Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2552757_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-03-2022
Enhed: FOST
Sagsbeh.: NISC
Sagsnr.: 2204569
Dok. nr.: 2186400
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
541 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 541:
”Vil
ministeren redegøre for de offentlige merudgifter, indtægter samt sundheds-
mæssige besparelser, hvis afgiften for nikotinprodukter fastsættes tilsvarende afgif-
ten for tobaksprodukter?”
Svar:
Det er regeringens mål, at ingen børn født i og efter 2010 skal starte med at ryge eller
bruge nikotinprodukter. Herudover skal vi
som på alkoholområdet
styrke hånd-
hævelsen af reglerne, og der skal bygges oven på handleplanen mod børn og unges
rygning, hvis udmøntning blev vedtaget af et bredt flertal af Folketingets partier i
2020.
31 pct. af de 15-29-årige anvender mindst ét tobaks- eller nikotinprodukt, det vil sige
bruger cigaretter, e-cigaretter, opvarmet tobak og/eller røgfri nikotinprodukter. I
2020 var det 27 pct.
./.
Som det fremgår af svaret på SUU alm. del spm. 1680 (samling 2020-21) er der sund-
hedsskadelige konsekvenser ved brug af nikotinprodukter. Det fremgår bl.a. af Sund-
hedsstyrelsens bidrag i svaret, at nikotin er et stærkt afhængighedsskabende stof, og
at nikotin ifølge WHO kan virke som en tumorpromoter, som er et stof, der stimule-
rer og fremmer tumorer.
På baggrund af den aktuelle viden må det forventes, at der vil være sundhedsmæs-
sige besparelser forbundet med et reduceret forbrug af nikotinprodukter. Det er dog
ikke på nuværende tidspunkt muligt at kvantificere besparelserne nærmere. Det kan i
den forbindelse bemærkes, at der løbende kommer ny viden om de helbredsmæssige
konsekvenser ved brugen af nikotinprodukter og at Vidensråd for Forebyggelse i dag
har gjort
dette kommende notat
tilgængeligt, som bl.a. ser på nikotin ift. hjertekar-
sygdomme, mund- og tandsundhed og graviditet samt fertilitet.
Jeg har til brug for besvarelsen af konsekvenserne for det offentlige provenu ved en
afgiftsstigning for nikotinprodukter svarende til tobaksprodukter indhentet bidrag fra
skatteministeren, som oplyser følgende:
”Folketinget vedtog den 21. december 2021 lov nr. 2616 af 28. december 2021
om
ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love
og om ophævelse af lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og opkræv-
ningsloven.
Loven omfatter blandt andet indførelse af afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotin med ikrafttrædelse den 1. juli 2022.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 541: Spm. om redegørelse for de offentlige merudgifter, indtægter samt sundhedsmæssige besparelser, hvis afgiften for nikotinprodukter fastsættes tilsvarende afgiften for tobaksprodukter, til sundhedsministeren
2552757_0002.png
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til en forhøjelse af afgiften for nikotin-
produkter således, at prisen på en typisk dåse nikotinposer kommer til at svare til pri-
sen for en pakke cigaretter. Prisen på en dåse nikotinposer er forudsat at være ca. 35
kr. før afgiftens indførelse. Den vedtagne afgift vil for en typisk dåse med 20 nikotin-
poser med en koncentration på 8 mg nikotin udgøre ca. 11 kr. (inkl. moms), og der-
med forudsættes prisen med afgift at blive ca. 46 kr., når afgiften overvæltes fuldt ud
i prisen. Det bemærkes, at der er tale om et typeeksempel, da både nikotinkoncen-
trationen og antallet af poser i en dåse varierer. For nikotinposer med en højere niko-
tinkoncentration vil afgiften således være højere, og omvendt. Derudover kan prisen
fx variere på tværs af salgskanaler.
Det lægges til grund, at den gennemsnitlige pris på en pakke med 20 cigaretter er ca.
60 kr. efter virkningen af tobaksafgiftsforhøjelserne i 2020 og 2022. Priserne på ciga-
retter varierer, og der vil således også forekomme pakker med cigaretter, der sælges
billigere end 60 kr. Det bemærkes, at der ikke er en entydig målestok for, hvad der
udgør sammenlignelige forbrugsmængder af cigaretter og nikotinprodukter.
Såfremt afgiften på nikotinprodukter forhøjes til 12,5 øre pr. mg nikotin, vil det inde-
bære en afgift på ca. 25 kr. (inkl. moms) for en typisk dåse nikotinposer, således at
prisen på en typisk dåse nikotinposer kommer til at svare til ca. 60 kr., jf. ovenstående
typeeksempel.
De skønnede provenumæssige konsekvenser ved at forhøje afgiften på nikotinpro-
dukter fra 5,5 til 12,5 øre pr. mg nikotin fremgår af
tabel 1.
Afgiftsforhøjelsen skønnes
blandt andet at medføre øget grænsehandel med nikotinprodukter, herunder risiko
for illegal handel, hvilket er forbundet med tab af afgifts- og momsindtægter. På den
baggrund skønnes adfærdsvirkningerne at medføre en mærkbar reduktion af prove-
nuet. Det bemærkes, at skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en afgiftsforhøjelse på nikotinprodukter fra 5,5 til 12,5
øre pr. mg nikotin
Mio. kr. (2022-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2022
45
45
10
2023
185
185
55
2024
200
195
55
2025
210
210
60
Varigt
210
205
60
Anm.: Afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Afgiftssatsen forhøjes fra 5,5 til 12,5 øre pr. mg nikotin. Det er forudsat, at afgiftsfor-
højelsen gennemføres pr. 1. juli 2022,
og at ”clean market”-reglen
træder i kraft pr. 1. oktober 2022. Beregningerne er lavet
på baggrund af nikotinposer. Der antages at være 20 poser pr. pakke, og at det gennemsnitlige nikotinindhold i en pose er
8 mg. Det er forudsat, at afgiftsforhøjelsen ikke omfatter nikotinholdige væsker, hvor afgiftsgrundlaget er forskelligt fra af-
giftsgrundlaget for nikotinprodukter. Efter 2025 er det beregningsteknisk forudsat, at provenuet vokser med BNP, hvilket
indebærer en indeksering af afgifterne og realvækst i grundlaget.
Kilde: Skatteministeriet.
Der er mange hensyn, der indgår og skal afvejes ved fastsættelsen af niveauet for af-
giften på nikotinprodukter. Det gælder fx effekten på forbruget samt hensynet til
grænsehandel og illegal handel.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 541: Spm. om redegørelse for de offentlige merudgifter, indtægter samt sundhedsmæssige besparelser, hvis afgiften for nikotinprodukter fastsættes tilsvarende afgiften for tobaksprodukter, til sundhedsministeren
Afslutningsvis bemærkes, at afgifterne på nikotinprodukter skal ses i sammenhæng
med de øvrige tiltag, som er vedtaget vedrørende tobak og nikotin.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nikoline Schriver
Side 3