationsmaterialer.  
 
                                                                 
1
 ”Den islandske model” er en forebyggelsesmodel, der har fokus på at fremme forhold og ram‐
mer, der beskytter unge mod rusmiddelforbrug og som understøtter et godt og sundt børne‐ 
og ungeliv. Der er fokus på forældre/familie, fritid, skolen og vennegrupper som beskyttende 
faktorer. 
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 600: MFU spm., om kampagnen teennageforældre.dk er udviklet under en rammeaftale, til sundhedsministeren
 
Økonomi  
Med spørgsmålene forstår Sundhedsstyrelsen, at der ønskes et indblik i økonomien 
både for udvikling af sitet ”TeenageForældre.dk” og den tilhørende kampagne, der 
skal gøre forældre og fagpersoner i kontakt med forældre opmærksomme på sitet. 
Kampagnen er digital og kører over en periode på 4 uger.  
 
Der har i alt været udgifter på knap 730.000 kr. til udvikling af sitet ”TeenageForæl‐
dre.dk”. Midlerne er bl.a. brugt på en forundersøgelse af forældres oplevede udfor‐
dringer i dialogen med deres teenager, research og konceptudvikling, teknisk opbyg‐
ning af sitet samt indholdsproduktion i form af videoer og artikler. Dertil er der udvik‐
let fysiske materialer, ligesom der er brugt midler til honorarer til fageksperter. 
 
Der har derudover været udgifter på lidt over 1,5 mio. kr. til en forældrekampagne. 
Kampagnen sætter fokus på forældres rolle i forhold til deres teenagere og materia‐
lerne henviser til sitet ”TeenageForældre.dk”. Midlerne er brugt på at udvikle og pro‐
ducere kreativt og fagligt indhold samt honorering af deltagerne i filmene. De udvik‐
lede film fungerer også som en del af indholdet på forældresitet. Endvidere er nogle 
af midlerne brugt på medieindryk via mediebureau og annoncering på Sundhedssty‐
relsens sociale medier. 
 
Midlerne til sitet og kampagnen er finansieret via Sundhedsstyrelsens driftsbudget, 
herunder indgår en bevilling på 400.000 kr. fra Sundhedsfremmepuljen.” 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Magnus Heunicke      /      Camilla Friborg Madsen 
 
Side 2