Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2552748_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-03-2022
Enhed: SOA
Sagsbeh.: DEPJBS
Sagsnr.: 2204509
Dok. nr.: 2186661
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
539 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 539:
Vil ministeren redegøre for de offentlige merudgifter forbundet på at indføre en dif-
ferentieret behandlingsgaranti med adgangspunkt i en sundhedsfaglig vurdering, der
indeholder en udredningsgaranti på 30 dage, en behandlingsgaranti på livstruende
sygdomme på 30 dage og en behandlingsgaranti på øvrig behandlingskrævende, men
ikke livstruende sygdom, på 60 dage?”
Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at der med spørgsmålet henvises til den diffe-
rentierede behandlingsrettighed, som var gældende frem til 2016.
Behandlingsretten som den er i dag medfører at en person, som er henvist til syge-
husbehandling og udredt får ret til frit sygehusvalg, hvis bopælsregionen ikke kan til-
byde behandling ved egne sygehuse inden for 1 måned.
I 2016 blev den daværende differentierede behandlingsret afskaffet med lov nr. 653
af 8. juni 2016. Før denne lovændring blev der differentieret på, hvor lang ventetid
der giver ret til udvidet frit sygehusvalg. Hovedreglen var, at retten til udvidet frit sy-
gehusvalg indtræder, hvis patienten skal vente længere end 2 måneder (60 dage) på
behandling. For patienter med visse lidelser indtræder retten til udvidet frit sygehus-
valg dog allerede ved en ventetid på 1 måned (30 dage).
De økonomiske konsekvenser sfa. lovændringen blev forhandlet med Danske Regio-
ner. Det blev vurderet, at en ensartet behandlingsret på 30 dage medførte regionale
merudgifter på 112 mio. kr. årligt. (2017-pl.)
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Jens Bruun Sundtoft