Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2591798_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 09-06-2022
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2205573
Dok. nr.: 2230555
Folketingets Sundhedsudvalg har den 4. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 599
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 599:
”Vil ministeren oplyse, hvad Sundhedsstyrelsens kampagne ”teenageforældre.dk” har
kostet at udvikle, drive og markedsføre?”
Svar:
Der er til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen er som en del af bidraget blevet bedt om at oplyse, hvilke hensyn
der ligger bag, at der er prioriteret midler til at udvikle,
drive og markedsføre ”Teena-
geForældre.dk”. Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende, som jeg
kan henholde mig til:
”Baggrund
for udvikling af sitet
Sundhedsstyrelsen har udviklet sitet ”TeenageForældre.dk” på baggrund af, at
under-
søgelser peger på, at mange danske unge har en række sundhedsmæssige udfordrin-
ger ift. bl.a. mental sundhed, søvn, alkohol og rygning. Vi ved fra forskning, herunder
den ”islandske model”
1
, at forældres involvering i de unges liv samt tydelig grænse-
sætning, aftaler og dialog har en stor betydning for de unges sundhed og trivsel. Det
gælder fx for de unges brug af alkohol.
Samtidig er der en tendens til, at forældre i Danmark begynder at slippe deres teen-
ager i 16 års alderen, fx i forhold til brug af alkohol. Forundersøgelsen, som Epinion
lavede for Sundhedsstyrelsen som afsæt for udvikling af forældresitet, viste, at
mange forældre oplever, at relationen og dialogen med deres teenager kan være ud-
fordret. Det gælder fx grænsesætning ift. alkohol, brug af digitale medier og dialogen
om trivsel med deres teenager. Formålet med sitet er derfor at give forældre gode
råd og værktøjer til, hvordan de får en god relation og dialog med deres teenager om
de emner, der er vigtige for den unges sundhed og trivsel. Derudover er det også
hensigten, at videoer og andet indhold på sitet kan bruges af fagprofessionelle i kom-
muner mv. i dialogen med forældre, fx til forældremøder om rusmidler.
Det er hensigten, at forældresitet skal samle viden og handleanvisninger målrettet
forældre på tværs af tematikker ift. teenageres sundhed og trivsel ét sted, i stedet
for, at der udvikles særskilte sites og informationsmaterialer.
1
”Den islandske model”
er en forebyggelsesmodel, der har fokus på at fremme forhold og ram-
mer, der beskytter unge mod rusmiddelforbrug og som understøtter et godt og sundt børne-
og ungeliv. Der er fokus på forældre/familie, fritid, skolen og vennegrupper som beskyttende
faktorer.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 599: MFU spm. om, hvad Sundhedsstyrelsens kampagne teenageforældre.dk har kostet at udvikle, drive og markedsføre, til sundhedsministeren
Økonomi
Med spørgsmålene forstår Sundhedsstyrelsen, at der ønskes et indblik i økonomien
både for
udvikling af sitet ”TeenageForældre.dk” og den tilhørende kampagne, der
skal gøre forældre og fagpersoner i kontakt med forældre opmærksomme på sitet.
Kampagnen er digital og kører over en periode på 4 uger.
Der har i alt været udgifter på knap 730.000
kr. til udvikling af sitet ”TeenageForæl-
dre.dk”.
Midlerne er bl.a. brugt på en forundersøgelse af forældres oplevede udfor-
dringer i dialogen med deres teenager, research og konceptudvikling, teknisk opbyg-
ning af sitet samt indholdsproduktion i form af videoer og artikler. Dertil er der udvik-
let fysiske materialer, ligesom der er brugt midler til honorarer til fageksperter.
Der har derudover været udgifter på lidt over 1,5 mio. kr. til en forældrekampagne.
Kampagnen sætter fokus på forældres rolle i forhold til deres teenagere og materia-
lerne henviser til sitet ”TeenageForældre.dk”.
Midlerne er brugt på at udvikle og pro-
ducere kreativt og fagligt indhold samt honorering af deltagerne i filmene. De udvik-
lede film fungerer også som en del af indholdet på forældresitet. Endvidere er nogle
af midlerne brugt på medieindryk via mediebureau og annoncering på Sundhedssty-
relsens sociale medier.
Midlerne til sitet og kampagnen er finansieret via Sundhedsstyrelsens driftsbudget,
herunder indgår en bevilling på 400.000
kr. fra Sundhedsfremmepuljen.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Friborg Madsen
Side 2