Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2584687_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 31‐05‐2022 
Enhed: NAERSOM 
Sagsbeh.: DEPRBT 
Sagsnr.: 2205239 
Dok. nr.: 2244032 
 
. / . 
 
 
Folketingets Sundhedsudvalg har den 24. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 
569 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet 
efter ønske fra Marlene Ambo‐Rasmussen (V). 
 
Spørgsmål nr. 569:  
”Ministeren bedes redegøre for i tabelform, hvor mange unikke personer, der udskri‐
ves fra sygehus med en genoptræningsplan, jf. sundhedslovens § 84, der tilbydes op‐
start af genoptræningen i behandlingstilbud på egne kommunale institutioner eller 
andre kommunale behandlingstilbud, jf. § 140, stk. 3 inden for 7 dage efter udskriv‐
ning fra sygehus, herunder hvor mange unikke personer, der udskrives fra sygehus 
med en genoptræningsplan, jf. § 84, der modtager genoptræning hos en privat leve‐
randør, som KL har indgået aftale med, fordelt per kommune per år i perioden 2016 – 
2021 herunder bedes ministeren redegøre for, hvordan borgere ved udskrivelse fra 
sygehus vejledes om deres rettigheder til privat genoptræning?” 
 
Svar: 
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Sundhedsdatastyrelsen, som op‐
lyser følgende:   
 
”Først og fremmest kan der henvises til den samtidige besvarelse af SUU alm. del 
spørgsmål 568 og tabel 1, hvor det fremgår, hvor mange unikke personer, som efter 
sundhedsloven har fået udarbejdet en genoptræningsplan i perioden 2016‐2021. Der 
skal dog gøres opmærksom på, at en del personer ikke er indlagte og derfor ikke ud‐
skrives med en genoptræningsplan, men får genoptræningsplanen i forbindelse med 
ambulant behandling. 
 
Sundhedsdatastyrelsen kan oplyse, at det på baggrund af de nuværende indberetnin‐
ger ikke er muligt på en meningsfuld måde at skelne mellem private og kommunale 
leverandører ifm. genoptræning efter sundhedsloven. Det vil sige, at en indberetning 
fra en privat leverandør ikke nødvendigvis betyder, at kommunen ikke selv har haft 
mulighed for at tilbyde genoptræningen inden for 7 dage, men kan skyldes, at kom‐
munen har et generelt samarbejde med den pågældende leverandør. 
 
Kompletheden i indberetningerne om genoptræning jf. sundhedsloven § 140 fra kom‐
munerne er svingende, hvilket betyder, at der ikke er data for alle personer, som ud‐
skrives til genoptræning i kommunen. Det giver derfor ikke mening at se på, hvor 
mange unikke personer, der modtager genoptræning inden for 7 dage.  
 
I stedet kan der henvises til ventetid til genoptræning jf. de Nationale mål for sund‐
hedsvæsenet. Ventetid til genoptræning er i de nationale mål opgjort som medianti‐
den og i Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. vises median ventetiden til genoptræning 
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 570: Spm. om, hvor mange unikke personer, der udskrives fra sygehus med en genoptræningsplan, som ikke senest 7 dage efter udskrivning fra sygehus tilbydes opstart af genoptræningen, til sundhedsministeren
2584687_0002.png
 
i perioden 2016‐2021 på nationalt niveau. Ventetiden er opgjort i antal dage fra udar‐
bejdelse af genoptræningsplanen, og til personen modtager første genoptrænings‐
ydelse i kommunen. 
 
Tabel 2
Median ventetiden fra udarbejdelse af genoptræningsplanen til første ydelse,
hele landet, 2016-2021
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Hele landet –
12
11
9
7
7
7
median ventetiden
Kilde:  Landspatientregisteret pr. 10. april 2022 og Genoptræningsregisteret pr. 12. april 2022, Sundheds‐
datastyrelsen. 
Note:  Da data fra kommunerne ikke er komplet er data beregnet på baggrund af de kommuner, der har 
indberettet fyldestgørende data jf. indikator beskrivelsen Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.. Det 
betyder, at der indgår data fra 91 kommuner i 2016, 94 kommuner i 2017, 87 kommuner i 2018, 86 
kommuner i 2019, 84 kommuner i 2020 og 82 kommuner i 2021. Medianværdien for de enkelte 
kommuner fremgår af Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.. 
 
Median ventetiden fordelt på kommuner fremgår af Tabel 3, som er vedlagt som bi‐
lag. Opgørelsen svarer til de nationale mål.” 
 
I Tabel 2 ses det, at median ventetiden fra udarbejdelse af genoptræningsplanen til 
første ydelse er modtaget i kommunen er faldet siden 2016 og 2017. 
 
Til den del af spørgsmålet om, hvordan borgere, der udskrives fra sygehuset med et 
lægefagligt begrundet behov for genoptræning, vejledes ift. deres rettigheder til pri‐
vat genoptræning, kan jeg oplyse, at kommunen skal oplyse borgeren om muligheden 
for frit valg af genoptræningstilbud efter sundhedslovens bestemmelser, jf. § 7 stk. 4 i 
bekendtgørelse om genoptræningsplaner og om patienters valg af genoptræningstil‐
bud efter udskrivning fra sygehus (BEK nr. 918 af 22/06/2018). I forhold til de nær‐
mere betingelser for frit valg af genoptræning kan der henvises til afsnit 10 i vejled‐
ning om genoptræning og vedligeholdelsestræning i kommuner og regioner (VEJ nr. 
9538 af 02/07/2018).  
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Magnus Heunicke      /      Amalie Bækgaard Kristiansen 
 
Side 2