Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPBBM
Koordineret med:
Sagsnr.: 2203808
Dok. nr.: 2167700
Dato: 24-03-2022
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Folketinget den 27. januar 2022]
Besvarelse af samrådsspørgsmål Y, Z og Æ
Y:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor man ikke oplyser
forbrugerne om, hvor farligt ethanol er, og hvad ministeren
konkret vil gøre for, at oplysningerne kommer ud til
forbrugerne? Er ministeren enig i, at når myndighederne
forlanger, at man skal bruge et bestemt produkt, uanset om
det er sundhedsvæsnet eller i øvrigt, så har myndighederne
en oplysningspligt, og at denne ikke er ikke overholdt i
henhold til Det Europæiske Kemikalieagenturs (ECHA)
vurdering af ethanol? Hvorfor skal SSI - og ikke
Miljøstyrelsen der har kompetencerne og kendskab til alle
midler - bestemme, hvad der skal godkendes og bruges af
desinfektionsmidler i sundhedssektoren?
Der henvises i øvrigt til SUU alm. del - spm. 429-443
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt
(V)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/3-22 om godkendelse og brug af desinfektionsmidler i sundhedssektoren, til sundhedsministeren
Z:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren holder
fast i et produkt (ethanol), som man har afskaffet i andre
brancher i Danmark (bl.a. i maling og i grafiske farver), og
som er klassificeret som livsfarlig for brugeren, og hvorfor
fastholder ministeren alkoholdesinfektion i
sundhedssektoren, som beviseligt ikke virker efter hensigten,
når der findes et andet og meget mere effektivt og ufarligt
desinfektionsmiddel som HOCL/Bright Water?
Der henvises i øvrigt til SUU alm. del - spm. 429-443.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt
(V)
Æ:
Ministeren udstedte den 15. januar 2021 bekendtgørelse
nr. 42 om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til
og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med
håndtering af covid-19. Af § 9 fremgår indledningsvis, at
fysiske og juridiske personer, herunder offentlige
myndigheder, som har rådighed over lokaler, hvortil
offentligheden har adgang, skal opfylde følgende krav, og i §
9, stk. 1, nr. 5, fremgår: ”5) Der skal være vand og sæbe
eller håndsprit (mindst 70 pct. alkohol) tilgængeligt for
kunder, besøgende og deltagere.” En sådan bekendtgørelse,
som de fleste opfatter som en lov, fungerer i praksis sådan,
at det er forbudt at bruge andre midler, og man afskærer
derfor forbrugerne i det frie valg af desinfektionsmiddel
baseret på viden og afskærer producenterne i at sælge andet
middel, hvilket er konkurrenceforvridende. Vil ministeren
redegøre for lovligheden i at udstede bekendtgørelse 42 af
15. januar 2021 med de åbenlyse konsekvenser, som det har
for forbrugere og producenter?
Der henvises i øvrigt til SUU alm. del - spm. 429-443.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/3-22 om godkendelse og brug af desinfektionsmidler i sundhedssektoren, til sundhedsministeren
2549451_0003.png
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt
(V)
Jeg er blevet bedt om at redegøre for det krav, der har været
om, at der skulle være vand og sæbe eller håndsprit
tilgængeligt for kunder, besøgende eller deltagere en række
steder som led i håndtering af covid-19.
Det vil jeg selvfølgelig gerne. Det er et samråd, jeg har set
frem til, og forberedelsen i ministeriet af samrådet har også
gjort, at vi er blevet klogere undervejs. Det vil jeg forsøge at
redegøre for.
Først vil jeg spole tiden tilbage og redegøre for forløbet. Det
startede i marts 2020, som vi alle ved. Det var på dette
tidspunkt, at der blev stillet krav om, at der skulle være vand
og sæbe eller håndsprit tilgængeligt for kunder eller
besøgende.
I forbindelse med de mange restriktioner, der blev indført i
marts 2020 for at bryde smittekæder, hindre smittespredning
og for at forhindre sundhedsvæsenet i at bryde sammen,
rådgav Sundhedsstyrelsen ministeriet om, at der burde være
let adgang til håndvask og/eller håndsprit. Og
sundhedsmyndighedernes anbefalinger tog udgangspunkt i
den tilgængelige viden på daværende tidspunkt.
Sundhedsstyrelsen oplyser:
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/3-22 om godkendelse og brug af desinfektionsmidler i sundhedssektoren, til sundhedsministeren
2549451_0004.png
”Alkoholbaseret hånddesinfektion er både i Danmark og
internationalt anerkendt som det generelt bedst egnede
middel til hånddesinfektion. Der findes flere studier, som
entydigt viser at ethanol i en passende koncentration har
effekt over for SARS-Coronavirus-2. I starten af pandemien
var det udelukkende håndvask og alkoholbaseret desinfektion,
der blev anbefalet til håndhygiejne som led i forebyggelse af
covid-19 både i sundhedsvæsenet og bredt i samfundet. Dette
fremgik af internationale anbefalinger fra eksempelvis WHO
og det Europæiske Center for Forebyggelse og Kontrol af
Sygdomme”.
Kravet om adgang til vand og sæbe eller håndsprit i lokaler,
hvortil offentligheden har adgang stod således på en
sundhedsfaglig anbefaling.
Så går vi lidt længere frem i tiden til efteråret 2020. Her
bliver Sundhedsministeriet gjort opmærksom på, at der kan
være hånddesinfektionsprodukter på markedet, der ikke
indeholder alkohol, men som har samme effekt. Den 12.
januar 2021 anmoder Sundhedsministeriet derfor
Sundhedsstyrelsen om en vurdering af, om det ud fra en
sundhedsfaglig betragtning er muligt at ændre kravet om
adgang til håndsprit til at være adgang til hånddesinfektion,
så det ikke kun behøver at være sprit.
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/3-22 om godkendelse og brug af desinfektionsmidler i sundhedssektoren, til sundhedsministeren
2549451_0005.png
Sundhedsstyrelsen oplyser den 15. januar 2021:
”Sundhedsstyrelsen kan derfor fortsat anbefale
alkoholbaserede hånddesinfektionsmidler, da der er bred
viden om denne type hånddesinfektion, effektivitet og
bivirkninger, samt at indgnidningstiden er relativt kort
sammenlignet med andre typer af produkter. Det er dog
muligt at benytte andre produkter end alkoholbaserede til
hånddesinfektion, såfremt produktet har en tilsvarende
dokumenteret effekt.”
Med den nye viden ministeriet blev forelagt, blev kravet om
adgang til vand og sæbe eller håndsprit ændret i foråret 2021
i takt med genåbningen af Danmark. Ordlyden blev ændret
fra ”håndsprit” til ”hånddesinfektion” i langt de fleste
bekendtgørelser, hvor kravet fremgik.
Hensigten var at brede kravet ud til også at omfatte
desinfektionsprodukter, der ikke indeholder alkohol, forudsat
at produkterne havde den samme effekt. På dette tidspunkt
var det med den nye epidemilov jo den relevante
ressortminister, der efter forhandling med mig, udstedte de
relevante bekendtgørelser, som så skulle gennem
Folketingets Epidemiudvalg, hvor de her krav fremgik.
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/3-22 om godkendelse og brug af desinfektionsmidler i sundhedssektoren, til sundhedsministeren
2549451_0006.png
Og i foråret 2021 blev produktbetegnelsen ”håndsprit”
ændret til ”hånddesinfektion” i forskellige bekendtgørelser.
Det var den klare intention med ændringen, at
desinfektionsprodukter uden alkohol nu også kunne
anvendes.
Men i de forskellige bekendtgørelser fik man ikke ændret
eftersætningen ”(mindst 70 pct. alkohol)”, hvilket dermed
henviser til, at der må være tale om alkohol. Det betyder, at
det efter ordlyden fortsat de facto var håndsprit, der blev
stillet krav om. Det burde have været ændret, da man
ændrede produktbetegnelsen, fordi det netop var et forsøg på
at rette op på henvisningen til alkohol. Det burde have været
ændret på baggrund af de henvendelser, der var.
Vurderingen i Sundhedsministeriet er derfor nu, at det ikke
kan udelukkes, at kravet kan have været
konkurrenceforvridende i forhold til alternative produkter,
som ikke indeholder alkohol.
Samtidigt vil jeg gerne benytte lejligheden til at vende
tilbage til et skriftligt spørgsmål, som Folketingets
Sundhedsudvalg stillede i maj 2021 om en mulig
konkurrenceforvridning som følge af kravet om adgang til
vand og sæbe eller håndsprit. Det er spørgsmål 1231-1250.
For med det lys, der nu et kastet over problemstillingen, har
svarene ikke været så fyldestgørende. Ikke i hvert fald så
fyldestgørende, som de kunne have været.
Side 6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/3-22 om godkendelse og brug af desinfektionsmidler i sundhedssektoren, til sundhedsministeren
Det skyldes, at ministeriet dengang ganske enkelt ikke var
opmærksom på de henvendelser, der lå eller den
problemstilling, henvendelserne rejste om en mulig
konkurrenceforvridning, da udvalgsspørgsmålene løb ind i
foråret og blev besvaret i september 2021.
Tilsvarende løb henvendelserne om eventuelt
konkurrenceforvridning ind i ministeriet i en tid, hvor vi stod
med stigende smittetal og med uvished om udviklingen. Det
betød, at man måtte prioritere benhårdt. Det er ikke alle
henvendelser, der er modtaget i ministeriet i den periode,
blev besvaret i den takt, man normalt vil forvente.
Da man fik hul på at få rettet op på formuleringen i
bekendtgørelserne i foråret 2021, blev der ikke præciseret
tilstrækkeligt. Man overså – som jeg nævnte før – at
parentesen med et krav om et mindste indhold på 70 pct.
alkohol skulle have være ændret. Det blev den beklageligvis
ikke.
Så til spørgsmålet om, hvorfor jeg som minister holder fast i
et produkt – ethanol – selvom det ifølge spørgsmålet er
klassificeret livsfarligt for brugeren. Her er jeg nødt til at
anfægte præmissen om, at ethanol skulle være farligt for
forbrugeren at anvende som hånddesinfektion. Jeg vil igen
referere Sundhedsstyrelsen, der oplyser, at det er sikkert og
effektivt. Jeg citerer:
Side 7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/3-22 om godkendelse og brug af desinfektionsmidler i sundhedssektoren, til sundhedsministeren
2549451_0008.png
”Der er både nationalt og internationalt langvarig erfaring
med brugen af ethanol til hånddesinfektion, og der er
særdeles god evidens for at ethanolbaserede
hånddesinfektionsmidler har god effekt på bekæmpelse af de
fleste typer bakterier, virus og svampe. Sundhedsstyrelsen og
Statens Serum Institut vurderer på den baggrund, at
ethanolbaseret hånddesinfektion er sikker og effektiv”.
Og så til slut spørgsmål Y om, hvorfor vi har rådført os med
Statens Serum Institut og ikke Miljøstyrelsen.
I forhold til de forskellige myndigheders kompetencer kan
jeg oplyse, at Statens Serum Institut er statens ekspert i
epidemier og virologi, og yder rådgivning og bistand på
områder, som vedrører instituttets opgaver. Statens Serum
Institut årelang erfaring og tradition for vurdering af
desinfektionsmidler til brug for sundhedssektoren. Jeg vil
samtidig gerne understrege, at Statens Serum Institut ikke
har bestemt, hvilke desinfektionsmidler, der skal være
adgang til, men alene har rådgivet herom.
Og så vil jeg citere Miljøministeriet, der er ansvarlig for
lovgivningen vedr. biocider, herunder desinfektionsmidler.
Og Miljøministeriet oplyser:
Side 8
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/3-22 om godkendelse og brug af desinfektionsmidler i sundhedssektoren, til sundhedsministeren
”Biocidforordningen er under indfasning i EU, og derfor er
ikke alle biocidprodukter godkendelsespligtige efter
forordningens regler endnu. Indtil da er disse produkter
omfattet af eventuelle nationale regler om godkendelse i de
enkelte medlemsstater.
I Danmark har der ikke været nationale regler om
godkendelse for hånddesinfektionsmidler. Produkter, der
indeholder aktivstoffer, som er under vurdering i EU-
vurderingsprogrammet, og som endnu ikke er EU-godkendt,
kan således markedsføres lovligt uden godkendelse. Det
gælder blandt andet produkter med ethanol. Miljøstyrelsen
har derfor ikke på nuværende tidspunkt godkendt alle
hånddesinfektionsmidler på markedet, og styrelsen har
derfor ikke detailkendskab til alle midler. I takt med at EU-
vurderingen af aktivstofferne til hånddesinfektionsmidler
færdiggøres, vil flere hånddesinfektionsmidler blive
godkendelsespligtige efter biocidforordningen…”
Og ministeriet slutter af med at meddele at,
”…det medfører, at Miljøstyrelsen skal godkende alle
hånddesinfektionsmidler i takt med, at aktivstofferne
godkendes. I dag har Miljøstyrelsen godkendt produkter, der
indeholder bl.a. mælkesyre og…”
det er lidt ude af min
comfort zone i forhold til de her tekniske ting, men
”…isopropanol, men ikke produkter, der indeholder
eksempelvis ethanol og kvarternære ammoniumforbindelser,
fordi disse aktivstoffer endnu ikke er godkendt.”
Side 9
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/3-22 om godkendelse og brug af desinfektionsmidler i sundhedssektoren, til sundhedsministeren
Så til slut vil jeg sige samlet set kunne man have præciseret
hurtigere på de oplysninger, man modtog om
hånddesinfektion.
Tak.
Side 10