Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2584697_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-05-2022
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPAMBK
Sagsnr.: 2205239
Dok. nr.: 2244109
Folketingets Sundhedsudvalg har den 24. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
573 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 573:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke kriterier der afgør behandlingslængden, som
en borger tildeles fordelt på indsatserne genoptrænings-, rehabiliterings- og vedlige-
holdelsestræningsforløb?”
Svar:
Indledningsvist skal det påpeges, at genoptræning, rehabilitering og vedligeholdelses-
træning efter serviceloven, hører under Social- og Ældreministeriets ressort.
Sundhedsministeriet har derfor indhentet bidrag fra Social- og Ældreministeriet ved-
rørende genoptræning, rehabilitering og vedligeholdelsestræning efter serviceloven,
som er indsat til sidst i svaret.
Efter sundhedslovens § 84 skal regionerne tilbyde en individuel genoptræningsplan til
patienter, der har et lægefagligt begrundet behov for genoptræning efter udskrivning
fra sygehus. Kommunerne skal herefter, jf. sundhedslovens § 140, tilbyde vederlagsfri
genoptræning til patienter, der udskrives fra sygehus med en genoptræningsplan.
Kommunen skal følge den lægefaglige vurdering af patientens genoptrænings- og/el-
ler rehabiliteringsbehov, som er beskrevet i genoptræningsplanen. Genoptrænings-
planen skal bl.a. angive, om der er behov for almen genoptræning, genoptræning på
specialiseret niveau eller rehabilitering på specialiseret niveau jf. § 2 i bekendtgørelse
om
genoptræningsplaner og om patienters valg af genoptræningstilbud efter udskriv-
ning fra sygehus
(BEK nr. 918 af 22/06/2018).
De forskellige niveauer for genoptræning og rehabilitering efter sundhedsloven er
nærmere beskrevet i kapitel 4 i vejledning om
genoptræning og vedligeholdelsestræ-
ning i kommuner og regioner
(VEJ nr. 9538 af 02/07/2018).
Genoptræningsplanen fra sygehuset danner udgangspunkt for kommunernes videre
arbejde med at tilrettelægge og udmønte genoptræningsindsatsen, og den lægefag-
lige vurdering af patientens genoptrænings- eller rehabiliteringsbehov kan ikke til-
sidesættes af kommunen jf. bekendtgørelsen. Genoptræningsplanen skal bero på en
konkret, individuel vurdering af den enkelte persons behov for genoptræning. Jf. vej-
ledningen skal genoptræningsplanen udarbejdes i samarbejde med patienten og
eventuelle pårørende med henblik på en realistisk beskrivelse af patientens genop-
træningsbehov under hensyn til patientens ressourcer, motivation og ønsker, ligesom
inddragelsen har betydning for afstemningen af forventninger til det fortsatte genop-
træningsforløb, som foregår i kommunen. Behandlingslængden afhænger derfor af
den individuelle vurdering. Derudover kan der henvises til, at Sundhedsstyrelsen lø-
bende udarbejder faglige anbefalinger til tilrettelæggelse af behandlingsindsatsen.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om, hvilke kriterier der afgør behandlingslængden, som en borger tildeles fordelt på indsatserne genoptrænings-, rehabiliterings- og vedligeholdelsestræningsforløb, til sundhedsministeren
Der kan eksempelvis henvises til rapporten, ”Anbefalinger
for tværsektorielle forløb
for voksne med erhvervet hjerneskade,”
udgivet september 2020.
Til brug for besvarelsen i forhold til genoptræning, vedligeholdelsestræning og reha-
bilitering efter serviceloven har Sundhedsministeriet indhentet bidrag fra Social- og
Ældreministeriet, som oplyser følgende:
”Servicelovens regler om rehabilitering, genoptræning og vedligeholdelsestræning
fremgår af henholdsvis § 83 a og § 86, stk. 1 og stk. 2. Reglerne er desuden nærmere
beskrevet i vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven (vejledning nr. 2 til ser-
viceloven) samt vejledning om genoptræning og vedligeholdelsestræning i kommuner
og regioner.
Serviceloven er en rammelov. Loven sætter de overordnede rammer for, hvilke ser-
viceydelser og tilbud kommunalbestyrelsen har pligt til at yde. Det indebærer en flek-
sibilitet for kommunalbestyrelsen i sammensætningen af løsninger og i anvendelsen
af faglige metoder. Det indebærer også et politisk handlerum til, at kommunalbesty-
relsen på visse områder kan fastsætte lokale kvalitetsstandarder, retningslinjer eller
lokale serviceniveauer om, hvilken type hjælp der i den pågældende kommune typisk
gives i forhold til bestemte typer af behov eller målgrupper.
Kommunalbestyrelserne skal fastsætte generelle vejledende serviceniveauer for re-
habiliteringsforløb og træning efter serviceloven og skal på den baggrund mindst én
gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard med generel serviceinformation til bor-
gerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen, hvis de får behov for hjælp. Be-
skrivelsen af indholdet, omfanget og udførelsen af hjælpen skal være præcis og skal
danne grundlag for, at der sikres sammenhæng mellem serviceniveau, de afsatte res-
sourcer, afgørelserne og leveringen af hjælpen.
Uanset det politisk fastsatte serviceniveau skal hjælp efter serviceloven altid tilrette-
lægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers be-
hov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte. Borgeren skal således have
den hjælp, borgeren har behov for, uanset kommunens serviceniveau.
Behandlingslængden afhænger derfor også af en konkret og individuel vurdering af
borgerens behov for hjælp.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Amalie Bækgaard Kristiansen
Side 2